تهدید و تحریم علیه ایران شکست خورده است


گروه سیاسی: سیدابراهیم رئیسی گفت: نتایج حاصل‌شده از سفر به ازبکستان، نشان می‌دهد که تلاش دشمن برای به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی ایران با تهدید و تحریم با شکست مواجه شده است و امروز همه کشورها علاقمند به گسترش همکاری‌ها و روابط خود با ایران هستند. رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران بامداد شنبه پس از سفری سه‌روزه به ازبکستان به منظور دیدار رسمی دوجانبه و شرکت در بیست‌ودومین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با استقبال آیت‌الله قمی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری و محمد مخبر، معاون اول وارد تهران شد. رئیسی در حاشیه بیست‌ودومین نشست سازمان همکاری شانگهای همچنین با تعدادی از سران کشورهای شرکت‌کننده در این نشست از جمله قزقیزستان، تاجیکستان، پاکستان، روسیه، بلاروس، چین، هند، ترکیه و نیز دبیر کل سازمان همکاری شانگهای دیدار و گفتگو کرد. دیدار با فعالان اقتصادی و تجار ایرانی مقیم ازبکستان، حضور در مسجد اهل بیت رسول‌الله (ص) شهر سمرقند و سخنرانی در جمع نمازگزاران این مسجد و نیز شرکت در آیین غرس نهال یادبود بیست‌ودومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای و بازدید از مجموعه میدان ریگستان از دیگر برنامه‌های سفر سه‌روزه رئیس‌جمهوری به ازبکستان بود. در جریان این سفر اسناد رسمی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای میان وزیر امور خارجه و دبیر کل سازمان همکاری شانگهای به امضا رسید و روند ارتقای عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی این اتحادیه منطقه‌ای مهم تکمیل شد. سیدابراهیم رئیسی در بازگشت از سفر سه‌روزه‌اش به ازبکستان نتایج و دستاوردهای این سفر را تشریح کرد. او گفت:‌ سفر به سمرقند در راستای تقویت سیاست همسایگی و همه‌جانبه‌گرایی اقتصادی ایران انجام شد. در راستای این نگاه ابتدا دیداری دوجانبه با رئیس‌جمهوری و مقامات عالی‌رتبه ازبکستان داشتیم. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در ۲۰ سال گذشته مسئولین عالی ایران و ازبکستان سفر متقابلی به کشورهای یکدیگر نداشتند، افزود: مسائل مورد علاقه طرفین در عرصه تمدنی و فرهنگی و نیز همکاری‌های اقتصادی و تجاری در حوزه‌های ترانزیتی و انرژی، در دیدار با مقامات ازبکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طرف ازبکستانی اعلام کرد که تمایل دارد همکاری با ایران را در اولویت سیاست‌های خود قرار دهد و این زمینه و امکان خوبی برای هر دو کشور است.
رئیسی بخش بعدی برنامه‌های سفر خود به ازبکستان را دیدار با سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در اجلاس سمرقند شرکت کرده بودند، عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا بیش از ۱۰ دیدار داشتیم و مسائل دوجانبه و ارتباطات اقتصادی و تجاری را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در این دیدارها اراده جدی جمهوری اسلامی در توسعه روابط همسایگی برای طرفین محرز و تصمیمات خوبی برای گسترش همکاری‌ها اتخاذ شد، تصریح کرد: سران کشورهای چین، پاکستان، هند و دیگر کشورها به شکل رسمی از بنده برای سفر دعوت به عمل آوردند که این سفرها در زمان مناسب برای پیگیری توافقات صورت‌گرفته در این دیدارها انجام خواهد شد. او بخش دیگر برنامه‌های سفر خود را سخنرانی در بیست‌ودومین اجلاس سران سازمان شانگهای عنوان و خاطرنشان کرد: در این سخنرانی ظرفیت‌های متنوع جمهوری اسلامی برای توسعه همکاری با سازمان شانگهای و کشورهای عضو تشریح شد.
رئیس‌جمهوری با اشاره به اعلام ارتقای عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای در نشست سمرقند گفت: عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای زمینه خوبی را جهت ارتباط با زیرساخت‌های اقتصادی منطقه برای فعالان اقتصای ایران فراهم می‌کند و از همه فعالان اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی می‌خواهم با توجه به اقبال کشورهای منطقه برای همکاری با ایران و استفاده از کالاهای ساخت ایران، کار و تلاش خود را در مسیر بهره‌گرفتن از این فرصت مضاعف کنند. رئیسی افزود: آنچه در نتیجه این سفر و رایزنی‌های انجام‌شده در آن حاصل شد، نشان می‌دهد که تلاش دشمن برای به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی ایران با تهدید و تحریم، با شکست مواجه شده است و امروز همه کشورها علاقمند به گسترش همکاری‌ها و روابط خود با ایران هستند.

رئیسی: تحریم علیه روسیه را نه قبول داریم و نه به رسمیت می‌شناسیم



گفتنی است رئیس‌جمهور در یکی از مهم‌ترین‌ دیدارهایی که در سمرقند با روسای جمهور کشورهای مختلف داشت به گفت‌وگو با ریس‌جمهور روسیه پرداخت و تاکید کرد: آمریکایی‌ها تصور می‌کنند هر کشوری را تحریم می‌کنند، آن کشور متوقف می‌شود که این تصور خطاست. در این دیدار دو رییس‌جمهور با مرور تفصیلی عرصه همکاری‌های اقتصادی، از پیشرفت‌های چشمگیر در روابط دو کشور بویژه در عرصه‌های بانکی، حمل و نقل زمینی و دریایی، گمرک و انرژی ابراز خوشنودی کردند. رئیس جمهور کشورمان همکاری‌های اقتصادی تهران – مسکو را برای دو ملت و کشورهای منطقه مفید ارزیابی کرد و به مرور ابعاد مختلف همکاری‌های اقتصادی، ترانزیتی و بانکی دو کشور پرداخت. آیت‌الله رئیسی ضمن مرور سیاست‌‌های توسعه‌طلبانه ناتو، تحولات قفقاز را مورد اشاره قرار داد و گفت: هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه اقدامی بی‌ثبات کننده و غیرقابل پذیرش است.
رئیس جمهور با یادآوری اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها در برخورد با کشورهای مستقل، تصریح کرد: آمریکا فکر می‌کند هر کشوری را تحریم کند آن دولت و ملت متوقف می‌شوند، اما این یک اشتباه محاسباتی است، چرا که در عمل خودشان را محدود کرده‌اند. آیت‌الله رئیسی در پایان سخنان خود افزود: ما تحریم های علیه روسیه را به هیچ عنوان قبول نداشته و به رسمیت نخواهیم شناخت و همچنین ارتباط تجاری و اقتصادی‌مان را توسعه خواهیم داد.

پوتین: هیات بزرگ تجاری روسی به تهران می‌آیند
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار مواضع روسیه و ایران را همگرا و هماهنگ ارزیابی کرد و با اشاره به خطرات زیاده‌خواهی ناتو و گفت: تهدیدات ناتو محدود به اروپا نیست و دیگر کشورهای جهان را نیز شامل می‌شود. رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه تکنولوژی‌های پیشرفته، دستاوردهای خوبی داشته است، افزود: تمایل داریم در این زمینه‌ها همکاری داشته باشیم. ولادیمیر پوتین با اشاره به روابط گسترده تجاری مسکو – تهران، از افزایش رفت و آمد مقامات اقتصادی دو کشور ابراز خوشنودی کرد و اظهار داشت: حجم تجارت بین دو کشور در سال گذشته میلادی ۸۱ درصد و در ۵ ماهه نخست امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است. رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه توافقنامه همکاری‌های جدید تهران-مسکو در مراحل پایانی قرار دارد، برای تدوین پیش‌نویس سند همکاری‌های راهبردی اقتصادی میان دو کشور اعلام آمادگی کرد. پوتین به افزایش تعاملات و رایزنی‌های مسئولان اقتصادی دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: یک هیئت از روسیه با حضور نمایندگان ۸۰ شرکت بزرگ روسی هفته آینده عازم ایران خواهد شد. رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه هر آنچه لازم است برای عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای انجام می‌دهیم، تاکید کرد: با طی کردن روند تشریفات قانونی، این مهم هرچه زودتر انجام خواهد شد. پوتین در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از طرح‌های توسعه روابط دو کشور با حمایت‌ رهبر ایران در حال پیشرفت است، لذا خواهان استمرار این حمایت در آینده نیز هستیم.

نخست وزیر هند: مخالفت اعمال تحریم‌های یکجانبه هستیم
نخست وزیر هند در دیدار با رئیس جمهور کشورمان ضمن اعلام مخالفت کشورش با اعمال تحریم‌های یکجانبه، به نقش و اهمیت کلیدی بندر چابهار در حمل و نقل کالا در منطقه اشاره کرد و گفت: توسعه این بندر موجب توسعه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد شد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر روز جمعه در ادامه دیدارهای خود در سومین روز از سفر به ازبکستان، در دیدار با «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، گسترش تعاملات با این کشور را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی دو کشور، گفت: شخصیت‌های مستقل هندی همچون آقای گاندی که مقابل استکبار ایستادگی کرده‌اند، همواره مورد تکریم ملت ایران هستند. آیت‌الله رئیسی روابط فعلی دو کشور را دوستانه و صمیمانه توصیف کرد و افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در صنعت نفت و گاز، حمل و نقل و به ویژه مسیر ترانزیتی چابهار-آسیای میانه و همچنین همکاری در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی که دو کشور درباره آنها مواضع مشترکی دارند، می‌تواند زمینه مناسبی برای ارتقای سطح روابط و گسترش همکاری‌های دو کشور فراهم کند. «نارندرا مودی» نخست وزیر هند نیز در این دیدار ضمن اعلام مخالفت کشورش با اعمال تحریم‌های یکجانبه از سوی یک کشور علیه کشور یا کشورهای دیگر، به نقش و اهمیت کلیدی بندر چابهار در حمل و نقل کالا در منطقه اشاره کرد و گفت: توسعه این بندر موجب توسعه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد شد. نخست وزیر هند همچنین به مواضع مشترک دو کشور درباره تحولات افغانستان اشاره کرد و ادامه همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تهران-دهلی را در این زمینه خواستار شد. در این دیدار روسای جمهور دو کشور از یکدیگر برای سفر به هند و ایران دعوت به عمل آوردند.