کی‌روش: از تاج متشکرم!

حوالی ساعت ۶ صبح دیروز بود که کی‌روش بعد از گذشت سه سال در میان استقبال تعدادی از هواداران خود و سرپرست دبیرکلی، حراست و برخی از مسئولان فدراسیون فوتبال وارد تهران شد و اول از همه از تاج تشکر و امتنان کرد! سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در بدو ورود در جمع خبرنگاران حاضر در فرودگاه گفت: «احساس می‌کنم به خانه برگشته‌ام و این بهترین احساس است.» او که پیش از حضورش در تهران توئیت زده بود وقتی خانواده شما را به خانه فرا می‌خواند، تنها کاری که انجام می‌دهید، این است که فقط آنجا حاضر شوید، در ادامه خوش و بشی که با اصحاب رسانه داشت، عنوان کرد: «امیدوارم کاری که می‌خواهیم با هم انجام دهیم، آرزوی ایرانی‌ها را برآورده کند.»

کی‌روش از فرودگاه راهی هتل المپیک شد تا مقدمات حضورش در اردوی تیم ملی را مهیا کند، اما قبل از حضور در جمع ملی‌پوشان، نشستی با رئیس فدراسیون فوتبال و همچنین معاونین او در مرکز ملی فوتبال داشت. سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بعد از نشست پیش از ظهر روز گذشته تأکید کرد باید برای کسب موفقیت دست به دست هم داد و متحد شد: «من و رئیس فدراسیون سوابقی داریم که به لحاظ سن و سال مأموریت‌هایمان را متوجه می‌شویم. از اینکه مذاکراتی را با مهدی تاج درباره سرمربیگری تیم ایران داشتم از او بسیار متشکرم. در واقع رئیس فدراسیون با دعوت از من بزرگی خود و خدمت به فوتبال کشورش را نشان داد. برگشته‌ام و چشمداشتی ندارم، فقط به دلیل اینکه خاطره‌ای خوش برای مردم به یادگار بگذارم در ایران هستم. باید دست به دست هم بدهیم و کار‌های زیادی را انجام دهیم. با تمام توان خود در ادوار جام جهانی حضور داشتیم و امیدوارم مثمرثمر باشیم. وظایف من بسیار سنگین‌تر است، اما تجربه کافی دارم. خوب می‌دانم که نباید با رسانه‌ها بجنگیم، بلکه باید آنقدر خوب عمل کنیم که همگی از ما دفاع کنند. در جام‌جهانی در گروه خاصی هستیم که جدا از بحث فوتبالی از نظر اجتماعی و سیاسی نیز اهمیت خاصی دارد، به همین دلیل علاوه بر رسانه‌های داخلی، بسیاری از رسانه‌های خارجی نیز به ما می‌پردازند، لذا نظم و انضباط در این راستا بسیار مهم است. ضمن اینکه می‌دانم چه انتظاری از من دارند؛ هم مردم و هم فدراسیون.»



بعد از نشست سرمربی تیم ملی با رئیس و نواب رئیس فدراسیون که در راستای امضای قرارداد با مرد پرتغالی، بررسی گزینه‌های دستیار ایرانی و برنامه‌های آتی تیم ملی بود، کی‌روش از وضعیت امکانات مرکز ملی فوتبال نیز بازدید کرد. همزمان با بازدید سرمربی تیم‌ملی از مرکز ملی فوتبال، نفرات لیگ برتری دعوت شده به اردوی تیم ملی نیز ساعت ۱۲ خود را در هتل المپیک به کادر فنی معرفی کردند. بازیکنانی که قبل از برگزاری نخستین تمرین تیم نشستی کوتاه با سرمربی داشتند.
کی‌روش بعد از نشست با مسئولان فدراسیون و بررسی امکانات مرکز ملی فوتبال، جلسه‌ای هم با بازیکنان تیم داشت. او که بعد از حضور در هتل المپیک با استقبال بازیکنانی، چون مرتضی پورعلی‌گنجی، سیدحسین حسینی و علیرضا بیرانوند مواجه شد، جلسه‌ای صمیمانه با بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی برگزار کرد و طی آن ضمن خوشحالی از دیدار با ملی‌پوشان ابراز امیدواری کرد همه در کنار هم برای موفقیت تیم ملی تلاش کنند.

نخستین تمرین یوز‌ها بعد از بازگشت کارلوس کی‌روش به رأس کادر فنی تیم ملی در حالی عصر روز گذشته برگزار شد که تیم ملی فوتبال کشورمان هفته آینده برای برپایی اردوی آماده‌سازی در اتریش و برگزاری دو بازی دوستانه مقابل تیم‌های ملی اروگوئه و سنگال به این کشور سفر خواهد کرد. اما قبل از آن چند جلسه تمرینی در تهران برگزار می‌شود و سپس نفرات انتخاب شده توسط کادر فنی راهی اتریش می‌شوند. این در حالی است که لژیونر‌ها که هنوز نام آن‌ها از سوی کادر فنی در لیست جدید جای نگرفته به‌طور مستقیم برای اضافه شدن به اردوی تیم ملی راهی اتریش می‌شوند. البته تنها نفراتی که مدنظر کی‌روش باشند و نا‌م‌شان در لیست بعدی سرمربی پرتغالی تیم باشد.

در‌های نخستین تمرین تیم ملی با کی‌روش به روی اصحاب رسانه بسته نبود و خبرنگاران و عکاسانی که برای تهیه گزارش و عکسبرداری از تمرین تیم ملی راهی مرکز ملی فوتبال شده بودند نیم ساعت بعد از آغاز تمرین اجازه ورود گرفتند تا نخستین تمرین یوز‌ها را پوشش دهند. درست برخلاف شرایطی که در بدو ورود سرمربی تیم ملی در فرودگاه ایجاد و از عکسبرداری عکاسان در CIP ممانعت شده بود.

بعد از بازگشت کی‌روش به تهران حمید سجادی، وزیر ورزش بار دیگر تلویحاً به حمایت از کادر فنی تیم ملی پرداخت. او که پیشتر تأکید کرده بود مسئولیت فنی این انتخاب و نتایج تیم ملی در جام جهانی قطر به عهده فدراسیون فوتبال است بعد از حضور سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در تهران نیز از رسانه‌ها خواست اجازه دهند کی‌روش کار خودش را انجام دهد و تأکید کرد اگر نکاتی در خصوص حضور دوباره مرد پرتغالی در رأس کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران باشد، فدراسیون توضیح می‌دهد و به این شکل پای خود را از این ماجرا بیرون کشید: «درباره قرارداد کی‌روش همین اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها را داریم. ما به زودی جلسه‌ای با فدراسیون فوتبال داریم. این قرارداد برای تعداد ماه‌های محدود است و مبلغ آن هم اعلام شده و اطلاعات تکمیلی بیشتری نداریم.»

کی‌روش که بعد از سه سال و نیم به ایران بازگشته است، در ۲ هزار و ۸۵۹ روز حضوری که پیش از این روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران داشت، دو مرتبه به جام جهانی صعود کرد. ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ تنها موفق به کسب یک امتیاز شد، اما در جام جهانی ۲۰۱۸ ایران توانست چهار امتیاز به دست‌آورد و همین مسئله باعث شد بسیاری انتظار صعود از مرحله گروهی را داشته باشند، اما باید دید این انتظار در جام جهانی قطر که تیم ملی فوتبال ایران با امریکا، انگلیس و ولز همگروه است برآورده می‌شود یا نه.