اراده مجلس برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی


گروه راه و مسکن: اوایل شهریورماه سال جاری بود که محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس از تحویل طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به هیات رییسه مجلس خبر داد. او در گفتگو با ایسنا، بیان کرد: از آنجا که یک آشفتگی در وزارت راه، شهرسازی وجود دارد مجلس طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را تهیه کرده است و امیدواریم این تفکیک انجام شود. در حالی که دولت سیزدهم مصمم به اجرای این قانون است منتهی دلیل این‌که مردم همچنان با مشکل مسکن مواجه هستند به موضوعات ساختاری برمی‌گردد اکنون وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه عریض و طویلی است که وظایف آن در حوزه‌های مختلف راه، دریا، راه‌آهن، اتوبان، هواپیما و موارد دیگر است. اگر این وزارتخانه تفکیک شود و مشخصا وزارت مسکن ایجاد شود می‌توان انتظار داشت که به صورت تخصصی به موضوع مسکن ورود کرد.
با تشکیل وزارت مسکن وزیر می‌تواند به صورت تخصصی به موضوع مسکن شهری و روستایی ورود کند. اگر می‌خواهیم حرف رهبری روی زمین نماند و مردم حل مشکل مسکن را به خوبی درک کنند، باید به سمت تفکیک وزارت راه و شهرسازی حرکت کنیم حل مشکل مسکن به معنای پویایی در اقتصاد و حتی ایجاد اشتغال و گردش مالی خواهد بود. مقام معظم رهبری فرمودند که بحث مسکن بومی است چون زمین، اجرا و اشتغال آن برای خودمان است پس ما وقتی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که مشکل مسکن حل شود که یک وزیر مسکن داشته که به صورت تخصصی به حوزه ساخت مسکن و احیای بافت‌های فرسوده بپردازد. با این حال برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند که امروز وزارت راه به وظایف خود برای اجرای قانون جهش تولید مسکن عمل نمی کند، در قانون ذکر شده که اگر دستگاه های دولتی زمین های خود را برای ساخت مسکن تخصیص ندادند، وزارت راه می تواند به اداره ثبت مراجعه کرده و در آنجا مستقیما سند زمین به نام وزارت راه صادر شود، همچنین در قانون ذکر کردیم اگر بانک ها تسهیلات لازم را برای ساخت مسکن ارائه ندادند وزارت اقتصاد باید آنها را جریمه کند که متاسفانه این کارها انجام نمی شود.
در همین حال نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: وضعیت نابسامان حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای، عقب ماندگی در حوزه ساخت مسکن و چالش های موجود در حوزه طرح های تفصیلی و هادی شهرها از جمله مسائلی است که بر ضرورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی دلالت دارد. کمال علیپور خنکداری در گفتگو با ایسنا درباره طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، بیان کرد: امروز در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی وضعیت بسیار نابسامانی داریم. میانگین سن ناوگان هوایی ما حدود ۳۵ سال است. در خصوص وضعیت ناوگان ریلی نیز باید گفت که صاحبان کالا حاضر نیستند کالاهای خود را با خطوط ریلی جابجا کنند چراکه میانگین سرعت حمل و نقل ریلی حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر است، در حوزه لوکوموتیو نیز وضعیت نابسامان و میانگین سنی لوکوموتیوها بالاست و بعضا به ۴۰ سال می رسد. زیرساخت های ریلی و ایستگاه های ریلی و شبکه ریلی که باید بنادر و شهرهای بزرگ را به هم اتصال دهند اصلا وضعیت مناسبی ندارد.
علیپور در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر در حوزه مسکن نیز دچار مشکل هستیم. در طرح جامع مسکن که بخشی از آن به آمایش سرزمین مربوط می شود دچار عقب ماندگی هستیم. وزارت راه و شهرسازی باید در حوزه آمایش سرزمین و ایجاد شهرهای جدید گام بردارد. حتی طرح های جامع شهرهای قدیمی نیز به روزرسانی نشده و صرفا تمدید می شود. طرح های تفصیلی جدید و جانمایی کاربری ها برای شهرهای قدیمی باید دنبال شود. ما بعد از گذشت ۴۳ سال از عمر انقلاب می بینیم که هنوز در برخی از شهرهای بزرگ اماکن فرهنگی ساخته نمی شود چراکه در طرح تفصیلی دیده نشده است. این نماینده مجلس بیان کرد: در ساخت مسکن به شدت دچار عقب ماندگی هستیم، دولت باید شرایط ساخت را فراهم کند و بخش خصوصی و انبوه سازان باید برای ساخت مسکن به میدان بیایند، قرار نیست که دولت نقش تصدی گری بر عهده داشته باشد، دولت باید تسهیلات را فراهم کند، صدور پروانه را تسهیل کند و انبوه سازان را به میدان بیاورد. این ها بخشی از مشکلات است. زمانی که وزیر راه و شهرسازی با ۵۵ معاون سازمان جلسه برگزار می کند قطعا از آن جلسه نتیجه ای حاصل نمی شود. وی در پایان بیان کرد: شورای عالی ترافیک، شورای عالی حمل و نقل، شورای عالی مسکن و شهرسازی و شورای عالی هوایی تنها تعدادی از شوراهایی است که وزیر راه و شهرسازی باید شخصا در آن حضور یابد. به نظر می رسد ادغام این وزارتخانه از ابتدا اشتباه بود و حال باید در جهت اصلاح این اشتباه گام برداشت و نباید صورت مسئله را پاک کرد.