ایران و آژانس به توافق رسیدند افزایش امیدواری‌ها به احیای برجام

گروه بین الملل - حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان روز پنجشنبه در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «روز گذشته با آقای جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مورد آخرین وضعیت مذاکرات لغو تحریم‌ها، روابط دوجانبه با اتحادیه اروپا و تحولات اخیر در ایران به صورت تلفنی گفتگو کردم.
به آقای بورل گفتم درمورد همکاری های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا توافقات خوبی بعمل آمده است، از تلاش سازنده ایشان و آقای مورا تشکر کرده و در خصوص گفتگوهای مربوط به لغو تحریم ها گفتم در نیویورک بصورت فعال، رفت و برگشت پیام غیر مستقیم بین ایران و آمریکا انجام شد و در مجموع در نیویورک و وین گفتگوهای رو به پیشرفتی داشته‌ایم.
آقای بورل نیز از پیشرفت های صورت گرفته در مذاکرات لغو تحریمها ابراز خرسندی و بر اهمیت ادامه تلاشها برای رسیدن به توافق تاکید کرد و گفت ما در اتحادیه اروپا آماده هرگونه همکاری برای نیل به توافق هستیم. توافقات اخیر میان ایران و آژانس امیدوار کننده بوده و گام مهمی در مسیر توافق وین است.
این بند آخر صحبت های امیرعبداللهیان از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که از قول مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ذکر شده که توافقات اخیر میان ایران و آژانس امیدوار کننده بوده و گام مهمی در مسیر توافق وین است. در واقع یکی از اختلافات مهم در مسیر احیای برجام، موضع گیری آژانس در قبال فعالیت های سه سایت اتمی در ایران است؛ امری که مقامات کشورمان آن را رویکرد سیاسی آژانس دانسته و یکی از شروط رفع موانع توافق را بسته شدن این پرونده اعلام کرده بودند. با این اگر آنچنان که وزیر خارجه کشورمان توضیح داده، توافق میان ایران و آژانس حاصل شده باشد، یک گام مهم در مسیر احیای برجام برداشته شده است.


احتمال از سرگیری مذاکرات در ماه نوامبر
از سوی دیگر شاهد بودیم که الدار مامد‌‌وف، مشاور سیاسی سوسیال دموکرات‌ها در کمیته پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه در توئیتی نوشت: تلاش‌ها برای استفاده از اعتراضات ایران برای تعلیق مذاکرات برجامی امروز در پارلمان اروپا به طرز چشم‌گیری ناکام ماند. وی در ادامه عنوان کرد که متمم تعلیق مذاکرات برجامی با ۴۶۹ رای مخالف و ۸۸ رای موافق شکست خورده است.
الدار مامدو‌ف در انتهای توئیت خود نوشت: حمایت بزرگی از جوزپ بورل برای ادامه دادن تلاش‌ها جهت حصول توافق وجود دارد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره عنوان کرد: انتظار داریم که مذاکرات هسته‌ای ایران از اواسط نوامبر آینده از سر گرفته شود.
ایران نیز بارها اعلام کرده است که به یک توافق خوب و عادلانه تمایل دارد و این آمریکایی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند به تعهدات خود عمل کنند. اگر آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند، تحریم‌ها را بردارند و تضمین‌های لازم را به ایران بدهند تا با نقض برجام، به تعهدات خود پشت پا نزنند، دستیابی به توافق خوب امکان‌پذیر است. طبق اظهارات مقامات ایرانی؛ این توافق جدیدی نیست و همان برجام است، اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به تعهد خود عمل کنند فکر می‌کنم زمینه برای توافق خوب وجود دارد.
طرح ادعای جدید آمریکا درباره ایران
با این حال شاهد بودیم که رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا «ان‌پی‌آر» به طرح ادعاهایی در خصوص ایران پرداخت.
به گزارش فارس، او در این گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای مدعی شد: یک توافق روی میز بود ... و همه‌ شرکت‌کنندگان دیگر‌‌ در ماه مارس با آن موافق بودند. سپس در طول تابستان. بعد دوباره در اوت. و هر بار ایران برخی درخواست‌های جدید، برخی تقاضاهای جدید که اغلب اوقات تقاضای غیرواقعی بوده، چیزی که به آن ربطی نداشته را مطرح کرده است.
مالی در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با همین رسانه در اواخر سپتامبر که گفته بود ایران به دنبال تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از توافق است، مدعی شد: از آغاز گفت‌وگوی غیرمستقیم حوالی مارس ۲۰۲۱ به آنها گفته‌ایم که ... نمی‌توانیم کاری که رئیس‌ جمهوری بعدی می‌کند را کنترل کنیم ... توافق این بود ... پس اگر این چیزی است که ایران روی آن اصرار دارد، گفت‌وگو فایده ندارد.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: چیزی که ایالات متحده می‌خواهد دولتی در ایران است که به حقوق اساسی مردمش‌ احترام می‌گذارد. این سیاست تغییر رژیم نیست. 
رابرت مالی در بخش دیگری از این مصاحبه، در خصوص آزادی باقر نمازی که ایران در راستای اقدامی انسانی اجازه خروج وی از کشور را داد، با بیان اینکه ماباز‌ایی برای اینکه اجازه خروجش‌ داده شود وجود نداشت، افزود: او مردی سالخورده است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.
مالی سپس اظهار کرد: «ما با ایران در حال گفت‌وگوی غیرمستقیم برای تامین آزادی سایر شهروندان عماد شرقی، سیامک نمازی، پسر باقر و مراد طاهباز هستیم ... اما چیزی برای آزادی گذشته از موعد باقر نمازی مبادله نشد». او در ادامه این ادعاها گفت: در حال بررسی کارهایی هستیم که می‌توانیم در بخش بشردوستانه انجام دهیم، اقدامات متقابل برای این که اطمینان یابیم شهروندان ما در اسرع وقت در خانه خود هستند.