آغاز بازسازی در«خوی» کمتر از 24 ساعت بعد از زلزله

 زلزله بامداد چهارشنبه هفته گذشته شهر خوی هرچند خسارت‌های کمتری نسبت به زلزله سال 98 داشت اما در بیش از 12 روستا 469 واحد مسکونی را ویران کرد. بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی، فعال شدن سامانه گسلی گیلاتو- سیه‌چشمه- خوی دلیل وقوع زلزله سال 1398 بود و کانون زلزله چهارشنبه 13 مهرماه 1401 نیز در منتهی الیه همین سامانه گسلی در این شهرستان بوده است. 

​​​​​​​ایران زمین -  از زلزله 5.7 ریشتری اسفندماه سال 1398  بخش قطور خوی تا زلزله 5.3 ریشتری 13  مهرماه 1401 خوی دو سال و نیم می‌‌گذرد.  زلزله قبلی بیش از 40 روستا را تحت تأثیر قرار داد و  4 هزار واحد مسکونی را ویران کرد. زلزله بامداد چهارشنبه هفته گذشته هم  هرچند خسارت‌های کمتری داشت اما در بیش از 12 روستا 469 واحد مسکونی را ویران کرد. بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی، فعال شدن سامانه گسلی گیلاتو- سیه‌چشمه- خوی دلیل وقوع زلزله سال 1398 بود و کانون زلزله چهارشنبه 13 مهرماه 1401 نیز در منتهی الیه همین سامانه گسلی در شهرستان خوی بوده است. با توجه به فعالیت گسل‌ها در این منطقه و نزدیکی زمانی معنادار وقوع دو زمین لرزه بالاتر از 5 ریشتر در منطقه، ارزیابی‌های کارشناسی گویای این است که تکرار وقوع زلزله در آینده با درجات بالاتر از 5 ریشتر در منطقه  محتمل است و از این رو نوسازی بافت‌های مسکونی روستایی و بافت‌های فرسوده شهری در این بخش از آذربایجان غربی ضرورت دارد. از سوی دیگر با توجه به سرمای زودرس در شهرستان خوی و وقوع زمین لرزه در آغاز فصل سرما، بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده و امدادرسانی و ساماندهی زلزله‌زدگان، چالش مهمی را پیش روی مسئولان استان آذربایجان غربی قرار داده است.
دستور ویژه رئیس جمهور برای رفع مشکلات زلزله‌زدگان خوی


استاندار آذربایجان غربی از دستور ویژه رئیس جمهور برای رفع سریع مشکلات زلزله‌زدگان گفت و افزود: باید از ظرفیت‌های حداکثری برای رفع مشکل مناطق زلزله‌زده خوی استفاده کنیم.
محمدصادق معتمدیان افزود: واحدهایی که دچار حادثه شده‌اند، واحدهایی بوده‌اند که اصول مهندسی را رعایت نکرده و مقاوم‌سازی لازم را نداشته‌اند در حالی که با استفاده از تسهیلات دولتی، می‌توان واحدهای مقاوم در راستای جلوگیری از بروز خسارت در زمان زمین لرزه احداث کرد.
 معتمدیان با بیان اینکه واحدهای امدادی در نخستین ساعات پس از وقوع زلزله در منطقه حضور یافته و امدادرسانی را شروع کردند، گفت: اردوگاه‌های اضطراری در روستاهایی که بیشترین خسارت را داشته‌اند، راه‌اندازی شده و علاوه بر توزیع چادر، در نظر داریم تعدادی کانکس هم به منطقه ارسال کنیم تا مورد استفاده قرار گیرد. استاندار آذربایجان غربی، محل وقوع این زمین لرزه را روی گسل فعال خوی - سیه چشمه اعلام کرد و ادامه داد: روی این گسل در سال‌های گذشته هم شاهد زلزله بودیم که با توجه به این روند، شهروندان و روستاییان باید با استفاده از تسهیلات خوبی که از سوی دولت ارائه می‌شود، نسبت به مقاوم سازی و بازسازی منازل مسکونی خود اقدام کنند.
معتمدیان با اشاره به اینکه عمده مشکلات مربوط به تخریب و ورود خسارت به منازل بود، اضافه کرد: سه شهرستان خوی، سلماس و چایپاره تحت تأثیر این زمین لرزه و خسارت‌های ناشی از آن بودند که البته خوی بیشترین آسیب را داشت.
 خسارت بالاتر از 80 درصد به  ۴۶۹ واحد مسکونی
استاندار آذربایجان ‌غربی همچنین در آخرین ارزیابی خود از میزان خسارت‌های زلزله گفت: ۴۶۹ واحد مسکونی در زلزله چهارشنبه ۱۳ مهر خوی بیش از ۸۰ درصد خسارت دیده و خسارت ۹۹۲ واحد هم بین ۲۰ تا ۷۰ درصد است.
محمدصادق معتمدیان در جلسه بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده خوی که با حضور وزیر کشور برگزار شد، افزود: همچنین طبق بررسی‌های انجام شده، ۱۲ روستا بیشترین تأثیر را از این زمین لرزه داشته‌اند.
استاندار آذربایجان غربی از مصدومیت یکهزار و ۱۲۶ نفر در این زمین لرزه خبر داد و گفت: ۸۶ نفر در حال حاضر بستری هستند و بقیه مرخص شده‌اند.
وزیر کشور هم در جلسه بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده خوی گفت: آواربرداری اماکن تخریب شده یا خسارت دیده مناطق زلزله‌زده خوی به سرعت قابل انجام بوده و بعد از آن ساخت و ساز باید به سرعت آغاز شود. احمد وحیدی افزود: آواربرداری خیلی پیچیده نیست و می‌شود آن را به سرعت انجام داد و به نتیجه رساند. وی اضافه کرد: در خصوص ساخت و ساز مسکن‌های زلزله زده هم بنیاد مسکن باید با سرعت کار را انجام دهد. وحیدی ادامه داد: همچنین بسیج سازندگی با توجه به تجربه‌های گذشته، کار ساخت و ساز محل نگهداری احشام روستاییان را انجام دهد و در این خصوص از نظر صاحبان احشام نیز استفاده کند. وزیر کشور با تأکید بر بررسی‌های سریع درخصوص اسکان موقت زلزله زدگان خوی اظهار کرد: در این خصوص می‌توان از ظرفیت وام ودیعه مسکن و همچنین کانکس استفاده کرد.
وحیدی با اشاره به لزوم رعایت شاخص‌های مقاوم سازی ساخت و سازهای جدید بویژه در روستاها گفت: زلزله‌ای با این ریشتر نباید به این‌ میزان خسارت وارد می‌کرد که مقاوم‌ نبودن ساخت و سازها عامل ایجاد مشکلات بیشتر شده است.
وی تأکید کرد: راهبرد اصلی این است که همه واحدهای روستایی بیمه شوند تا در این حوادث، بخشی از خسارت‌ها از این طریق جبران شود.