تصميمي درباره كانون پرورش فكري گرفته نشده

گروه هنر و ادبيات|پس از انتشار گفت‌وگوي «اعتماد» با مصطفي رحماندوست و انتقادهاي مصاحبه‌شونده به ايده واگذاري كتابخانه‌هاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كه در رسانه‌ها از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نقل شده بود، مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني اين وزارتخانه توضيحاتي را جهت درج به روزنامه ارسال كرده است. پُر پيداست كه روزنامه اعتماد هرگز به دنبال «جوسازي» عليه هيچ نهاد، گروه و دسته‌اي نبوده و تهيه و انتشار گفت‌وگوي مورد بحث، تنها با انگيزه توجه دادن خوانندگان به نقش، جايگاه و سابقه پرافتخار كانون پرورش فكري، اهميت و ضرورت حفظ و تداوم فعاليت حدودا شش‌دهه‌اي اين نهاد فرهنگي بوده است. همچنين در متن ارسالي از «جوسازي‌ها و انتشار اخبار دروغين، نظير تعطيلي و انحلال كتابخانه‌هاي كانون»  در رسانه‌ها انتقاد شده كه خوشبختانه گفت‌وگوي مورد بحث در شمول مصاديق هيچ‌يك از اين توصيف‌ها قرار نمي‌گيرد. متن توضيحات ارسال‌شده از سوي وزارتخانه عينا در ادامه مي‌‌آيد. 
 در پي درج خبري با عنوان «انگيزه‌هاي مبهم يك واگذاري» در آن روزنامه مورخ 22‏/06‏/1401، بدين وسيله توضيحات مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، جهت انتشار در روزنامه فوق، ارسال مي‌شود. 
1ـ مجموعه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، از ذخاير فرهنگي ارزشمند حوزه فرهنگ و هنر كشور عزيزمان و در دهه‌هاي مختلف محملي براي اعتلاي فعاليت‌هاي فرهنگي سازنده بوده است.
2ـ تقويت - حمايت و كمك همه‌جانبه ‏- كانون پرورش فكري كودكان ‏- استفاده از ظرفيت همه بخش‌هاي فرهنگي - هنري براي هم‌افزايي با اين كانون اهتمام جدي وزارت ارشاد به عنوان متولي سياست‌گذار و مرجع فعاليت‌هاي  فرهنگي  در دولت  است.
3‏- وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي خود عضو مجمع عمومي اين كانون بوده و در كنار ديگر اعضاي مجمع عمومي، به ويژه وزير محترم آموزش و پرورش وظيفه سياست‌گذاري و نظارت كلان بر اين نهاد را بر عهده دارد.


4‏- از ويژگي‌هاي مثبت دولت مردمي، هماهنگي كامل ميان وزرا و وزارتخانه‌ها و همدلي براي حل مشكلات است.
5‏- در اين خصوص، نظر كارشناسي وزارت فرهنگ به تمامي دستگاه‌هاي ذينفع ارسال و سپس در كميته و كميسيون تخصصي مورد بررسي كارشناسان قرار خواهد گرفت. 
۶ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ضمن آنكه انتشار يك گزارش كارشناسي را كه هنوز فرآيند بررسي‌هاي قانوني خود را حتي در كميته و كميسيون‌هاي تخصصي دولت نيز شروع نكرده، عملي نادرست مي‌داند و جوسازي‌ها و انتشار اخبار دروغين، نظير تعطيلي و انحلال كتابخانه‌هاي كانون را نيز عملي غيراخلاقي و در عين حال متوقع از سوي برخي جريان‌ها مي‌داند، تاكيد مي‌كند اصل درخواست براي حمايت بيشتر، تقويت و هم‌افزايي جريان فرهنگي و اصيل و ترويج كتابخواني بوده است و هر تصميمي در حوزه فرهنگي دولت مردمي به پشتوانه كسب ديدگاه‌ها و نظرات كارشناسي دلسوزان و خبرگان اتفاق مي‌افتد كه موضوع اخير نيز تابعي از اين رويكرد كلان است.
7‏- خدمات و زحمات بي‌شائبه همكاران عزيز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شايسته تقدير بوده و بيان ديدگاه‌هاي دلسوزانه موافق يا مخالف با اصل اين پيشنهاد، موجب بهره‌مندي بيشتر دستگاه‌هاي فرهنگي از نظرات كارشناسي و تخصصي عرصه فرهنگ مي‌شود.
مهدي نور عليشاهي-  رييس مركز