صدر جدول گلزنان و پاس گل‌ها در قرق خارجی‌ها

حامد جیرودی/ با به پایان رسیدن هفته ششم لیگ برتر فوتبال که البته یک بازی معوقه دارد، این رقابت‌ها به صورت موقت تعطیل شده تا تیم ملی که بازیکنان داخلی‌اش توسط کارلوس کی‌روش به اردو دعوت شده‌اند، کارشان را برای حضور در اردوی اتریش جهت آماده‌سازی حضور در جام جهانی 2022 قطر آغاز کنند. با این حال، به نظر می‌‌رسد که این توقف لیگ برتر، فرصت مناسبی است که به بررسی بهترین‌های لیگ بیست و دوم تا به اینجای کار پرداخته شود. لیگی که به خاطر برگزاری آن در سال جام جهانی با هیجان زیاد و بیشتری آغاز شده و بازیکنان مختلف سعی دارند با ارائه شایستگی‌هایشان خود را به لیست تیم ملی برای سفر به قطر برسانند. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های لیگ جاری، بازگشت لژیونرهای زیادی به فوتبال ایران بوده است تا به نوعی مقابل چشمان کادر فنی تیم ملی قرار داشته باشند. از سویی بازیکنان خارجی سرشناس‌تری نسبت به دوره‌های قبل لیگ برتر به عضویت تیم‌های مختلف در‌آمده‌اند که می‌‌توان تأثیر آنها را در بالاتر رفتن کیفیت فنی تیم‌ها و بازی‌ها به وضوح مشاهده کرد. جالب اینکه بهترین گلزن و پاسور لیگ تا به اینجای کار هم خارجی هستند.
یورگن لوکادیا؛ گلزن قهار سرخ‌ها
یکی از خارجی‌هایی که به فوتبال ایران آمده، یورگن لوکادیا مهاجم پرسپولیس است. این مهاجم هلندی 28 ساله که سابقه بازی در آیندهوون، برایتون و هوفنهایم را در کارنامه‌اش دارد و فصل گذشته برای بوخوم در بوندس‌لیگا بازی می‌‌کرد، در چهار بازی 311 دقیقه در ترکیب سرخپوشان پایتخت به میدان رفته است، به غیر از بازی اولش برابر آلومینیوم، در سه بازی دیگر برابر صنعت نفت، هوادار و نفت مسجدسلیمان چهار گل به ثمر رسانده تا توانایی‌های فنی خود را نشان دهد و در صدر بهترین گلزنان لیگ قرار بگیرد. این در حالی است که لوکادیا هنوز از لحاظ بدنی در شرایط ایده‌آلی قرار ندارد و به نظر می‌‌رسد هر چه بیشتر در شرایط مسابقه قرار بگیرد، عملکرد بسیار بهتری را می‌‌تواند داشته باشد. نکته دیگری که درباره لوکادیا وجود دارد این است که پرسپولیس در سال‌های گذشته خریدهای خارجی خوبی نداشت و بازیکنانی مانند ماریو بودیمیر، آنتونی استوکس و کریستین اوساگونا هرگز نتوانسته بودند خود را به عنوان یک مهاجم خارجی گلزن نشان دهند و تنها هزینه و گرفتن پول از طریق شکایت به فیفا روی دست سرخ‌ها گذاشتند. اما جذب بازیکنی مانند لوکادیا که سابقه بازی در همه رده‌های سنی تیم ملی  هلند را دارد، نشان داد که اگر بازیکنی با سابقه حضور در لیگ‌ها و تیم‌های معتبر خارجی به خدمت گرفته شود، حتی با وجود قرارداد سنگین‌تر، می‌‌تواند از لحاظ فنی به کیفیت تیم‌ها کمک کند.
ریکاردو آلوز؛ گلساز درجه یک


حضور بازیکنان مؤثر خارجی، اتفاقی است که این فصل برای تراکتور هم افتاده است. ریکاردو آلوز ‌هافبک پرتغالی سرخپوشان تبریزی فوتبالش را از تیم‌های پایه‌ای پورتو آغاز کرده و سابقه بازی برای راپید بخارست رومانی، المپیا لوبیانا اسلوونی و بلننسس و پورتیموننزه پرتغال را در کارنامه‌اش دارد. این بازیکن 29 ساله که در تیم‌های ملی زیر ۱۵ سال، زیر ۱۷ سال، زیر ۱۸ سال، زیر ۱۹ سال و زیر ۲۰ سال پرتغال بازی کرده، در نقل‌ و انتقالات تابستانه از جمع بازیکنان غیرت قزاقستان جدا شد و با نظر قربان بردیف به تبریز آمد تا در لیگ بیست‌ و دوم برای تراکتور به میدان برود. آلوز در شش هفته حضورش در لیگ ایران توانسته عملکردی فراتر از انتظار را از خود به جای بگذارد و با چهار پاس گل صدرنشین جدول برترین پاسورهای لیگ برتر فوتبال ایران شود. این بازیکن سه هفته آغازین حضورش در لیگ برتر ایران را با سه پاس‌گل به پایان برد و بعد از وقفه‌ای دو هفته‌ای، شنبه شب مقابل صنعت‌نفت هم درخشید و سازنده گل سه امتیازی تیمش برای رضا اسدی بود تا با عملکردی درخشان، خیلی زود به چهره محبوب سکوهای ورزشگاه یادگار امام تبریز بدل شود. حالا او در کنار اسدی که سه گل در وقت‌های تلف شده به ثمر رسانده تا چهره‌ای متفاوت از خود نسبت به بازی‌های فصل گذشته‌اش در پرسپولیس به نمایش بگذارد، زوج مخوف تراکتوری‌ها در این فصل به شمار می‌‌روند. 
گلرهایی با 4 کلین‌شیت
یکی از لژیونرهایی که به فوتبال ایران بازگشته، علیرضا بیرانوند دروازه‌بان پرسپولیس است. او پس از گذراندن یک فصل ناموفق در بواویشتا پرتغال، دوباره به لیگ برتر آمده تا جایگاه خود را در تیم ملی پس بگیرد. گلر لرستانی 30 ساله سرخ‌ها که در این فصل یکی از کاپیتان‌های پرسپولیس به شمار می‌‌رود، در هر شش بازی درون دروازه این تیم قرار گرفته است. او در چهار بازی اول گلی دریافت نکرد ولی در بازی با هوادار دروازه‌اش از روی نقطه پنالتی باز شد تا قرمزها پس از 442 دقیقه در لیگ برتر دروازه‌شان باز شود. ضمن اینکه در بازی با نفت مسجدسلیمان هم دروازه‌اش روی شوت عالی و دیدنی سامان نریمان جهان باز شد. با این حال، بازگشت بیرو به ترکیب سرخ‌ها سبب شده تا آنها آرامش خوبی در چهارچوب دروازه‌شان پیدا کنند. البته بیرانوند با چهار کلین‌شیت، دو رقیب دیگر هم دارد. یکی حامد لک دروازه‌بان سابق پرسپولیس که این فصل با پیوستن به مس رفسنجان به روزهای خوبش بازگشته است و دیگری کریستوفر کنت دروازه‌بان اتریشی فصل گذشته سپاهان که این فصل به فولاد رفته و موفق شده در چهار بازی دروازه‌اش را بسته نگه دارد. 
رکورد ویژه گل‌گهر با قلعه‌نویی
در حال حاضر، پرسپولیس با چهار برد پیاپی‌ای که به دست آورده، توانسته در سه هفته گذشته صدرنشین لیگ باشد اما نزدیک‌ترین رقیب این تیم در حال حاضر، گل‌گهر است که با 12 امتیاز در رده دوم جدول قرار دارد. نکته ای که درباره سیرجانی‌ها وجود دارد این است که گل گهر با مربیگری امیر قلعه‌نویی به رکوردی جالب دست یافته است. این تیم در هفته ششم با برد 1-0 برابر پیکان در تهران، ضمن صعود در جدول رده‌بندی خود در قالب یک مدعی مهم قهرمانی، توانست به پانزدهمین بازی بدون باخت در مسابقات لیگ برتر برسد. گل‌گهر بعد از باخت 2-1 در هفته بیست و یکم لیگ گذشته مقابل استقلال، بدون باخت مانده و آنها در این مدت هشت برد و هفت مساوی برابر رقبای خود داشته‌اند. البته رکورد بی شکستی در مسابقات متوالی لیگ برتر در اختیار استقلال است که 30 بازی بدون باخت را از هفته اول تا هفته آخر لیگ بیست و یکم سپری کرد و صاحب رکوردی فوق‌العاده در لیگ فوتبال ایران شد. حالا قلعه نویی که با پنج قهرمانی در لیگ برتر، پرافتخارترین سرمربی این رقابت‌ها به شمار می‌‌رود، امیدوار است پس از 9 فصل بتواند یک جام دیگر در کارنامه دوران مربیگری‌اش به دست آورد؛ مربی ای که چندی پیش هزار امتیازی شد تا در صدر مربیانی باشد که بیشترین امتیاز را با تیم‌هایشان در لیگ برتر به دست آورده‌اند و حالا امتیازاتش را به عدد 1011 افزایش داده است.