بازگشت بورس به مدار صعودی

گروه اقتصادی/ درجریان معاملات چهارمین روز هفته جاری، شاخص کل بازار سهام توانست به پشتوانه اکثریت نمادها با رشد قیمت روبه‌رو شود. در این روز 70 درصد بازار با افزایش قیمت به کارخود پایان دادند.
روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس توانست با رشد 9 هزار و 656 واحدی، تا حدودی خود را از مرز حیاتی یک میلیون و 300 هزار واحد جدا کند تا سهامداران در خصوص روند معاملاتی روزهای آتی کمی امیدوار‌تر شوند.
شاخص کل هم وزن نیز دیروز 3 هزار و 205 واحد از ارتفاع از دست‌رفته خود را بازپس گرفت تا شرایط در این شاخص نیز کمی بهبود یابد.
در فرابورس نیز پیگیری معاملات با افزایش 142 واحدی شاخص آیفکس همراه شد تا این شاخص در یک قدمی بازپس‌گیری کانال 18 هزار واحد قرار گیرد.


خروج پول و سطح پایین ارزش و حجم معاملات همچنان پابرجا است
هرچند که روز سه‌شنبه سرانه خرید حقیقی‌ها تا حدودی بهبود یافت و این طیف از فعالان بازار عرضه سهام را نیز کاهش دادند اما این روند باعث نشد خالص ورود پول حقیقی مثبت شود و همانند اکثر روزهای معاملاتی ماه‌های گذشته، خروج پول حقیقی از معاملات سهام را شاهد بودیم. خروج پول حقیقی از معاملات روز گذشته در کنار کاهش نسبی ارزش معاملات خرد و خروج پول از معاملات درآمد ثابت، شاخص‌هایی بودند که افزایش واقعی و پرقدرت شاخص‌ها را تأیید نمی‌کردند و از این رو سهامداران نسبت به افزایش‌های صورت گرفته در شاخص‌ها همچنان با تردید روبه‌رو هستند.
با وجود این افزایش تعداد صف‌های خرید به 87 نماد و کاهش صف‌های فروش به 43 نماد از جمله آمارهای امیدوارکننده‌ای بود که می‌تواند افزایش فشار تقاضا در جریان معاملات روز سه‌شنبه را تأیید کند.
پیگیری سیاست‌های دولت در جهت بازگشت اعتماد به بازار سرمایه
فارغ از نوسان مقطعی شاخص‌های بازار سهام مسئولان اقتصادی دولت سیزدهم همچنان درحال پیگیری سیاست‌های خود برای اعتماد‌سازی و توسعه ابعاد مختلف بازار سرمایه هستند.
در این راستا روزهای گذشته جلسه‌ای با حضور مدیران بورسی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس برگزار شد تا در خصوص بهبود وضعیت بازار تبادل نظر صورت پذیرد.
در این جلسه رضا نوحی حفظ‌آباد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با مسائل مرتبط با بودجه عمومی دولت برای سال ۱۴۰۲، گسترش بازار سرمایه در کنار اقدامات انجام شده را یکی از دغدغه‌های موجود برشمرد و اظهار کرد: برای این منظور نیازمند طراحی ابزارهایی هستیم تا بتوانند ورود مستمر جریان نقدینگی به بازار را تضمین کنند.
وی ادامه داد: طی جلساتی که با فعالان بازار سرمایه داشته‌ایم تلاش شد تا برای نمونه صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی موضوع قانون بازار اوراق بهادار طراحی شود و نسخه اولیه این امر نیز انجام شد تا با این اقدام به نیاز سرمایه‌گذاری طیف گسترده‌ای از متقاضیان این امر پاسخ دهیم.
نوحی با اشاره به اینکه اکنون شرکت‌های متعددی وجود دارند که برای پرسنل خود یا عموم مردم اقدام به تشکیل صندوق‌های تأمین مالی آتی کرده‌اند که صندوق‌های غیرشفافی هستند، تصریح کرد: ما اگر بتوانیم از ظرفیتی که قانون بازار اوراق بهادار برای صندوق‌های بازنشستگی تعریف کرده است، استفاده و اینها را وارد بازار کنیم، قادر خواهیم بود جریان مستمر وجوه نقد به بازار سرمایه را داشته باشیم که از ماندگاری نیز برخوردار است. همچنین این صندوق‌ها از مدیریت تخصصی نهادهای مالی نیز بهره‌مند می‌شوند.
در ادامه «محسن انصاری مهیاری»، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در جلسه حاضر تمام ابهاماتی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ وجود داشت به درستی تبیین شد، اظهار کرد: سازمان بورس در بودجه سال ۱۴۰۱ اقدامات اثرگذاری را انجام داد، از جمله بحث مالیاتی ۵ درصد تمامی شرکت‌ها افزون بر معافیت مالیاتی برای شرکت‌های حاضر در بورس و الزام به پرداخت سود ناشران از طریق سامانه سجام از جمله اقدامات سال گذشته بوده است.
وی ادامه داد: سازمان بورس در سال‌جاری برای بودجه ۱۴۰۲ اقداماتی را مدنظر قرار داده است. از جمله این موارد موضوع قیمت‌گذاری دستوری است. بر اساس ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار لازم است در بودجه سالانه هم بیاید که اگر دولت اصرار به قیمت‌گذاری دستوری دارد باید ضرر و زیانی را که در پی این اقدام به صنعت مربوطه وارد می‌شود نیز بپردازد.
بر اساس اطلاعیه منتشر شده از طرف وزارت اقتصاد، اختصاص منابعی از سوی هلدینگ‌ها برای حمایت از سهم‌های خود در قالب انتشار اوراق تبعی، پیشگیری از هرگونه مصوبه و تصمیمی که سیگنال منفی به بازار و صنایع می‌دهد و اتخاذ راهکارهایی برای رشد حاشیه سود شرکت‌ها و افزایش روند سود‌آوری در قالب بسته‌های پیشنهادی به دولت از جمله دیگر موضوعاتی بوده که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس و اوراق بهادار با جدیت در حال پیگیری است.