ماجرای کودتای چین چیست؟

فرشاد قربانپور
گفته می‌شد در چین کودتا شده و شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین توسط ارتش آزادی‌بخش خلق چین از قدرت کنار گذاشته و در حبس خانگی‌ست. اما این خبر دقیق نبوده و مشخص نیست که رهبری کودتا در دست مخالفان شی جین پینگ است یا در دست حامیانش.
مراکز خبری ضمن انتشار خبر احتمال وقوع کودتا در چین، بازنشر شدن این خبر در توئیتر را مبنا قرار داده‌اند. اما هنوز درستی وقوع آن اثبات نشده و هیچ منبع درست و معتبری این خبر را تایید نکرده، با توجه به اینکه بسیاری از خبرگزاری‌های بزرگ جهان در چین دفتر نمایندگی دارند اما همه در این‌باره سکوت کرده‌اند.
با این حال، همان منابع تایید نشده  با طرح این پرسش که «شی” کجاست؟ حکایت از حبس خانگی رئیس‌جمهور چین، «شی جین پینگ» دادند.


گفته می‌شود در یک هفته گذشته «شی جین پینگ” در انظار عمومی ظاهر نشده و در حصر است. آخرین حضور پینگ در نشست سران عضو پیمان شانگهای در سمرقند بود که ۱۶ سپتامبر برگزار شد. نیوزویک درباره کودتا در چین نوشته است نام «شی” و “هشتگ کودتای چین” پس از اینکه صدها هزار کاربر توییتر شایعه‌های تایید نشده‌ای مبنی بر اینکه رییس جمهوری چین توسط ارتش برکنار و بازداشت شده منتشر کردند، به سرعت ترند شده است.
بر اساس مطالب منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی تحرکات نظامی بی‌سابقه‌ای به سمت محل اقامت شی جین‌پینگ در پکن مشاهده شده بود. تعدادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی از چین نیز اعلام کردند، این کشور بدون ذکر دلیل خاصی بیش از ۹۰۰۰ پرواز داخلی را لغو کرده است.
برخی حتی گمانه‌زنی‌ کردند که ژنرال «لی کیائومینگ”، فرمانده ارتش چین قرار است رئیس جمهور بعدی شود. کیائومینگ که در سال ۱۹۶۱ به دنیا آمد از سال ۲۰۱۹ عضو شورایعالی مرکزی هفت‌نفره نظامی چین است که همه چیز را در چین تحت فرمان دارد و حزب کمونیست را نیز مدیریت می‌کند.
در گزارش دیگری آمده است که هو جین تائو، رئیس جمهور سابق چین و ون جیا بئو، نخست وزیر سابق چین موفق شده‌اند «سونگ پینگ”، عضو سابق کمیته دائمی را متقاعد کنند تا کمک کند کنترل دفتر گارد مرکزی را به دست بگیرند. در همین راستا سایت خبری ریپوبلیک‌ورد هم خبر از رهبری کودتا توسط هوجینتائو داد. گزارش دیگری که وبسایت نیوزروم‌پست منتشر کرد آمده است که توئیتر مملو از اخباری در خصوص بازداشت خانگی شی جین‌پینگ شده و برخی از فعالان چینی در توئیتر با ارسال تصاویری ادعا کرده‌اند که کاروانی از ادوات زرهی و نظامی به سمت پکن در حال حرکت هستند. درحالی که بسیاری از منابع خبری معتبر درباره کودتا در چین چیزی ننوشته و یا سکوت کرده‌اند اما منابع هندی به طور مفصل به این مساله پرداخته‌اند. هندی بودن بسیاری از منابع خبری پیرامون وقوع کودتا در چین نیز جالب است چرا که این دو کشور از نیم قرن پیش تاکنون با هم درگیری نظامی دارند. ایستگاه تلویزیونی هندی اودیشا نیز این خبر را پخش و در درستی آن تردید کرده است.قابل توجه اینکه، این شایعات پیش از برگزاری بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین منتشر شده است. این کنگره در ۱۶ اکتبر برگزار می‌شود. جایی که انتظار می‌رود شی برای سومین دوره پنج‌ساله قدرت را دراختیار بگیرد. حال آنکه تاکنون و از زمان اصلاحات دنگ شیائو پینگ به این سو، طبق یک سنت، هیچ کدام از رهبران چین برای بیش از دو دوره در راس قدرت قرار نداشتند.
در این حال، اخباری از دو سال پیش به گوش می‌رسید که شی جین پینگ قرار است این سنت را بشکند، به ویژه که در کنگره قبلی تمام موانع قانونی انتخاب شدن برای سه دوره متوالی برداشته شده بود. با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا ارتش چین که خود را نگهبان انقلاب چین می‌داند در مقابل زیاده‌خواهی‌های شی جین پینگ ایستادگی کرده، خیالات او را در تضاد با اهداف انقلاب چین و برنامه حزب کنونیست چین دانسته و نسخه شی جین پینگ را پیچیده است و یا اینکه خیر، بلکه این کودتا به رهبری شی جین پینگ انجام شده تا تمام مخالفان ماندن او برای دوره سوم از میان برداشته شوند. هر چندپس از غیبت چندین روزه شی جینپینگ از انظار عمومی که به شایعات علیه این رهبر سیاسی ۶۹ ساله چین دامن زد، رئیس‌جمهوری چین روز سه‌شنبه در تلویزیون دولتی کشورش دیده شد.