دست خالی شورای حکام مقابل ایران

همزمان با برگزاری نشست شورای حکام و تقلای غربی‌ها برای قرار دادن ایران در تنگنا با تکیه بر اتهامات واهی، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه و در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عمانی صدور بیانیه غیرسازنده را بی‌ثمر خواند. ساعاتی بعد، نماینده روسیه در نهاد‌های بین‌المللی مستقر در شهر وین از برگزاری جلسه شورای حکام بدون دستیابی به هیچ نتیجه‌ای خبر داد. اگر چه لندن، پاریس و برلین همچنان امیدوارند در نشست‌های آتی بتوانند علیه ایران وارد عمل شوند، اما نتیجه نشست دیروز به وضوح ناتوانی این نهاد برای برچسب‌زنی به ایران را ثابت می‌کند.
حسین امیرعبداللهیان دیروز در جریان گفت‌و‌گوی تلفنی با بدر البوسعیدی، وزیر خارجه سلطنت عمان، ضمن رایزنی درباره آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات رفع تحریم‌ها با تأکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به روند گفتگو و تبادل پیام برای رفع تحریم‌ها و با اشاره به تلاش همه طرف‌ها طی چند ماه گذشته، رمز رسیدن به نقطه مطلوب توافق در شرایط حاضر را تمرکز ایالات متحده بر واقع‌بینی و نشان دادن داشتن اراده لازم برشمرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین افزود: «صدور بیانیه غیرسازنده در نشست آژانس هیچ ثمری ندارد.» امیرعبداللهیان سه‌شنبه شب نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای نیجریه‌ای خود ابراز امیدواری کرده بود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه خود را در قالب فنی و به دور از سیاسی‌کاری دنبال کند و گفت که توافق در صورت واقع‌بینی طرف امریکایی دست‌یافتنی است.
بازی بی‌سرانجام بر سر صدور قطعنامه
شورای حکام در نشست ماه ژوئن خود با تصویب قطعنامه‌ای، از اینکه ایران به پرسش‌های آژانس در مورد ذرات اورانیوم یافت‌شده پاسخ نداده است، عمیقاً ابراز نگرانی کرده بود. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در نشستی خبری مدعی شده بود ایران به سؤالات درباره سه مکان ادعایی آژانس پاسخ نداده است. در پی این اظهارات، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با رد ادعا‌های گروسی گفت: «صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهارنشده تلقی کرد.» نشست شورای حکام آژانس از روز دوشنبه در وین، پایتخت اتریش و در مقر این سازمان آغاز شده است. در روز‌های اخیر جو‌سازی‌ها درباره اینکه بیانیه یا قطعنامه‌ای علیه ایران صادر خواهد شد، بالا گرفته بود تا اینکه دیروز میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در نهاد‌های بین‌المللی مستقر در شهر وین اعلام کرد، جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران بدون صدور قطعنامه پایان یافت. او در پیامی توئیتری نوشت: «بحث بر سر راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در دور فعلی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان یافت. هیچ قطعنامه یا تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشد. فقط تبادل دیدگاه صورت گرفت.»


اروپایی‌ها؛ بازیگران نقشه امریکا
نمایندگی ایالات متحده امریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه به شورای حکام این نهاد گفت که ایران شریکی مشتاق در مذاکرات غیرمستقیم برای احیای توافق هسته‌ای تیرماه ۱۳۹۴ نیست. در بیانیه‌ای که به این منظور منتشر شده، آمده است: «ما به سرعت آماده اجرای توافقی بر اساس بازگشت همزمان و کامل به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستیم. آنچه وجود ندارد، شریک مشتاق در ایران است.» خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارش داد که قدرت‌های غربی در تلاش هستند ائتلافی علیه ایران در شورای حکام تشکیل دهند تا به تهران فشار بیاورند به پرسش‌های مطرح‌شده آژانس در مورد ذرات پیداشده اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده خود پاسخ دهد. با این حال گزارش‌ها حاکی است که این شورا قصد ندارد قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند. همانند تمام سال‌های گذشته، سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا شانه به شانه امریکا تلاش می‌کنند طرح امریکا برای اقدام علیه ایران را اجرایی کنند. آنچه پاریس، برلین و لندن مصرانه آن را دنبال می‌کنند، این است که در جلسه بعدی شورای حکام (شورای مدیران) آژانس، علیه ایران بیانیه صادر شود. یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفت که پاریس و شرکای آن در حال مشورت کردن برای یافتن راه‌حلی به منظور شکستن بن‌بست فعلی و آماده شدن برای نشست بعدی شورای حکام آژانس در ماه نوامبر هستند. این در حالی است که شورای حکام مطیع غرب دیگر گزینه‌ای برای تحت فشار قرار دادن ایران ندارد و هر آنچه در چنته داشت در سال‌های گذشته به کار گرفته که همه آن‌ها نیز به شکست انجامیده است. برگزاری چنین نشست‌هایی نیز تنها پروپاگاندای رسانه‌ای است تا نشان دهند حداقل در عرصه رسانه‌ای دست برتر را مقابل ایران دارند.