پرسشگری دهه هشتادی‌ها فرصت است

گروه سیاسی/ رئیس‌جمهور در ادامه فرایند «نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی» روز گذشته به وزارت آموزش و پرورش رفت و در جمع مدیران این وزارتخانه، ضمن استماع گزارش عملکرد یکساله این مجموعه، رهنمودها و پیشنهادهایی برای ارتقای کیفی و کمی عملکرد این وزارتخانه ارائه کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله رئیسی «انسان‌سازی و تربیت نیروهای کارآمد، صالح و دارای مهارت» را مأموریت مهم وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: پرورش انسان‌های صالح از خانه آغاز می‌شود و در مدرسه قوام می‌یابد؛ اگر فرزندان ما در خانه و مدرسه عدالت‌خواه تربیت شوند، بعدها خود به‌عنوان شهروندان اجتماع، اولین مجری عدالت خواهند بود.
اجرای سند تحول
وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر «ضرورت اجرای دقیق و کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» به زمان‌بندی دقیق، کارشناسی و قابل نظارت برای اجرای مطلوب سند «تحول بنیادین آموزش و پرورش» تأکید کرد. 
تأکید بر آموزش‌های مهارتی


رئیس‌جمهور، ارائه «آموزش‌های مهارتی» در نظام تعلیم و تربیت را بسیار ضروری و مهم دانست و با اشاره به اهمیت نقش «دانشگاه فرهنگیان» در امر تربیت معلم، بر ضرورت جذب استادان و دانشجویان نخبه با خمیرمایه و زمینه معلمی در این مجموعه تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی در ادامه به طرح چند رهنمود مهم پرداخت. پیشنهاد استفاده از امکانات و فضاهای آموزشی بلااستفاده بویژه در دانشگاه علمی‌- کاربردی و سازمان‌های غیرآموزشی در دانشگاه فرهنگیان نخستین رهنمود بود. پیشنهاد راه‌اندازی مراکز مشاوره تربیتی برای دانش‌آموزان با استفاده از ظرفیت بازنشستگان و همچنین پیشنهاد تأسیس مدارس مردمی با کمک نوآوران تعلیم و تربیت و مشارکت مردم و خیرین رهنمودهای بعدی رئیس‌جمهور در جمع مدیران ارشد آموزش و پرورش بود. آیت‌الله رئیسی هدف مدارس مردمی را کاهش تصدیگری دولت و اکتفا کردن آن به نقش حمایتی و هدایتگری در آموزش و پرورش دانست و گفت: در این الگو، می‌شود مسئولیت‌های مهم را به مردم بویژه خانواده‌ها واگذار کرد.
راهیان پیشرفت
راه‌اندازی اردوهای «راهیان پیشرفت» از مهم‌ترین رهنمودهای رئیس‌جمهور به مجموعه آموزش و پرورش بود. آیت‌الله رئیسی با اشاره به تأثیرات مثبت اردوهای راهیان نور، هدف از اردوی راهیان پیشرفت را ایجاد نشاط در دانش‌آموزان و مشاهده پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور از جمله در پارک‌های علم و فناوری دانست و گفت: محیط‌های علمی و پژوهشی و دانشگاهی از جمله مکان‌های بسیار جذاب و دیدنی برای دانش‌آموزان است و نشان دادن پیشرفت‌ها، دستاوردها و افتخارات کشور به نسل نوجوان و جوان، خنثی‌کننده اخبار منفی و القائات نادرست رسانه‌های خارجی به نسل امروز است. رئیس‌جمهور در ادامه با پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای مشترک میان سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش برای بررسی راهکارهای ارائه بهینه سرانه آموزشی، بر توسعه و تقویت کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأکید کرد.
پاسخ به گره‌های ذهنی
آیت‌الله رئیسی در ادامه دانش‌آموزان را سرمایه و فرصتی عظیم برای آینده کشور توصیف و خطاب به مسئولان وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: دانش‌آموزان ما در کنار شور و نشاط جوانانه دارای روحیه پرسشگری هستند و ممکن است درباره موضوعات مختلف گره‌های ذهنی برایشان ایجاد شود که اینجا نقش آموزش و پرورش و بویژه معلمان و مدیران برای باز کردن این گره‌های ذهنی و پاسخ‌دهی به شبهات آنان بسیار مهم است. رئیس‌جمهور اظهارکرد: دشمن قطعاً به‌دنبال هویت‌زدایی و تهدید باورها و اعتقادات نوجوانان و جوانان ما است، لذا وزارت آموزش و پرورش وظیفه دارد با ایجاد محیط‌های آموزشی زنده و بانشاط و تقویت ارتباط با والدین و خانواده دانش‌آموزان برای مقابله با این توطئه‌ها نقش‌آفرینی مؤثر داشته باشد.
امیدآفرینی برای نسل جوان و نوجوان
آیت‌الله رئیسی حراست از نسل امروز و نوجوانان و جوانان کشور را مسئولیت خطیر و راهبردی وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: مسئولان این وزارتخانه با همکاری والدین و خانواده‌ها اجازه نخواهند داد که دشمن از ظرف مراکز آموزشی ما در راستای اهداف خود استفاده کند بلکه مراکز آموزشی، آینده‌ای روشن و امیدآفرین را برای نسل نوجوان و جوان رقم خواهد زد.
رئیس‌جمهور در پایان به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در دولت سیزدهم پس از ۱۱ سال اشاره کرد و گفت: برای دولت مردمی اساس کار در اجرای این طرح، ارتقای جایگاه معلمان و افزایش کیفی آموزش در نظام تعلیم و تربیت و ایجاد سرمایه اجتماعی برای کشور بوده است.
همچنین بر اساس ویدئویی که از این جلسه آمده رئیس جمهور در توصیف ویژگی‌های مثبت و قابل توجه دهه هشتادی‌ها گفته است: بچه‌های دهه هشتادی ما دارای شور و نشاط هستند و روحیه پرسشگری دارند. ممکن است در ذهن‌شان گره‌ای ایجاد شده باشد که این گره‌های ذهنی را معلمان، مربیان، آموزش و پرورش و مسئولان باید باز کنند. به آنها باید توجه شود پرسش راهش پاسخ است شبهه راهش حل شبهه است. 
باید نگاه‌مان به دانش‌آموز نگاه به یک دانش آموز باشد؛ با همان روحیه جوانی و پرسشگری و نشاطی که او دارد. این نگاه به او باید به عنوان یک فرصت باشد نه تهدید؛ فرصت برای خودش، جامعه و آینده. اینها فرزندان و آینده سازان کشور هستند.


بــــرش
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به تماس تلفنی سلطان عمان مطرح کرد
محاسبات غلط امریکا در حمایت از آشوب ها

​​​​​​​رئیس جمهوری اسلامی ایران و سطان عمان بر اراده خود برای ارتقای سطح روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی تأکید کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، آیت‌الله رئیسی روز گذشته در پاسخ به تماس تلفنی «هیثم بن‌طارق آل سعید» سلطان عمان با بیان اینکه شاهد بالاترین سطح از اعتماد و مشارکت دو کشور در عرصه سیاسی هستیم، روابط تهران و مسقط را در عرصه‌های مختلف رو به رشد ارزیابی کرد. رئیس جمهور با اشاره به عزم مصمم جمهوری اسلامی ایران برای تنوع و عمق بخشیدن به روابط خود با عمان، اظهار امیدواری کرد روند تعاملات و تبادلات ایران و عمان، همانند یکسال گذشته رو به رشد باشد.
آیت‌الله رئیسی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به محاسبه غلط امریکا در حمایت و تشدید آشوب‌ها، اظهار داشت: امریکا به غلط تصور می‌کرد تحریم‌های آنها ملت ایران را متوقف خواهد کرد اما وقتی دیدند ملت ایران در برابر تحریم‌ها نه تنها متوقف نشد، بلکه به رشد و پیشرفت خود ادامه داد، به فتنه‌انگیزی علیه جمهوری اسلامی ایران روی آوردند. رئیسی همچنین تأکید کرد: ملت ایران در مقابل اقدامات خصمانه امریکا منفعل نخواهد بود و ابتکار عمل را در دست دارد. «هیثم بن‌طارق آل سعید» سلطان عمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با بیان اینکه شخصاً اجرای توافقات حاصل شده میان دو کشور را پیگیری می‌کند، تصریح کرد: روابط دوجانبه همان طور که توافق شده، در حال پیشرفت است و هر دو ملت از آن منتفع می‌شوند.