غرب در فکر ارسال تسلیحات پیشرفته‌تر به اوکراین است


گروه بین الملل: براساس گزارش روزنامه فایننشال تایمز، یکی از مقامات دفاعی ایالات متحده گفته است که این کشور به همراه متحدانش مشغول گفت‌وگو و رایزنی هستند که آیا در آینده‌ای نزدیک تسلیحات پیشرفته‌تری از جمله هواپیماهای جنگنده به اوکراین ارسال کنند یا خیر.
به گزارش ایسنا، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز به نقل از یک منبع آمریکایی که نامش را فاش نکرد، نوشت که آمریکا و متحدانش در حال بررسی "نیازهای بلند مدت اوکراین" هستند.
به گفته این مقام دفاعی، برخی‌ها معتقدند که ارسال هواپیماهای جنگنده به اوکراین اقدام "مناسبی" خواهد بود و بدین ترتیب "نیازهای کنونی این کشور را تا بلند مدت" برطرف می‌کند.
به گزارش راشا تودی، کشورهای غربی قبلا به دلایل مختلفی از ارائه هواپیماهای جنگنده به اوکراین خودداری کردند؛ از جمله این دلایل می‌توان به زمان لازم جهت آموزش خلبانان اوکراینی، مسائل مربوط به سرویس‌دهی سیستم‌های تسلیحات



پیشرفته در این کشور و خطر تشدید درگیری با روسیه اشاره کرد. ولودیمیر زلنسکی روز دوشنبه ادعا کرد که نیروهای اوکراینی ۶۰۰۰ کیلومتر مربع از مناطق تحت کنترل روسیه را از سپتامبر تاکنون پس گرفته‌اند و همچنین طی مصاحبه دیگری اذعان داشت که اگر کمک‌های ایالات متحده به کی‌یف متوقف شود، روسیه در این جنگ پیروز خواهد شد.
پس از آنکه ولودیمیر زلنسکی ادعا کرد که بخشی از مناطق تحت کنترل روسیه را پس گرفته است، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که اوکراین همچنان در روزهای اول "ضدحمله" خود علیه ارتش روسیه است اما نیروهای اوکراینی "پیشرفت چشمگیری" داشته‌اند.
به گفته مارک وارنر، رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، "آژانس‌های اطلاعاتی غربی نقش کلیدی را در آماده‌سازی عملیات اوکراین ایفا کردند."