آمریکا: به دنبال راه حل دیپلماتیک با ایران هستیم

تايم نايدز سفير آمريکا در سرزمين‎هاي اشغالي ادعا کرد که واشنگتن به دنبال راه حل ديپلماتيک با ايران است. آکسيوس روز دوشنبه به وقت محلي به نقل از اين سفير آمريکا در تل آويو ادعا کرد: آمريکا به دنبال راه حلي ديپلماتيک با ايران طبق شرايطي است که بايدن ارائه کرده است.
بر اساس اين گزارش، سفير آمريکا در سرزمين هاي اشغالي همچنين خاطرنشان کرد که هنوز اختلافات زيادي وجود دارد که بايد برطرف شوند و هنوز حل و فصل نشده اند
آکسيوس همچنين به نقل از اين مقام آمريکايي مدعي شد  بايدن در تماسي که هفته گذشته با يائير لاپيد نخست وزير موقت رژيم صهيونيستي برقرار کرد به وي اطمينان داد که آمريکا هرگز دستان اين رژيم را براي دفاع از خود نمي بندد و مانع دفاع تل آويز از خود نمي شود. همزمان با رسيدن مذاکرات به مراحل پاياني و در حاليکه مذاکرات در انتظار تصميم سياسي واشنگتن است، تحرک مخالفان بازگشت احتمالي آمريکا به برجام افزايش يافته است.
دور جديد مذاکرات رفع تحريم‌هاي ايران پس از وقفه‌اي پنج‌ ماهه 13 مردادماه در شهر وين آغاز شد و اين مذاکرات پس از چهار روز  17 مرداد ماه با بازگشت هيات ها به پايتخت ها پايان يافت.


برگزاري اين دور از مذاکرات در پي آن صورت گرفت که مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در روزنامه فايننشال‌تايمز ادعا کرد بسته پيشنهادي جديدي روي ميز گذاشته که شامل راهکارهاي به روز درباره رفع تحريم‌ها و گام‌هاي هسته‌اي ايران است.
جمهوري اسلامي ايران 25 مرداد (16 آگوست) نظرات و درخواست هاي خود را درباره پيشنهادات اتحاديه اروپا درباره مذاکرات رفع تحريم ها در وين  ارسال کرد و آمريکا پس از بيش از يک هفته از آن در دوم شهريور ماه (24 آگوست) نظر خود را در اين باره به اتحاديه اروپا ارائه کرد.
ناصر کنعاني سخنگوي وزارت امور خارجه 10 شهريور ماه (اول سپتامبر) از ارسال نظرات جمهوري اسلامي ايران در مورد پاسخ آمريکا درباره متن پيش‌نويس توافق احتمالي رفع تحريم‌ها به هماهنگ کننده خبر داد و گفت: پس از دريافت پاسخ آمريکا، تيم کارشناسي جمهوري اسلامي ايران آن را به دقت مورد بررسي قرار داده و پاسخ‌هاي ايران، پس از ارزيابي در سطوح مختلف، تدوين و امشب به هماهنگ‌کننده تحويل داده شد. متن ارسالي داراي رويکردي سازنده با هدف نهايي کردن مذاکرات است.
آدرين واتسون سخنگوي شوراي امنيت کاخ سفيد اعلام کرده است مذاکرات روند رفت و برگشت منظم است. در حال بررسي پاسخ و هماهنگي با متحدان اروپايي خود  هستيم.
وي تصريح کرد: بصورت علني مذاکره نخواهيم کرد.  برخي از اختلافات رفع شده اند اما اختلافات ديگري همچنان باقي مانده اند.
اين مقام کاخ سفيد ادعا کرد بايدن تنها توافقي را امضا خواهد کرد که در راستاي منافع امنيت ملي آمريکا باشد.
سخنگوي کاخ سفيد در حاليکه کشورش از توافق هسته اي (برجام) خارج شده است، ادعا کرد چنانچه ايران آماده عمل تعهداتش در توافق 2015 باشد ما نيز متقابلا به آن عمل خواهيم کرد.
گفت‌وگوها در حالي به مراحل سرنوشت‌ساز رسيده که رسيدن به خط پايان و توافق نهايي معطل تصميم‌هاي سياسي غرب بويژه ايالات متحده آمريکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال 94 است.
هيات جمهوري اسلامي ايران تاکيد دارد که لازمه رسيدن به توافق، پايدار بودن رفع تحريم‌ها به نحوي تضمين شده است و اينکه موضوعي نبايد به عنوان اهرم فشار جهت استفاده عليه ايران در آينده باقي بماند و به دنبال توافقي است که در آن انتفاع اقتصادي مردم تامين، تجارت خارجي ايران رفع و محدوديت‌هاي غيرقانوني فروش نفت برداشته شود. از اين منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقي ايران و الزامات شکل‌گيري يک توافق پايدار و قابل اتکاء را بپذيرد، توافق نهايي حاصل خواهد شد.