«شریف» با شرافت باقی می‌ماند

گروه سیاسی/ یکشنبه دهم مهرماه که دومین گروه از ورودی‌های جدید دانشگاه برای حضور در روز ابتدایی در کلاس‌های درس به دانشگاه شریف وارد شدند با حوادثی مواجه شدند که احتمالاً نمونه آن را در شهرها یا مدارس خود ندیده بودند؛ اتفاقی که تیتر بسیاری از رسانه‌ها شد. اتفاقات روز یکشنبه در رسانه‌های ضدایرانی به طرز وحشتناکی همراه با اخبار کذب از کشته شدن دانشجویان یا تیراندازی منتشر می‌شد که باعث شد خانواده‌های بسیاری نگران شوند و خود را برای پیگیری وضعیت سلامت فرزندان خود به آنجا برسانند. اما مسأله به اینجا ختم نشد و یک پایگاه خبری اصلاح‌طلب، روز بعد با تیتر «روایتی عجیب از شب وحشتناک دانشگاه شریف» و بی‌بی‌سی فارسی دستگاه رسانه‌ای دولت انگلیس تیتر «روایت شب سرکوب و وحشت» را برای این ماجرا برگزید. یک دانشجوی رشته مهندسی برق این دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» درخصوص اینکه آیا نیروهای پلیس یا امنیتی در دانشگاه حضور داشته‌اند، گفت: در دانشگاه نه درگیری بوده و نه لباس شخصی؛ اما مسیح علینژاد طوری خبر داد که انگار در دانشگاه جنگ شده است. خبر حمله به خوابگاه‌ها یا تیراندازی در کتابخانه کذب بود؛ اینها می‌خواستند ماجرای کوی دانشگاه تکرار شود و پیراهن به‌ظاهر خونین نشان دهند که این اتفاق هرگز صورت نگرفت.
بررسی ابعاد حوادث شریف از سوی رئیسی
پنجشنبه گذشته، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مسئولان دانشگاه صنعتی شریف با رئیس جمهور دیدار کردند؛ دیداری که محور آن، بررسی ابعاد حوادث هفته گذشته دانشگاه شریف بود. در این نشست مسئولان دانشگاه شریف، گزارشی از حوادث پیش آمده در این دانشگاه ارائه کردند. آیت‌الله رئیسی اما بر دو نکته تأکید کرد؛ نخست اینکه نباید اجازه داد دشمنان در ظرف دانشگاه شریف اهداف ضد ایرانی و ضد انقلابی خود را پیگیری کنند و دیگر اینکه سازکارهای داخل دانشگاه برای تأمین نظم و امنیت دانشگاه کفایت لازم را دارد و همگان باید به رعایت حریم دانشگاه پایبند باشند. بویژه رئیس جمهور بر قداست علمی و اخلاقی و خوشنامی دانشگاه شریف تأکید و تصریح کرد که نباید اجازه داد این امر با رفتارهای تحمیلی از بیرون دانشگاه مخدوش شود.
حفظ اعتبار شریف


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور در این نشست، با اشاره به حرمت دانشگاه و محیط علم و آرمانخواهی، تصریح کرد: هیچ شخصی مجاز به شکستن حرمت این فضای مقدس نیست و همه از مسئولان تا استادان و دانشجویان مکلفند برای حفظ تقدس و حرمت این محیط تلاش کنند. آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه دانشگاه شریف، جزو نمادها و پیشران‌های علم و پیشرفت کشور است، گفت: نباید اجازه داد قداست علمی و اخلاقی و اعتبار و خوشنامی جامعه نخبگی این دانشگاه با برخی رفتارهای تحمیلی از بیرون دانشگاه مخدوش شود. مطمئن هستیم شریفی‌ها اجازه نمی‌دهند که بدخواهان و منافقین، شرافت این دانشگاه را مخدوش کنند و قطعاً شریف با شرافت باقی خواهد ماند.
انحراف فضای دانشگاه خنثی شود
رئیس‌جمهور افزود: امریکا، منافقین و سایر دشمنان کشور تلاش کردند در ظرف دانشگاه شریف اهداف ضدایرانی و ضدانقلابی خود را پیگیری کنند، اما آگاهی استادان و دانشجویان نجیب این دانشگاه مانع از آن می‌شود که این تلاش‌ها به حساب دانشگاه شریف گذاشته شود. رئیس‌ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی محیط دانشگاه را بهترین محیط برای تبادل آرا، گفت‌و‌گو و مباحثه پیرامون مباحث مهم جامعه و مسائل اولویت‌دار کشور برشمرد و از مسئولان دانشگاه‌ها و استادان و دانشجویان خواست تا با مسئولیت‌پذیری، تلاش برخی جریانات را برای انحراف این فضا به محیطی برای وهن دانشگاه خنثی کنند.
کفایت سازکارهای درونی دانشگاه
رئیس‌جمهور در این جلسه گفت: معتقدم سازکارهای داخل دانشگاه برای تأمین نظم و امنیت دانشگاه کفایت لازم را دارد و همگان باید به رعایت حریم دانشگاه پایبند باشند.
رئیس جمهور در پایان این جلسه، با توجه به گزارش‌های ارائه شده درباره وقایع اخیر، نهادهای مسئول را مأمور کرد با محوریت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن پیگیری موضوع، اقدامات لازم را برای رفع موانع و تسهیل انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی این دانشگاه به عمل آورند.