پرونده‌ مفتوح در آژانس مانع جدي دستيابي به توافق است

رييس‌جمهور كشورمان در ديدار با رييس‌جمهور فرانسه مفتوح ماندن پرونده‌هاي ايران در آژانس را مانع جدي دستيابي به توافق برشمرد و گفت: رويكرد آژانس به مسائل بايد فني و به دور از فشارها و القائات ديگران باشد.
سيد ابراهيم رييسي رييس‌جمهور اسلامي ايران در ديدار امانوئل ماكرون رييس‌جمهوري فرانسه با تاكيد بر اينكه ايران آماده دستيابي به يك توافق عادلانه و پايدار است، لازمه حصول اين توافق را تضمين‌هاي اطمينان‌بخش و بسته شدن پرونده‌هاي پادماني ايران خواند و گفت: سطح همكاري‌ها و روابط ايران و فرانسه قابل ارتقا است ضمن اينكه اروپا بايد در عمل نشان دهد كه سياست‌هاي آن مستقل است و تابع خواست و سياست امريكا نيست. وي در اين ديدار با اشاره به خروج امريكا از برجام و نقض تعهدات آن و همچنين عمل نكردن اروپايي‌ها به تعهدات خود به منظور انتفاع اقتصادي ايران از توافق، افزود: با وجود خروج يكجانبه امريكا از توافق و خسارات ناشي از آن، خواسته جمهوري اسلامي براي دريافت تضمين‌هاي اطمينان‌بخش يك خواسته كاملا معقول و منطقي است. رييس‌جمهور كشورمان، مفتوح ماندن پرونده‌هاي ايران در آژانس را مانع جدي دستيابي به توافق برشمرد و گفت: رويكرد آژانس به مسائل بايد فني و به دور از فشارها و القائات ديگران باشد و ما معتقديم بدون مختومه شدن پرونده‌هاي ايران، دستيابي به توافق امكان‌پذير نيست. رييسي با انتقاد از درخواست قطعنامه شوراي حكام عليه ايران به وسيله سه كشور اروپايي همزمان با مذاكرات هسته‌اي، اين رويكردها را غيرسازنده و موجب پيچيده‌تر شدن مسائل دانست و افزود: آژانس انرژي اتمي با نظارت و بازرسي‌هاي خود 15 بار به‌طور رسمي به اينكه فعاليت‌هاي ايران بر اساس تعهدات و به دور از انحراف است، اذعان كرده است. 
رييس‌جمهور كشورمان رويكرد دوگانه آژانس به فعاليت‌هاي مخرب هسته‌اي رژيم صهيونيستي را نشانه‌اي از سياست‌زدگي برشمرد. رييسي در بخش ديگري از سخنان خود، فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران را صلح‌آفرين و عامل جلوگيري از سرايت تروريسم به اروپا خواند و گفت: اينكه امروز در فرانسه با آرامش انتخابات برگزار مي‌كنيد به علت تلاش‌هاي جمهوري اسلامي براي نابودي تروريسم در منطقه است. در اين ديدار امانوئل ماكرون پيشنهادهايي براي مذاكرات جاري مطرح و اذعان كرد: اين يك واقعيت است كه در شرايطي كه آژانس، عمل به تعهدات از طرف ايران را به‌طور كامل اعلام كرد، امريكا در سال 2018 از برجام خارج شد و طرف‌هاي اروپايي نيز نتوانستند به تعهدات خود مبني بر استفاده ايران از منافع اقتصادي توافق عمل كنند.
رييس‌جمهور فرانسه استمرار كار براي پيشرفت در توافق هسته‌اي را لازم دانست و گفت: ايران و آژانس با همكاري يكديگر قادر به حل پرونده‌هاي موجود هستند و ما در اين زمينه فشار سياسي به آژانس وارد نخواهيم كرد. ماكرون با دعوت از رييس‌جمهور كشورمان براي سفر به فرانسه، افزود: مي‌توانيم روي گسترش روابط دوجانبه و مسائل اقتصادي و منطقه همكاري‌هاي خود را افزايش دهيم.