بدرقه اربعینیان

عشق یعنی تمام سال را همیشه بی‌قرار یک روز و یک سفر و یک طی طریق باشی! حالا روزشمار عاشقی به میعاد عاشقان حسینی با معشوق‌شان در اربعین نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. چیزی نزدیک دو هفته به این قرار عاشقانه و تجمع میلیونی نه فقط شیعیان که هر عاشق و آزاده‌ای باقی مانده‌است. در این روز‌های پایانی اربعینیان و عاشقان حضرت اباعبدالله در اجتماع بزرگ اربعینی‌ها طی مراسمی به مناسب شهادت سه ساله کربلا حضرت رقیه (س)، خادمان و زائران راهپیمایی جهانی اربعین حسینی (ع) را با اشک چشم و دل‌های هوایی شده، بدرقه کردند.
اینجا همه چشم‌ها اشکبار است. چه آن‌هایی که قرار است در قامت خادم‌الحسین راهی مسیر عاشقی شوند و مدال افتخار خدمت به زائران حسینی را به سینه بیاویزند چه آن‌هایی که امسال و تا این روز و این لحظه بخت یارشان نبوده تا در جغرافیای عشق حسین نفس بکشند و در سرزمین مزین به نام حسین هم گام با کربلاییان قدم بردارند و در مسیر ۸۰ کیلومتری حدفاصل نجف تا کربلا سیر آفاق و انفس کنند. خادمان حسینی و راهیان اربعین، اما در پوست خود نمی‌گنجند. اشک چشمان این‌ها اشک شوق است و اشک چشمان جاماندگان از اربعین اشک حسرت! برشی از مشایه در مصلی
فضای مصلی را همچون مشایه چیده‌اند تا اربعین رفته‌ها خاطراتشان زنده شود و اربعین نرفته‌ها شمیم حسین و طی طریق در مسیر حسینی را در فضای مصلی استشمام کنند. موکب‌هایی در فضای باز مصلی صف کشیده‌اند تا پذیرای خادمان حسینی و آن‌هایی باشند که آمده‌اند تا خدام را بدرقه کنند. پرچم‌ها و سربند‌های سرخ سلام یا مهدی در دست و بر پیشانی زوار اربعین حسینی حکایت از تجدید میثاق با امام زمان (عج) دارد؛ انگار مسافران بهشت پیش از شنیدن «هل من ناصر» مهدی موعود آمده‌اند تا آمادگی خود را برای یاری یوسف فاطمه اعلام کنند. یک طرف تعزیه برپاست و آن طرف دود اسپند فضا را پر کرده‌است. گروهی طبل و سنج و دمامه می‌زنند و گروهی دیگر روضه می‌خوانند. انگار این اجتماع عاشقان حسینی در مصلی می‌خواهند برشی از عظمت مشایه و مسافران بهشتی‌اش را در مصلای تهران پیش چشم اربعین رفته‌ها و اربعین نرفته‌ها به تصویر بکشند. مهمانان ویژه مراسم اربعین
در آستانه شب جمعه شب زیارتی امام‌حسین (ع) دلدادگان، نوکران و زائران امام‌حسین (ع) که عازم مسیر عشق بودند، تمام قامت به سوی کربلا ایستادند و با فریاد حیدر حیدر... با حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و شهدای حاضر در مراسم بیعت کردند. این مراسم چهار مهمان ویژه داشت. حضور پیکر چهار شهید گمنام زینت‌بخش این مراسم بود که با شعار «لبیک یا حسین» روی شانه خدمتگزاران اربعینی تشییع شد. اربعین عزاداری نیست


در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان به ایراد سخنرانی پرداخت و با تأکید بر ضرورت حضور دسته‌جمعی زائران در مراسم اربعین حسینی گفت: «این حضور مصداق حفظ حرمت اباعبدالله الحسین (ع) و خاندان عصمت و طهارت است.»
به گفته وی زیارت انسان را به مقام تشخیص می‌رساند و امروز مؤمنان به این تشخیص رسیده‌اند که باید اربعین حسینی را گرامی بدارند.
پناهیان با خطاب قرار دادن بانوان تصریح کرد: «بانوانی که خود را به مراسم اربعین می‌رسانند دستوری ندارند که فرزندان خود را در آغوش بگیرند و این راه سخت را بروند، اما آنان با الگو‌گیری از بانوان دشت کربلا این راه را می‌پیماید.»
این کارشناس مذهبی حضور ۲۰ میلیونی را در پیاده‌روی اربعین حسینی حرمت نگه داشتن مقام امام حسین در مقیاس جهانی دانست و گفت: «کسی نباید پیاده‌روی اربعین را با لفظ عزاداری بیان کند، چراکه رسانه‌های معاند با سوءاستفاده از این لفظ، اربعین را به اندازه عزاداری محدود می‌کنند، در حالی که زائران اربعین برای یاری و نصرت‌رساندن در این مسیر گام می‌نهند، بنابراین خبرنگاران و رسانه ملی به این نکته توجه داشته باشند.» تقاضا برای زمینه‌سازی حضور هر چه باشکوه‌تر زوار
پناهیان با تأکید بر اینکه اربعین قیام برای انتقام خون امام حسین است، افزود: «زائران اربعین حسینی می‌روند تا رسول خدا و فرزندان ایشان را یاری برسانند با یاری امام زمان است که حرمت امام حسین حفظ می‌شود، چراکه این اجتماع نشان‌دهنده آن است که ما می‌خواهیم به امام زمان را یاری برسانیم برای همین تجمع اربعین جمع امام زمانی بوده و بسیار باشکوه‌تر از مراسم دعای ندبه است.»
وی با خطاب قرار دادن مسئولان ذی‌ربط گفت: «از مسئولان تقاضا داریم راه‌ها را برای زائران هموارتر و زیرساخت‌ها را آماده کنند تا اگر امسال ۵ میلیون زائر عازم کربلا می‌شود، سال بعد شاهد حضور ۱۰ میلیونی زائران باشیم. اربعین حسینی باید حدی گرفته شود.»
این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه آداب اربعین باید رعایت شود، با قدردانی از مهمان نوازی عراقی‌های تأکید کرد: «لازم است زائران احترام و حال آنان را رعایت کنند و در همیاری و قدردانی کم نگذارند. همچنین باید کمک شود کسی موقع برگشت در مرز دچار مشکل نشود و راحت به منزل خود برسد. کسانی که نمی‌توانند در این مراسم حضور داشته‌باشند، سعی کنند زیارت نیابتی داشته باشند و کمک کنند دیگران بروند.»
پناهیان از مردم، سیاسیون، علما و مراجع عراق بابت اینکه با عقلانیت آتش فتنه‌ای را که در حال شعله‌ور شدن بود، خاموش کردند، قدردانی کرد. توسعه خدمات به زائران حسینی
علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم در آیین بدرقه موکب‌داران اربعین به پایانه‌های مرزی و عتبات عالیات با تأکید بر اینکه خدمات متنوعی در حوزه سلامت، ایمنی و امنیت و نظافت در مرز‌های نجف و مابین مواکب مسیر نجف به کربلا و همچنین کاظمین و سامرا برای زائران پیش‌بینی شده، گفت: «این مراسم سنت حسنه‌ای به عنوان بدرقه زائران است و امیدوارم این سنت حسنه در آینده هم ادامه‌دار باشد. یک تجربه‌ای از گذشته وجود داشت و امسال مدیریت شهری مبتنی بر تجربیات گذشته، ارائه خدمات را کامل کرد.»
به گفته زاکانی امسال تنوع خدمت در حوزه حضور در مرزها، خدمات حمل و نقلی، سلامت، آتش‌نشانی، رفت و روب و نظافت توسعه یافته‌است.
مرثیه‌خوانی مداحان اهل بیت و همچنین اجرای سرود سلام فرمانده با طبل و سنج و دمام از دیگر مراسم‌هایی بود که در این اجتماع برگزار شد تا خادمان حسینی با دعای خیر جاماندگان و اشک چشم آنان راهی سرزمین عاشقی شوند و به یاد جاماندگان در مسیر مشایه و خدمت به زائران حسینی قدم بردارند که عشق یعنی «وصال به حسین و نفس کشیدن در کربلای حسین.»