تأکید بر حل مشکلات ساحل‌نشینان و ساماندهی اقتصاد دریا

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که به دعوت نمایندگان استان بوشهر و به منظور حضور در کنگره شهید رئیسعلی دلواری به این منطقه سفر کرده از حوزه‌های مختلف استان بوشهر بازدید کرد. رؤسای کمیسیون‌های انرژی، عمران، صنایع و کشاورزی و نیز تعدادی از مدیران دولت، رئیس مجلس را در این سفر همراهی کردند. در این سفر یک روزه، رئیس مجلس از پنج پروژه بزرگ ملی به صورت میدانی بازدید کرد.
بازدید از شرکت نفت گوره (شمال استان منطقه کوره)، سد بزرگ دالکی (کارگاه دالکی)، پروژه ملی راه‌آهن بوشهر شیراز (کارگاه مرکزی)، یکی از پروژه‌های مجتمع گازی پارس جنوبی (جنوب استان)، و پروژه سد دشت پلنگ (کارگاه دشت پلنگ) در این سفر یک روزه صورت گرفت. همچنین رئیس مجلس از فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی بازدید و با حضور در اسکله عسلویه با صیادان و لنج‌داران دیدار و گفت‌وگو کرد. دیگر اینکه رئیس مجلس با بالگرد از سد دالکی بازدید کرد.
محمدباقر قالیباف صبح پنجشنبه در بازدید از استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف است که باید متناسب با این ظرفیت‌ها به پیشرفت برسد.
وی به برخی از مشکلات و مسائل شهرستان عسلویه اشاره کرد و ادامه داد: آلودگی هوا یکی از مسائل مهم در جنوب استان بوشهر است که مردم با آن روبه‌رو هستند.


رئیس مجلس با اشاره به نقش مهم دریا در زندگی مردم استان بوشهر خاطرنشان کرد: زندگی مردم در حوزه تجاری و صیادی و آب آشامیدنی به دریا گره خورده است.
وی به مشکلات مردم استان بوشهر در حوزه‌های راه و راه‌آهن، آب و اشتغال اشاره کرد و افزود: باید با اتخاذ راهکارهای مناسب برای عبور از این وضعیت تلاش شود.
قالیباف با اشاره به تدوین بودجه سال آینده و همچنین برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: در این سفر تلاش می‌شود که مسائل و مشکلات شناسایی شده و در تدوین برنامه‌ها مد نظر قرار گیرد. در نشستی که با مسئولان استان بوشهر خواهیم داشت، راهکارهای رفع مشکلات مردم مورد بررسی قرار می‌گیرد.
تکمیل پروژه راه‌­آهن بوشهر- شیراز
محمد باقر قالیباف ظهر پنجشنبه در نشست بررسی وضعیت اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز اظهار داشت: استان بوشهر با مشکلاتی در حوزه زیرساختی روبه‌رو است که باید نگاه ویژه‌ای به این استان صورت گیرد.
وی یکی از مشکلات این استان را عدم تکمیل پروژه راه‌آهن عنوان کرد و افزود: پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز از طرح‌های بسیار مهمی است که مسیر توسعه استان بوشهر را هموارتر می‌کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخذ مجوز تأمین مالی طرح راه آهن بوشهر به شیراز از طریق تهاتر نفت تاکید کرد: با توجه به موافقت‌های صورت گرفته در این زمینه باید با حرکتی جهادی اجرایی شود. انجام تهاتر در تسریع در ساخت و تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز بسیار مهم است. انتظار می‌رود با تلاش همه مسئولان شاهد وضعیت بهتری در تکمیل این پروژه مهم باشیم.
وی توسعه زیرساخت‌های و بهبود وضعیت معیشتی مردم را از مهمترین اولویت‌های مجلس عنوان کرد و ادامه داد: توسعه زیرساخت‌ها در مکان‌های استراتژیک و حیاتی با یک برنامه اصولی در سطح کشور دنبال می‌شود.
قالیباف تقویت زیرساخت‌های درمانی استان بوشهر را ضروری دانست و تاکید کرد: با توجه به خسارت‌های وارد شده به کشاورزان، جبران این خسارت‌ها و حمایت از کشاورزان باید دنبال شود.
راه‌آهن بوشهر- شیراز ۴۵۰ کیلومتر است که در ۱۱ قطعه ساخته می‌شود و قطعه ۹ تا ۱۱ آن به طول ۱۴۰ کیلومتر در استان بوشهر قرار دارد.
بهره­‌مندی ساحل­‌نشینان از مواهب دریا
قالیباف بعد از ظهر پنجشنبه در جمع مسئولان شهرستان‌های دیلم و گناوه و کارکنان منطقه عملیاتی بهرگان اظهار داشت: زندگی و معیشت مردم استان بوشهر به دریا گره خورده و بسیاری از اهالی این استان از طریق دریا فعالیت دارند. باید واردات ته‌لنجی ضابطه‌مند شود و مشخص باشد که چه افرادی چه کالاهایی را به چه میزان می‌توانند وارد کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این موضوع را تا حل شدن کامل دنبال می‌کنیم خاطرنشان کرد: کسانی که در زمینه واردات و ته‌لنجی فعالیت دارند باید زندگی آبرومندی داشته باشند.
وی با اشاره به شناسایی مسائل و مشکلات استان بوشهر در سفر به نقاط مختلف این استان افزود: بهبود وضعیت معیشت مردم و توسعه زیرساخت‌ها از برنامه‌های مهمی است که دنبال می‌کنیم.
کنگره شهید رئیسعلی دلواری
محمد باقر قالیباف پنجشنبه‌شب در کنگره ملی سردار شهید رئیسعلی دلواری اظهار داشت: شهید رئیسعلی دلواری وقتی تصمیم به مبارزه گرفت و مبتنی بر مکتب قرآن دست به تفنگ برای دفاع از ایران عزیز و مردم برد، بر اساس هر شرایط مادی حساب کنیم هرگز نتیجه آن این نبود که پیروزی منتظر او است.
وی اضافه کرد: در حقیقت شهید رئیسعلی دلواری مبتنی با فرهنگ عاشورا پا به میدان گذاشت و با باورهای مکتب امام حسین پا به میدان گذاشت و او باور داشت که اگر در مسیر سنت‌های الهی گام بردارد شامل وعده الهی می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشادت‌های مردم استان بوشهر در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس هم رزمندگان ما با همین نگاه الهی و عاشورایی وارد مبارزه با دشمن شدند.
قالیباف با بیان اینکه باید در مدیریت‌ها برای تأمین منافع عمومی جامعه و مردم تلاش کنیم تصریح کرد: دولت و مجلس باید در این مسیر برای خدمت به مردم را با همان فرهنگ گذشت و محبت دوران دفاع مقدس ادامه دهند.
وی با اشاره به اینکه امروز بازدیدهایی را از نقاط مختلف استان داشته‌ایم اظهار داشت: مردم و مسئولان استان بوشهر مسائل و مشکلات را بیان کردند که دو موضوع برجسته بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش مهمی از زندگی ساحل‌نشینان با دریا گره خورده است افزود: بی‌شک اقتصاد این مردم برای معیشت و برای توسعه و تحول در اقتصاد ملی و اقتصاد خانواده‌ها مربوط به دریا و آب است و این موضوع اولویت اول است.
وی با اشاره به اینکه سه دهه با این موضوعات آشنایی دارم اضافه کرد: موضوع اقتصادی ساحل‌نشینان را در سطح ملی و در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور مطرح کرده و دنبال راهکارهایی برای حل این مسئله هستیم.
قالیباف افزود: این دولت و این مجلس ساماندهی کسب و کارهای مرتبط با دریا را با جدیت دنبال می‌کنیم و باید مبتنی بر مقررات حل شود که هم زندگی و معیشت مردم و هم مصلحت کشور و اقتصاد ملی مد نظر قرار گیرد و هر دو با هم باید پیش برود.
وی بیان کرد: شیلات و آبزی‌پروری و همچنین صید و صیادی از دیگر مسائلی است که دغدغه مردم این استان است و باید با نگاهی نو برای حل این مسائل استفاده شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی توجه به مسائل زیرساختی استان بوشهر را ضروری دانست و تاکید کرد: در حوزه مسائل حمل و نقلی با تکیه بر حمل و نقل ریلی و دریایی باید عنایت ویژه داشته باشیم.