مسیح کردستان غریب سینما است

امسال چند فیلم سینمایی با محوریت دفاع مقدس و شهدای شاخص جنگ تحمیلی در نوبت ساخت قرار دارند و در صورت آماده‌شدن این فیلم‌ها تا پایان مهلت قانونی دریافت آثار جشنواره فیلم فجر، دوره چهل و یکم این جشنواره با حضور پررنگ سینمای دفاع مقدس همراه خواهد بود.
سازمان اوج فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی را با محوریت زندگی شهید بروجردی کلید زد.
فیلم سینمایی شهید بروجردی که فیلمبرداری آن به تازگی آغاز شده، دومین تجربه محمدحسین لطیفی در سینمای مقاومت و دفاع مقدس پس از «روز سوم» است. او سال ۸۵ برای این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فجر را به‌دست آورد.
فیلمنامه فیلم شهید بروجردی (غریب) بر اساس منابع مستند و پژوهشی مختلف همچون کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» اثر نصرت‌الله محمودزاده و دیگر اسناد تازه یافته، نوشته شده‌است. محمودزاده همچنین به عنوان مشاور محتوایی با این پروژه همکاری می‌کند. بنا به اعلام «اوج»، فیلم سینمایی شهید بروجردی به مقطعی از دوران فرماندهی این شهید در منطقه غرب، پیش از آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس می‌پردازد. فیلم، شمایلی از احوالات باطنی، سبک زندگی و شیوه فرماندهی شهید بروجردی با نگاهی به دوره‌ای کوتاه از زندگی و تلاش او برای ایجاد اتحاد در غرب کشور است.


سال گذشته، موفقیت فیلم «موقعیت مهدی» در جشنواره فیلم فجر باعث شد باز هم سینمای دفاع مقدس به بحث اول سینمای ایران مبدل شود. موفقیتی که آثار آن را در سال جاری و با اعلام تولید چند اثر سینمایی با موضوع دفاع مقدس می‌توان دید. امسال علاوه بر بنیاد سینمایی فارابی که بازوی فیلمسازی دولتی به شمار می‌رود، سازمان اوج و بنیاد فرهنگی روایت هم هر کدام با چند عنوان فیلم با موضوعیت دفاع مقدس را در دست ساخت دارند.
یکی از دلایلی که شاید ساخت آثار سینمایی با موضوع دفاع مقدس را طولانی و گاهی با وقفه مواجه می‌کند، بروکراسی سنگینی است که در این حوزه وجود دارد؛ فرایند طولانی تأیید فیلمنامه‌ها و صدور مجوز ساخت از یک‌سو و تأمین لجستیک نظامی و لوکیشن‌های مناسب برای چنین پروژه‌هایی عملاً کار را فرسایشی می‌کند، با وجود این، برخی از پروژه‌هایی که به احتمال زیاد امسال ساخته خواهند شد، در ادامه معرفی می‌شوند.
«دومین روز پاییز»
فیلم سینمایی «دومین روز پاییز» با نگاهی به زندگی شهید علی اکبر شیرودی، محصول بنیاد فارابی است. این فیلم که به تازگی مجوز ساخت گرفته‌است، به تهیه‌کنندگی حبیب‌اله والی‌نژاد، کارگردانی اردلان عاشوری کلاچاهی و نویسندگی حسین تراب‌نژاد اصفهانی ساخته خواهد شد. این فیلم همان طور که از نامش پیدا است به دومین روز از دفاع مقدس در منطقه گیلانغرب خواهد پرداخت.
«پالایشگاه»
دومین فیلمی که قرار است با محور دفاع مقدس در فارابی ساخته شود، «پالایشگاه» نام دارد. این فیلم به تهیه‌کنندگی سعید سعدی و کارگردانی مهرداد خوشبخت، به موضوع مهندسی جنگ می‌پردازد و داستان آن در پالایشگاه آبادان می‌گذرد. در خلاصه داستان منتشر‌شده از این فیلم به تلاش مهندسان برای جابه‌جایی تجهیزات و امکانات پالایشگاه آبادان در دوران حصر آبادان اشاره شده‌است.
«مؤمن»
فیلم سینمایی «مؤمن»، با محوریت زندگی سردار شهید همدانی، از جمله پروژه‌هایی است که قرار است با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد فرهنگی روایت فتح ساخته شود. این فیلم به کارگردانی هادی‌مقدم دوست و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی ساخته خواهد شد، اما هنوز پروانه ساخت برای آن صادر نشده‌است. مقدم‌دوست و شفیعی پیش از این سریال «سرباز» را تولید کرده‌بودند که چندان با اقبال بینندگان تلویزیون مواجه نشد. فارابی و روایت فتح قرار است پروژه سینمایی دیگری نیز درباره زندگی شهید شاهرخ ضرغام تولید کنند که اطلاعات چندانی درباره آن منتشر نشده‌است.
«کلبه گلی»
بنیاد فرهنگی روایت فتح، در کنار پروژه‌های مشترک با فارابی، یک کار مشترک با باغ موزه دفاع مقدس و بنیاد شهید کلید زده‌است. فیلم سینمایی «کلبه گلی»، به عملیات مرصاد اشاره دارد و ماجرای آن به یک کارگاه فرشبافی است که در طول عملیات مرصاد و حمله منافقین بانوان فرشباف در آن پناه می‌گیرند و نیروی‌های سپاه وظیفه محافظت از آنجا را در برابر حمله منافقین بر عهده می‌گیرند.
بنیاد روایت فتح و زندگی ۵ شهید
روایت فتح علاوه بر پروژه‌های بالا، برای ساخت پنج فیلم سینمایی با محوریت زندگی شهدای دفاع مقدس نیز برنامه‌ریزی کرده‌است و به احتمال زیاد این فیلم‌ها در سال جاری آماده ساخت می‌شوند. بر این اساس فیلم‌هایی با محوریت زندگی سردار شهید سعید قهاری سعید، شهید شعبان نصیری، شهید آبشناسان، شهید علی چیت‌سازیان و شهید محسن وزوایی قرار است از سوی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تولید شوند.
اوج و زندگی سرداران شهید
در ابتدای گزارش به شروع فیلمبرداری فیلم «غریب» با اشاره به زندگی سردار شهید بروجردی اشاره شد. سازمان اوج، علاوه بر این فیلم قرار است زندگی چند تن از سرداران شهید دوران دفاع مقدس را در قالب فیلم سینمایی به تصویر بکشد. فیلم زندگی شهید علی هاشمی، شهید مهدی زین‌الدین و شهید ابراهیم همت از جمله آثاری است که اوج قرار است ساخت آن‌ها را شروع کند.
ماه‌های شهریور و مهر، در سینمای ایران زمان استارت اغلب فیلم‌هایی است که برای جشنواره فیلم فجر آماده می‌شوند. برای همین برخی از فیلم‌هایی که در بالا نام آن‌ها آمده‌است، امکان دارد در همین فاصله وارد چرخه تولید شوند. با وجود این، حتی اگر این حجم از فیلم‌ها به جشنواره فیلم فجر امسال نرسند، می‌توان امیدوار بود که برای سال آینده سینمای دفاع مقدس با دست پری به استقبال جشنواره فیلم فجر برود. تجربه موفق فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» و استقبال خوب مردم از اکران این فیلم در سینماها، می‌تواند حتی بخش خصوصی سینما را به سرمایه‌گذاری در سینمای دفاع مقدس مجاب کرده و باعث بالا رفتن میزان تولیدات مرتبط با آن شود.