آرین احمدی کنکور و داستان تکراری

به رغم آن که شورای انقلاب فرهنگی مصوبات شرایط برگزاری و شرایط جدید کنکور سراسری را ابلاغ نموده اما همچنان شرایط و نحوه برگزاری کنکور سراسری سال 1402 دانشگاه ها در هاله ای از ابهام قرار دارد ، در همین رابطه عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با یک از خبرگزاری ها گفت: موضوع کنکور و مسائل مربوط به آن در یک کارگروه 10 نفر متشکل از نمایندگان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تا پایان هفته تعیین تکلیف می‌شود.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز یک جلسه اختصاصی برای بررسی موضوع کنکور و رفع ایرادات و اشکالات مصوبه اخیر شورا در این باره برگزار کرد و در نهایت مقرر شد این موضوع در یک کارگروه 10 نفره متشکل از 5 نفر از نمایندگان مجلس و 5 نفر از نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.
عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: براساس تصمیم اتخاذ شده در جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی، این موضوع باید در کارگروه 10 نفره تا پایان هفته جاری تعیین تکلیف و نتیجه آن برای اجرا از سوی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شود.
دانش آموزی که به میزان فراوان برای رقابت کنکور اضطراب و نگرانی دارد ، حال نگرانی جدیدی از جنس مشخص نبودن دقیق شرایط کنکور هم به او اضافه می شود و احتمالا باعث از بین رفتن تمرکز او نیز می شود ، یک روز می گویند دروس عمومی از کنکور حذف شده و فقط در قسمت سوابق تحصیلی قرار دارد روز دیگر می گویند ترمیم معدل فقط یک بار است و روز دیگر می گویند ممکن است کنکور دو بار در سال برگزار نشود و ... ، و همه این عدم قطعیت ها در برگزاری کنکور نه تنها به دانش آموزان اضطراب و نگرانی بسیار وارد می سازد بلکه به مسئولان آموزشی و معلمان و مشاوران تحصیلی هم نگرانی و اضطراب ایجاد می کند و آن ها را نیز در برنامه ریزی آموزشی و نحوه ی تدریس دچار مشکل ساخته است.


اما پرسش های اساسی که مطرح می شود این است ؛ چرا قبل از تصویب شرایط جدید کنکور به این مسائل پرداخته نشد؟ و چرا قبل از تصویب شرایط جدید کنکور جلسات کارشناسی و هم اندیشی با نمایندگان مجلس و متخصصان آموزشی به اندازه کافی برگزار نشده است ؟ آیا به راستی نمی توان یک بار برای همیشه برای کنکور قوانین مشخص و ثابتی وضع نمود تا هر سال تیتر خبری مطبوعات و رسانه ها نشود ؟ و آیا تغییرات پی در پی در سیستم آموزشی و نحوه ی برگزاری کنکور ، تا امروز منفعتی در نظام آموزشی کشور و رشد کیفی آن د اشته و آیا باعث رشد علمی و بالا رفتن انگیزه دانش آموزان شده است؟
به نظر می رسد برای رفع مشکلات کنکور و شرایط برگزاری آن ، باید اقدامات کارشناسی و علمی بیشتری صورت پذیرد و همچنین بیشتر از نظرات متخصصان و نظریه پردازان آموزشی در این رابطه بهره جست ، اقداماتی صحیح و اصولی که محصولش بالا رفتن سطح علمی و آموزشی آینده سازان کشور باشد .