حمایت از آشوب ها در سند جدید امنیت ملی امریکا

دولت‌های امریکا همواره برای تعیین سیاست‌های خود در جهان اسناد امنیت ملی خود را منتشر می‌کنند. اسنادی که در آن به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های ایالات متحده برای ادامه سلطه (هژمونی) خود در سطح نظام بین‌الملل می‌پردازد. اهمیت این اسناد از این جهت است که نوع نگاه ایالات متحده به کشورها و سیاست‌های پیش رو را روشن می‌کند و بسیاری از کشورها روابط خود را با ایالات متحده براساس این اسناد متعادل می‌کنند. در همین زمینه در روز چهارشنبه 20 مهر سال‌جاری دولت جو بایدن همانند رؤسای قبلی ایالات متحده راهبرد امنیت ملی خود را منتشر کرد. این سند در 48 صفحه و در پنج قسمت تنظیم شده است. قسمت اول این سند به ترسیم وضعیت آینده می‌پردازد. در قسمت دوم آن به سرمایه گذاری‌های امریکا روی توانایی‌های (قدرت‌های)خود پرداخته شده  و در قسمت سوم به اولویت‌های جهانی از نظر امریکا پرداخته شده است. در این قسمت که یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها می‌باشد بر روی کشور‌های مختلف و تهدید‌های آنها از نظر ایالات متحده می‌پردازد...

​​​​​​​دولت‌های امریکا همواره برای تعیین سیاست‌های خود در جهان اسناد امنیت ملی خود را منتشر می‌کنند. اسنادی که در آن به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های ایالات متحده برای ادامه سلطه (هژمونی) خود در سطح نظام بین‌الملل می‌پردازد. اهمیت این اسناد از این جهت است که این اسناد امنیت ملی نوع نگاه ایالات متحده به کشورها و سیاست‌های پیش رو را روشن و بسیاری از کشورها روابط خود را با ایالات متحده براساس این اسناد متعادل می‌کنند. در همین زمینه در روز چهارشنبه 20 مهر سال‌جاری دولت جو بایدن همانند رؤسای قبلی ایالات متحده راهبرد امنیت ملی خود را منتشر کرد.



مثلث «ایران، چین، روسیه»
این سند در 48 صفحه و در پنج قسمت تنظیم شده است. در قسمت اول این سند به ترسیم وضعیت آینده می‌پردازد. در قسمت دوم به سرمایه گذاری‌های امریکا روی توانایی‌های (قدرت‌های)خود پرداخته شده است. در قسمت سوم به اولویت‌های جهانی از نظر امریکا پرداخته شده است. در این قسمت که یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها می‌باشد بر روی کشور‌های مختلف و تهدید‌های آنها از نظر ایالات متحده می‌پردازد. روسیه و چین بار دیگر به‌عنوان تهدید‌های اصلی ایالات متحده امریکا اعلام شده‌اند. این سند راهبردی اذعان می‌کند که جمهوری خلق چین مهم‌ترین چالش ژئوپلیتیکی امریکا به شمار می‌رود. با آنکه ایندو-پاسیفیک جایی است که نتایج این موضوع بیشتر شکل داده خواهد شد، این چالش ابعاد جهانی مهمی خواهد داشت.
حاصل مطالعات سال‌های اخیر امریکا در مورد چین بالاخره خود را در سند امنیت ملی این کشور نمایان کرده است و چین به‌عنوان تهدید اصلی ایالات متحده امریکا عنوان شده است.
در ادامه سند آمده است: «روسیه، تهدیدی مستمر و فوری برای نظم منطقه‌ای در اروپا به شمار می‌رود و در سطح جهان منبع آشوب و بی‌ثباتی است؛ با وجود این، روسیه فاقد توانمندی‌های گسترده جمهوری خلق چین است.»
هرچند موضوع روسیه بعد از بحران اوکراین و موضوع استفاده از سلاح اتمی، بار دیگر ناتو و امریکا را در اروپا به چالش کشیده است، اما امریکا تهدید بزرگ را در چین می‌بیند. سند راهبردی امنیت ملی امریکا در ادامه، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه، اشاعه موشکی و پهپاد متهم کرده و نوشته است: «ایران در حال توطئه‌چینی برای صدمه زدن به امریکایی‌ها از جمله مقام‌های سابق است و در حال پیش بردن برنامه هسته‌ای خود به فراسوی حد مورد نیاز برای نیازهای غیرنظامی است.

تفاوت این سند با سند قبلی
دولت جو بایدن درباره اینکه تاکنون چه اقداماتی برای مقابله با چالش‌های ناشی از ایران انجام شده تصریح کرده است: «ما در خاورمیانه، تلاش کرده‌ایم بازدارندگی علیه ایران را تقویت کنیم، از تنش‌های منطقه‌ای بکاهیم و انسجام میان شرکا در منطقه و ثبات انرژی را افزایش دهیم.»
طبق ادعای این سند واشنگتن همیشه در کنار آنچه تلاش مردم ایران برای دستیابی به حقوق خود خوانده، خواهد ایستاد. دو نکته بسیار مهم که در سند جدید امنیت ملی امریکا مشاهده می‌شود که در اسناد امنیت ملی قبلی این کشور یا به صراحت نیامده و یا تا کنون به هیچ‌وجه از چنین ادبیاتی استفاده نشده است. امریکا در این سند به صراحت می‌گوید؛ واشنگتن هرگونه تهدیدی از سوی ایران علیه شهروندان امریکایی و مقامات فعلی و سابق ایالات متحده را تحمل نخواهد کرد و چنانچه منافع ایالات متحده مورد حمله قرار بگیرد، امریکا واکنش نشان خواهد داد. این صراحت به تهدید بالقوه ایران در مورد مجازات قاتلان شهید قاسم سلیمانی در سال 1398 برمی‌گردد. ایالات متحده در یک اقدام تروریستی و در کشور ثالث فرمانده سپاه قدس ایران را در کشور عراق ترور کرد و بعد از آن در بیانیه‌ای این ترور را به عهده گرفت و آن را در راستای تأمین امنیت ملی خود دانست. این در حالی است که امریکا خود مروج تروریسم است و ترامپ رئیس‌جمهور امریکا در محافل مختلف اعلام کرده بود که باراک اوباما (رئیس‌جمهور امریکا 2016-2008) و هیلاری کلینتون (وزیر خارجه امریکا 2012-2008) گروه تروریستی داعش را ایجاد کرده‌اند. به نظر می‌رسد که با توجه به گنجاندن چنین ادبیاتی در سند‌های بالادستی امریکا و با توجه به اهمیت سند امنیت ملی این کشور، موضوع مجازات عاملین ترور فرودگاه بغداد بسیار جدی است و امریکایی‌ها بخوبی این مسأله را دنبال کردند. امری که بارها و بارها توسط مقامات رسمی ایران عنوان شد و رئیس‌جمهور ایران در اجلاسیه مجمع عمومی سازمان ملل با یادآوری اقدام تروریستی امریکا در شهادت شهیدقاسم سلیمانی از جامعه جهانی خواست که قاتلین را مجازات کنند.

تعارض اسناد با مواضع
یکی از نکات مهم دیگری که در این سند درباره ایران آمده است، این است که واشنگتن مدعی‌است همیشه در کنار تلاش مردم ایران برای دستیابی به حقوق اولیه‌ای که تهران آنان را برای مدت‌ها از آنها محروم کرده، خواهد ایستاد. بیان چنین ادبیاتی و به این صراحت در اسناد بالادستی امریکا در کنار سخنان مداخله‌جویانه دولتمردان کاخ سفید در طی روزهای اخیر و حمایت از اغتشاشات، گواه این امر است که برخلاف آنچه امریکایی‌ها در ظاهر در اواخر ادعا می‌کردند که به‌دنبال براندازی نیستند، اما اکنون به صراحت از اغتشاشات حمایت می‌کنند. امریکایی‌ها موضوع براندازی را بار دیگر در اسناد و مکتوبات خود می‌آورند و این دقیقاً برخلاف ادعاهای خود در برابر ایران است. این اظهارات مداخله‌جویانه در امور ایران و آن هم در اسناد بالادستی باعث می‌شود که بیش از پیش به نیات سوء نظام ایالات متحده پی برد.
 امریکا اکنون و با توجه به سند امنیت ملی منتشر شده با چالش‌های مختلف درونی و بیرونی مواجه شده است. چالش‌هایی که باعث ایجاد ضعف و سرآغاز افول این کشور می‌شود. انتشار این سند و نام بردن از سه کشور چین، روسیه و ایران به‌عنوان سه چالش برای امریکا بار دیگر اهمیت ایران را در نظام بین‌الملل نشان می‌دهد. امریکا اکنون به صراحت و در اسناد خود، مداخله در امور ایران را عنوان می‌کند و ایران را یک تهدید برای خود معرفی می‌کند و ادعا می‌کند در کنار مردم ایران ایستاده است. در حالی که امریکا در طی 40 سال گذشته و بخصوص در 10 سال اخیر سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران وضع کرده است.