ایجاد مراکز نقد و اعتراض

رئيس جمهوري در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني در پاسخ به پرسشي درباره موضوع اعلام سکته قلبي مرحومه مهسا اميني اظهار کرد: من در سفر به سمرقند متوجه موضوع حادثه پيش آمده براي خانم اميني شدم و گفتم که وزارت کشور موضوع را پيگيري کند اما وقتي که برگشتم خبر فوت ايشان را به من دادند که من با خانواده ايشان تماس گرفتم و ابزار همدردي کردم و گفتم اين خبر نه براي من، که براي هر ايراني متأثر کننده است و کسي نيست که متأثر نشود.
سيدابراهيم رئيسي يادآور شد: در تماس تلفني گفتم که حتماً اين موضوع پيگيري مي‌شود که اگر قصوري باشد حتماً پيگيري خواهد شد و خانواده آن مرحومه نيز گفتند که اين تماس براي ما قوت قلب بود. همچنين در دولت و مجلس اين موضوع پيگيري شد و پزشکي قانوني هم آن را پيگيري کرد. در اين موضوع آنچه که وظيفه مديريتي ما در دولت است اين است که آن را پيگيري کنيم و من هم به عنوان يک مسئول قصدم در اين قضيه شفافيت و اجراي عدالت است و منتظر هستيم که نظر قطعي از سوي پزشکي قانوني اعلام شود. برخي نهادها در زمينه علت فوت گزارش‌هايي داده‌اند اما گزارش نهايي از سوي پزشکي قانوني هنوز اعلام نشده است و حتماً در اين زمينه قوه قضاييه بايد نظر حقوقي بدهد اما ظرف چند روز آينده پزشکي قانوني نظر نهايي خود را اعلام خواهد کرد. رئيسي همچنين اظهار کرد: وقتي نسبت به روش اجراي قانون، پيشنهادات و انتقاداتي مطرح است؛ نظرم اين است که ما نسبت به روش اجراي قانون يا نحوه اجراي يک تصميم، نگاه‌ها و نظرات و ديدگاه‌هاي مختلف را بشنويم که هيچگونه اشکالي هم ندارد و نبايد از آن وحشت داشت.
گفتوگو براي اصلاح روشها بايد مورد توجه قرار بگيرد
رئيس جمهور ادامه داد: به نظر من اشکالي ندارد که افراد و دستگاه‌هاي نسبت به اجراي قانون نظرات مختلف داشته باشند. بيان ديدگاه‌ها در اين رابطه مي‌تواند به ارتقاي کار کمک کند. به نظر من مسئولين مربوطه بايد نسبت به اين ديدگاه‌ها توجه مثبت داشته باشند. البته اين روشي که براي اجراي قانون وجود دارد 10-15 سال است که در حال  اجرا است و براي اين يکي دو سال اخير نيست اما  اشکالي ندارد که در اين رابطه نظرات مختلف وجود دارد از آن در جهت بهتر شدن امور استفاده کرد.


رئيسي با اشاره به بيانات رهبر معظم رهبري درباره کرسي‌هاي آزادانديشي و نظريه‌پردازي در دانشگاه و محافل علمي گفت: چه اشکالي دارد براي گفت‌وگو، نقد و حتي اعتراض نسبت به يک تصميم مراکزي را قرار دهيم تا نسبت به برخي تصميمات و روش‌ها اعتراض شود؟ معتقدم اين قضيه به سلامت و ارتقاي کار کمک جدي کند.
وي همچنين با اشاره به سفرهاي خود در روزهاي اخير به کشورهاي همسايه و نيز حضور در مجمع عمومي سازمان ملل متحد اظهار کرد: رويداد راهپيمايي اربعين رويداد فرهنگي بزرگي بود و دولت هم خدمت‌رساني و تسهيل زيارت را وظيفه داشت و البته ميزبان خود مردم بودند مخصوصا مردم عراق و اهل تسنن اين کشور که خوب از ميهمانان پذيرايي کردند. خدا حاج قاسم سليماني را رحمت کند که گفت ما ملت امام حسينيم و اين عشق به اهل بيت در هشت ميليون زائري که به عتبات رفت امري نيست که بشود در نظر نگرفت. هم در اجلاس شانگهاي و حضور در سمرقند و هم در نيويورک موضوعات مهمي مطرح شد. در شانگهاي از نظر اقتصادي به زيرساخت‌هاي اقتصادي آسيا وصل شديم.
رئيس جمهوري تأکيد کرد: ارتباط اقتصادي ايران با کشورهاي عضو اين پيمان مي‌تواند کمک شاياني به کشور ما داشته باشد. علاوه بر حضور در اجلاس شانگهاي که سران اين پيمان در آن حضور داشتند، ديدارهايي هم داشتيم از جمله با رئيس جمهوري چين درباره قرارداد 25 ساله و نيز قراردادهايي در حوزه انرژي و نيز فعال شدن تجارت بين دو کشور و مسائل پولي و مالي بين دو کشور. همچنين در اين ديدار درباره همکاري آنان در پروژه‌هاي اساسي از جمله در پروژه‌هاي ريلي صحبت شد که تاکيد داريم در اين زمينه همکاري‌ها بيشتر و جدي‌تر شود. ما با روسيه هم روابط تجاري‌مان از زمان سفر به اين کشور 80 درصد بيشتر شده است و کارهايي در حوزه تجاري، اقتصادي و فضايي و کريدور داريم.
رئيس جمهوري با اشاره به حضور در مجمع عمومي سازمان ملل متحد ادامه داد: در اين سفر که اولين سفر بعد از شهادت حاج قاسم سليماني بود بايد مواضع به حق ملت ايران و مواضع به حق آنان مي‌بودم و صداي ملت مي‌شدم. آنچه که در سخنراني انجام شد اين بود که مواضع به حق جمهوري اسلامي در مسائل هسته‌اي و مظلوميت ملت ايران و نيز اجتناب از استانداردهاي دوگانه در مسائل حقوق بشري و ديگر موارد مطرح شود.
وي يادآور شد: در يونسکو هم سعي کردم به اسناد داخلي مثل سند بنيادين آموزش و پرورش در ايران توجه داشته باشم و نشان دهم که ضمن آمادگي براي تعامل با صاحبنظران در زمينه آموزش، خودمان هم سندهاي داخلي و محور حرکت داريم.
رئيسي تاکيد کرد: نشستي با رهبران اديان و رؤساي جمهوري برخي کشورها و مقامات آنها داشتم و نيز در نشست‌ با مسئولان موسسات تحقيقاتي و پژوهشي آمريکا که در اين مورد تلاش کردم اجازه نقد يا بررسي مواضع جمهوري اسلامي از سوي اين افراد را داده باشم و پاسخ آنان را هم دادم و يک فضاي فکري آزاد را براي بررسي مواضع خودمان داشتيم.
وي گفت: ما به توافق خوب و عادلانه کاملاً باور داريم و در ديدار با آقاي مکرون اين امر را مطرح کرديم که بايد تضمين‌هايي به جمهوري اسلامي داده شود تا ما مثل گذشته شاهد بدعهدي نباشيم.
رئيس جمهوري يادآور شد: من در اين ديدار به آقاي مکرون گفتم که چرا با سابقه تاريخي که داريد و اين سابقه از آمريکا بسيار بيشتر است از اين کشور پيروي مي‌کنيد؟ که ايشان مي‌گفت ما موضع مستقل داريم اما به هرحال به نکاتي در اين زمينه اشاره کرديم و همچنين درباره روابط دو کشور و افزايش ابعاد آن نيز اشاره شد.
رئيسي با بيان اينکه جمهوري اسلامي در آخرين متني که براي مذاکرات ارائه کرده بر تضمين اعتمادآور تاکيد داشته، اظهار کرد: همچنين بر موضوع پادمان هم اشاره داشته‌ايم تا آژانس انرژي اتمي از مسائل سياسي فاصله بگيرد که آقاي مکرون مي‌گفت پادمان براي اين بود که بگويد آژانس تحت تأثير مسائل سياسي نيست که من در پاسخ موارد متعددي را از نقض اين امر به ايشان يادآوري کردم از جمله اينکه بارها گزارش آژانس مبني بر صلح آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي ما بوده است.
وي افزود: رغبت بسيار زيادي براي فعاليت اقتصادي با ايران در کشورهاي مختلفي که با سران آنها ديدار کردم وجود دارد و همگي آنان تاکيد داشتند که برخلاف فضاي تحريمي، ما دوست داريم با ايران همکاري کنيم. چه با مقامات همسايگان و چه با مقامات ساير کشورها که ديدار داشتيم اين موضوع مطرح بود و ما هم دوست داريم که با همه کشورهاي دنيا همکاري و تعامل داشته باشيم. البته کشورهايي که خودشان هم اين آمادگي را براي تعامل داشته باشند.