ضرب الاجل یک ماهه تعیین تکلیف خودرو‌های توقیفی

اینکه بیش از هزار خودرو یا وسیله نقلیه توقیف شده بدون آنکه تعیین تکلیف شده باشند در یک پارکینگ خاک بخورند، با هیچ منطقی سازگار نیست.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، رئیس قوه قضائیه در دوازدهمین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا، روز پنج شنبه در صدر هیئت عالی قضایی به استان یزد سفر کرد.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، طی سخنانی در شورای قضایی استان یزد، با اشاره به برکت حضور مسئولان در بین مردم در اقصی نقاط ایران اسلامی و استماع مسائل و مشکلات آنها، از مسئولان عالی دستگاه قضایی که در جریان سفر به یزد، به نقاط مختلف این استان عزیمت کردند، قدردانی به عمل آورد و اظهار داشت: وقتی یک مسئول در بین مردم نقاط مختلف کشور حاضر می‌شود و مسائل و مشکلات آن‌ها را از نزدیک لمس و حس می‌کند، این امر اثرات فراوانی دارد و با مطالعه مسائل و مشکلات از روی کاغذ متفاوت است.
در جریان این جلسه، حجت‌الاسلام پورخاقان، رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح با ارائه گزارشی از سفر خود به شهرستان مهریز یزد، از اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای استقرار گیت الکترونیکی در مرکز بارانداز و حمل بار مهریز و مرتفع کردن مشکل صف کیلومتری کامیون‌های باری این منطقه، با مساعدت بخش‌های ذی‌ربط اجرایی خبر داد.


رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به گزارش رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح مبنی بر موضوع استقرار بیش از هزار وسیله نقلیه توقیف شده در پارکینگ شهرستان مهریز و تعیین تکلیف نشدن آنها، بیان داشت: اینکه بیش از هزار خودرو یا وسیله نقلیه توقیف شده بدون آنکه تعیین تکلیف شده باشند در یک پارکینگ خاک بخورند، با هیچ منطقی سازگار نیست؛ این وضع به هیچ وجه مناسب نیست؛ نباید بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف این مشکل را گردن یکدیگر بیندازند.
رئیس عدلیه بر همین اساس، مقامات قضایی استان یزد را مکلف کرد موضوع تعیین تکلیف وسایل نقلیه توقیف شده در پارکینگ شهرستان مهریز را تا پایان ماه جاری در دستور کار قرار دهند و در این راستا گزارش ناظر بر پرونده‌های دارای حکم از دادگاه اصل ۴۹ که مالک برای تحویل گرفتن خودرو‌ها و وسایل نقلیه مراجعه نکرده و همچنین گزارش آن دسته از پرونده‌هایی را که هنوز حکم آن‌ها از ناحیه دادگاه صادر نشده، به معاون اول قوه قضائیه ارائه دهند.
رئیس قوه قضائیه در همین راستا مجدداً به مسئولان ذی‌ربط قضایی از جمله نمایندگان دستگاه قضایی در سازمان اموال تملیکی تأکید کرد موضوع تعیین میزان وسایل نقلیه‌ای را که به دلایل مختلف، از جمله گذشت مدت زمان قانونی معین از ساخت، قابلیت ترخیص ندارند در اولویت قرار دهند تا نسبت به طرح این موضوع و اتخاذ تصمیم در قبال آن‌ها در جلسه سران قوا، اقدامات مقتضی به عمل آید.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به آمار‌های دادگستری استان یزد، بر اهتمام بیشتر مسئولان قضایی این استان برای تقلیل پرونده‌های معوق و رسوبی تأکید کرد و خطاب به آن‌ها گفت‌: احکام قضایی قطعی را به مرحله اجرا درآورید و دلایل احکامی را که اجرایی نشده، تبیین کنید.
داعیه‌ای جز خدمت به مردم نداریم
محسنی اژه‌ای، در جریان سفر به استان یزد، در دیدار با اقشار مختلف مردمی این استان، ضمن اشاره به قطب صنعتی و معدنی بودن استان یزد و نخبه‌پرور بودن این استان، گفت‌: اثر کار نخبگان استان یزد باید در داخل همین استان بروز و ظهور یابد و ضرورت دارد از مهاجرت نخبگان یزد به خارج از استان جلوگیری شود.
رئیس عدلیه با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان یزد در حوزه‌های گردشگری و مهاجرپذیری صنعتی و تولیدی، اظهار داشت: خط ترانزیتی یزد و ظرفیت کویری این استان در عین اینکه یک ظرفیت بالا محسوب می‌شود، می‌تواند موجد آسیب و تهدید نیز به واسطه فعالیت قاچاقچیان مواد مخدر و سایر قاچاقچیان باشد. بنابراین، استاندار و نیرو‌های نظامی، انتظامی و اطلاعاتی استان یزد باید نهایت اهتمام را داشته باشند تا جنبه‌های ایجابی و مثبت منطقه یزد به نقاط آسیب‌زا تبدیل نشود. اژه‌ای خاطرنشان کرد: امروز من و دیگر سران قوا، تمام توان خود را برای خدمت به مردم و کشور گذاشته‌ایم و هیچ داعیه و انگیزه دیگری نیز جز پیشرفت کشور و مردم نداریم.
مقید هستم به وعده‌ها عمل کنم
رئیس قوه قضائیه، همچنین در جلسه شورای اداری استان یزد تصریح کرد: من در جریان سفر‌های استانی مقید هستم که به هر چه وعده می‌دهم عمل شود و هر میزان تخصیص برای تجهیز اماکن قضایی استان‌ها مصوب می‌شود عملیاتی گردد. در جریان سفر به یزد نیز در راستای رفع مسائل و مشکلات قضایی استان، هر میزان اعتبار که لازم و مقدور باشد، تخصیص خواهد یافت.
محسنی اژه‌ای با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان استان یزد مبنی بر آزادی افراد مختلس، گفت: شما می‌گویید فرد مختلس آزاد است، من از شما می‌پرسم کدام مختلس آزاد است؛ از طرفی دیگر می‌گویید به مختلسین مرخصی داده نشود؛ حال آنکه برخی از نمایندگان برای اعطای مرخصی به فلان افرادی نامه می‌نویسید! یک نمونه بیاورید که فردی اختلاس کرده و محکوم شده و در حال حاضر، آزاد است؛ البته باید توجه داشت که اعطای مرخصی به محکومان یک امر قانونی است که به‌ویژه در دوره کرونا به واسطه الزام ستاد مقابله با کرونا انجام می‌گرفت و در مقطعی ۵۰ هزار زندانی در مرخصی به سر می‌بردند که شاید ۱۰ شخص سرشناس نیز در میان آن‌ها بود که همین امر توجه افکار عمومی را به خود جلب می‌کرد.