آنچه در اوین به‌دست عوامل دشمن رخ داد جنایت بود

آرمان امروز: رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه آنچه در زندان اوين رخ داد جنايتي بود که به دست عده معدودي از عوامل دشمن صورت گرفت، به مسئولان سازمان زندان‌ها و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاييه دستور داد تا با همکاري نيروهاي امنيتي عوامل اصلي جنايت رخ داده در زندان اوين را شناسايي و به دادسرا معرفي کنند و مسئولان دادسرا نيز به سرعت به پرونده آنها رسيدگي کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي دوشنبه (25 مهر) در جريان جلسه شوراي‌عالي قوه قضاييه، با اشاره به «اظهارات مداخله‌جويانه اخير رئيس‌جمهور آمريکا عليه مردم و نظام ايران”، اظهار کرد: بسيار خنده‌دار و مضحک است که رئيس‌جمهور آمريکا با سوابق گسترده و چندين دهه‌اي جنايت عليه انسان‌ها در اطراف و اکناف دنيا و به ويژه جنايت عليه مردم ايران، اين چنين عليه ايران سخن مي گويد.
رئيس قوه قضاييه در ادامه به شرح مختصري از جنايت‌ها و اقدامات تروريستي آمريکا و صهيونيست‌ها و برخي کشورهاي غربي عليه مردم منطقه غرب آسيا و مردم ايران پرداخت و مشخصاً در اين زمينه به ترور دانشمندان کشورمان به دست عوامل صهيونيستي با پشتيباني آمريکا اشاره کرد. آنچه در زندان اوين رخ داد جنايتي بود که به دست عده معدودي از عوامل دشمن صورت گرفت؛ در جريان اين جنايت شاهد بوديم که عده قليلي اقدام به آتش زدن کارگاهي کردند که به منظور اشتغالزايي زندانيان و کمک به خانواده آنها داير شده بود؛ در جريان اين حادثه، سالن اجتماعاتي را آتش زدند که با هدف شکوفايي استعدادها و آموزش زندانيان ايجاد شده بود. عوامل دشمن در واقع دست روي نقاطي گذاشتند که نقاط قوت سازمان زندان‌ها در امر بازاجتماعي کردن زندانيان است؛ طي مدت يک سال و نيم اخير اقدامات بسياري در حوزه ارتقاء و بهبود وضعيت زندانيان و زندان‌هاي کشور در ابعاد مختلف صورت گرفته است؛ از اشتغالزايي و مهارت‌آموزي زندانيان و کمک به خانواده‌هاي آن‌ها تا ارتقاء وضعيت بهداشتي و درماني مددجويان بويژه در ايام کرونا؛ بنابراين در جنايت اخير رخ داده در زندان اوين، دقيقاً به آتش‌زدن مراکزي مبادرت کردند که سبب ارتقاء وضعيت زندانيان و کمک به خانواده‌هاي آن‌ها مي‌شد و با اين کار ضمن انجام اقدامي که سبب جان‌باختن و مجروحيت تعدادي از زندانيان شد موجبات اضطراب خانواده‌هاي زندانيان را نيز فراهم کردند. رئيس قوه قضاييه در ادامه تاکيد کرد: قطعاً کارگاهي که محل اشتغالزايي زندانيان و کمک به خانواده‌هاي آنها در زندان اوين بود، مجدداً داير مي‌شود؛ به مسئولان سازمان زندان‌ها نيز تکليف کرده‌ام که نسبت به تکميل درمان مجروحان حادثه زندان اوين حتي مجرمي که دستانش در اين قضيه آلوده است اهتمام داشته باشند؛ همچنين مسئولان سازمان زندان‌ها موظفند کمک‌ها و حمايت‌هاي لازم را از خانواده‌هاي متوفيان اين حادثه به عمل آورند و هيئت‌هايي را نيز براي ملاقات با آنها اعزام کنند. در همان ساعات نخستين حادثه آتش‌سوزي در بخشي از زندان اوين، ترتيبات تماس همه زندانيان اين ندامتگاه با خانواده‌هاي‌شان فراهم گرديد؛ با اين حال مجدداً دستور مي‌دهم چنانچه فردي در زندان اوين هنوز با خانواده خود تماس برقرار نکرده، هر چه سريعتر مقدمات مکالمه او با خانواده‌اش فراهم شود. رئيس قوه قضاييه با اشاره به اضطراب خانواده‌هاي زندانيان زندان اوين طي دو شب گذشته گفت: اين خانواده‌هاي مضطرب مي‌خواهند با فرد زنداني خود صحبت کنند و تا صداي او را نشنوند، آرامش نمي‌گيرند. ما در قبال قضايايي نظير اغتشاشات و يا همين حادثه اخير زندان اوين نبايد به صورت هيجاني و احساسي عمل کنيم و همه اعم از مردم، مأموران و زندانبانان بايد اصول اسلامي و اخلاقي و انساني و قانوني را لحاظ و مراعات کنند و بدانيم که هدف و خواست دشمن آن است که ما قانونمداري و اخلاقمداري را زيرپا بگذاريم که قطعاً چنين نخواهد شد. رئيس قوه قضاييه در ادامه به مسئولان سازمان زندان‌ها و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاييه دستور داد تا با همکاري نيروهاي امنيتي عوامل اصلي جنايت رخ داده در زندان اوين را شناسايي کنند و آنها را به دادسرا معرفي کرده و مسئولان دادسرا نيز به سرعت به پرونده آنها رسيدگي کنند.