به‌رغم پایبندی به مذاکرات منتظر برجام و بازگشت آمریکا نمی‌مانیم

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: سفر رئیس‌جمهور به ازبکستان به دعوت همتای ازبکستانی برای دیدار رسمی دوجانبه و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و امضا شدن یادداشت ترتیبات عضویت دائم ایران، تحول مهم و ماندگار دیگری در تقویت «سیاست همسایگی، هم‌گرایی و پیوستگی منطقه‌ای و عمق بخشیدن به چندجانبه گرایی» است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این مطلب آورده است: جمهوری اسلامی ایران در تحقق اهداف راهبردی سیاست خارجی و گسترش روابط خارجی خود، پویا، هوشمند و متوازن عمل می‌کند و به‌رغم پایبندی به روند مذاکرات رفع تحریم، منتظر برجام و بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی خود نمی‌ماند.
هشدار نماینده ایران به رویه غلط آمریکا و ۳ کشور اروپایی
«محسن نذیری اصل» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و آژانس در سخنرانی خود در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع اجرای برجام در جمهوری اسلامی ایران، ضمن تشریح علل و عوامل مسبب وضعیت کنونی برجام، خواستار جبران وضعیت موجود از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی طرف برجام شد و درخصوص ادامه رویه غلط پیموده شده از سوی آنان هشدار داد.


به گزارش فارس، وی گفت: ادامه وجود علل ریشه‌ای ناشی از خروج غیرقانونی، غیرموجه و غیرقانونی آمریکا از برجام در کنار اعمال مجدد تحریم‌هایی که متعهد به لغو آنها بوده، و همچنین اعمال خودسرانه تحریم‌های جدید مغایر با تعهدات خود در چارچوب برجام، به‌خودی‌خود گویای حقایق هستند.
نذیری اصل با بیان این‌که اعمال فراسرزمینی تحریم‌های یک‌جانبه، خود نقض قوانین بین‌المللی است، چه رسد به نقض تعهدات ایالات‌متحده بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، خاطرنشان کرد: به طرز عجیبی با وضعیتی مواجه هستیم که همان کشورهایی که فعل یا ترک فعل آنها باعث این شرایط شده است نسبت به نتیجه اقدامات خود ابراز نگرانی می‌کنند. آنها باید یا در زمانی که تصمیم به نقض تعهدات خود داشتند به این اثرات فکر می‌کردند، یا تصمیم می‌گرفتند آنچه را که از ابتدا باعث این وضعیت شده است، اصلاح کنند.
نماینده ایران در آژانس عنوان کرد: جزئیات گزارش‌های مدیرکل، جلوه‌ای قوی از سطح بی‌سابقه شفافیت در برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس موافقت‌نامه جامع پادمان با آژانس است.
وی ادامه داد: علی‌رغم رویه مأیوسانه ایالات‌متحده، جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت وارد مذاکرات با هدف احیای برجام شد. مذاکرات برجام فرصتی بی‌نظیر برای طرف‌های برجام و ایالات‌متحده فراهم کرد تا قصد صریح خود را برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات خود از طریق لغو تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی به شیوه‌ای مؤثر و قابل راستی‌آزمایی ثابت کنند.
به گفته نذیری اصل مایه تأسف است که دولت آمریکا هنوز آمادگی خود را برای کنار گذاشتن سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری و اعتیاد طولانی‌مدت خود به استفاده از اقدامات قهری یک‌جانبه، احترام به قوانین بین‌المللی و درنتیجه اجرای کامل، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی تعهدات خود در رابطه با لغو تحریم‌ها و اتخاذ کلیه تصمیمات لازم که ممکن است مستلزم این امر باشد نشان نداده است.
نذیری اصل ادامه داد: سه کشور اروپایی طرف برجام و اتحادیه اروپا مسئول حمایت مستقیم و غیرمستقیم خود از ایالات‌متحده و موضع جانبدارانه خود در قبال رویکرد حداکثری ایالات‌متحده هستند. مایه تأسف است که اتحادیه اروپا به‌عمد مسیر اشتباه را برای منحرف کردن توجهات از مشکل واقعی که همان خروج آمریکا از برجام است، انتخاب کرد.
اولیانوف: دیپلماسی با بوق و کرنا
علیه ایران اثرگذار نیست
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در نشست شورای حکام آژانس اتمی گفته‌اند که «دیپلماسی مگافون» (دیپلماسی با بوق و کرنا) علیه ایران اثرگذار نیست.
منظور از «دیپلماسی مگافون»، بیان اظهارات علنی درباره موضوعات مورد مناقشه به صورتی است که مسائل محل مذاکره میان کشورها یا طرف‌ها از طریق مطالب منتشرشده در فضای مجازی، بیانیه‌های مطبوعاتی و اعلانیه‌ها به پیش برده می‌شوند تا طرف مقابل به پذیرش مواضع دلخواه وادار شود.
اولیانوف گفت: «دیپلماسی مگافون همیشه اثرگذار نیست. اغلب مضر است. این کار خطر تشدید تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران را در پی دارد. این، تردیدهای ما درخصوص تعهد عاملان چنین اقداماتی به هدف احیای برجام را بیشتر می‌کند.» اولیانوف در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دومین بار امروز (چهارشنبه) در حال رسیدگی به یک موضوع مرتبط با ایران است.
او تصریح کرد: «این بار، جلسه درباره توافقات پادمانی ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران است. انتظار صدور قطعنامه نمی‌رود. تنها بیانیه‌های ملی و جمعی صادر خواهد شد.»
مبالغه غرب
درباره مسائل پادمانی ایران صدای چین را درآورد
«وانگ چانگ» قائم‌مقام دفتر نمایندگی دائم چین در دفتر سازمان ملل در وین، در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آمریکا خواست برای احیای برجام به خواسته‌های منطقی ایران پاسخ دهد.
نماینده چین در نشست شورای حکام از طرف‌های مذاکره خواست تا در مورد مسائل پادمانی برنامه هسته‌ای ایران اغراق نکنند و آن را به مانع بزرگی برای اجرای مجدد توافق هسته‌ای ایران در آینده تبدیل نکنند.
وانگ چانگ با تأکید بر اینکه مذاکرات وین وارد «مرحله حساس نهایی» شده است، آمریکا را به دلیل خروج از برجام، عامل اولیه بحران کنونی خواند. وی ادامه داد، آمریکا باید تصمیمات سیاسی بگیرد و به خواسته‌های منطقی ایران برای پیشبرد هر چه زودتر توافق پاسخ دهد.
نماینده چین در پاسخ به بیانیه آمریکا و دیگر کشورها در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مسائل پادمانی ایران گفت که اعمال فشار بر ایران به حل مسائل باقی‌مانده یا کاهش تنش در بحران فعلی کمکی نمی‌کند.
وی در پایان سخنرانی خود خطاب به حاضران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از طرف‌های ذی‌ربط خواست تا شرایط لازم و جو مناسب را برای توافق هر چه زودتر در مذاکرات هسته‌ای ایران ایجاد کنند.
آمریکا سه ایرانی را به انجام «فعالیت‌های مخرب رایانه‌ای» متهم کرد
همزمان با تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، وزارت دادگستری این کشور نیز روز چهارشنبه به‌وقت محلی سه شهروند ایران را متهم به انجام فعالیت‌های مخرب رایانه‌ای کرد.
وزارت دادگستری ایالات‌متحده آمریکا با صدور کیفرخواستی علیه سه شهروند ایرانی در آمریکا، آنان را متهم به انجام حملات سایبری و سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌های شناخته‌شده یا افشاشده در شبکه‌های مورداستفاده عمومی و برنامه‌های نرم‌افزاری کرده است. بر اساس ادعای وزارت دادگستری، مظنونان پرونده با هدف قرار دادن صدها قربانی در آمریکا و سایر کشورها و پس از دسترسی و سرقت داده‌های آنان، قربانیان را تهدید به انتشار داده‌ها در صورت عدم پرداخت باج کردند.
به گفته این نهاد آمریکایی در برخی از موارد قربانیان اقدام به پرداخت باج کردند تا داده‌های آنان منتشر
نشود. از سوی دیگر یک مقام ارشد وزارت دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که گمان نمی‌رود هکرها با ایران همکاری کرده باشند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا
۱۰ فرد و دو نهاد ایرانی را به اتهام انجام حملات سایبری به فهرست تحریم‌های خود افزود.
ایران تحریم جدید آمریکا به اتهام دخالت در حملات سایبری را محکوم کرد
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، اقدام آمریکا در اعلام تحریم علیه برخی شهروندان و شرکت‌های ایرانی به اتهام واهی دست داشتن در حملات سایبری علیه آمریکا و نسبت دادن اقدامات ادعایی مطرح‌شده علیه آنان به دولت و نهادهای جمهوری اسلامی ایران را، قویاً محکوم کرد.
کنعانی با اشاره به خالی بودن دست دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران افزود: اصرار واشنگتن بر توسل به رفتارهای سخیف، غیرقانونی و هنجارشکنانه علیه دولت‌ها و ملت‌های مستقل، بیانگر ناتوانی دولتمردان آمریکا از فهم صحیح معادلات جهانی و انطباق خود با واقعیات آن است.
کنعانی تصریح کرد: آمریکا که پیش ‌از این در برابر حملات متعدد سایبری علیه زیرساخت‌های جمهوری اسلامی ایران، حتی علیه تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای، سکوت اختیار کرده و حتی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از این حملات حمایت کرده است، فاقد هرگونه وجاهت در متهم کردن دیگران است.
وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری که بارها مورد حملات سایبری قرار گرفته، بخش مهمی از تلاش‌های مسئولانه بین‌المللی در مقابله با تهدید حملات سایبری بوده است.
ادعاهای وندی شرمن
درباره مذاکرات وین
وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا که کشورش ناقض توافق هسته‌ای برجام به شمار می‌رود مدعی شده که مذاکرات رفع تحریم‌های وین به «بن‌بست» برخورده است.
شرمن دیروز جمعه در جلسه‌ای به میزبانی واشنگتن‌پست مدعی شد ماه گذشته اتحادیه اروپا به‌عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات وین پیشنهادی درخصوص احیای توافق ارائه کرد. او گفت پاسخ ایران به این پیشنهاد «برای ما غیرقابل‌قبول» بود.
شرمن گفت: «ما در بن‌بست هستیم از این لحاظ که ایران در آخرین دور مذاکرات پاسخ بسیار سرسختانه‌ای به ما داد که برای ما قابل‌قبول نبود. ما پیام خود درباره اینکه فکر می‌کنیم چه چیزهایی ضروری هستند و مؤلفه‌های اصلی در این‌جا چه هستند را برای ایران فرستادیم.»