سوآپ نفت کوره ایران با بنزین ترکمنستان

در روزهای اخیر شنیده شد که ایران و ترکمنستان ابتکار جدیدی را در زمینه سوآپ (دریافت انرژی در یک مرز و تحویل در مرز دیگر) شروع کرده‌اند که در این راستا نفت کوره ایران با بنزین ترکمنستان سوآپ ناهمنام می‌شود. این دومین توافق ایران و ترکمنستان در زمینه سوآپ انرژی در یک سال اخیر محسوب می‌شود. ابتدای زمستان پارسال سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک ایران رقم خورد که علاوه‌ بر احیای روابط گازی
 2 کشور، به پایداری شبکه گاز شمال ایران کمک کرد. حالا سوآپ ناهمنام نفت کوره ایران با بنزین ترکمنستان نیز بدون ارزبری آغاز شده و این موضوع به تأمین پایدار بنزین مصرفی کمک خواهد کرد. در این راستا مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تکذیب خبر واردات بنزین از ترکمنستان  گفت: «اصولاً در خصوص فرآورده، صرفاً سوآپ انجام می‌دهیم. کار سوآپ را از مبدأ ترکمنستان انجام دادیم که اقدام خوبی است و تراز تجارت را افزایش خواهد داد.» به گزارش وزارت نفت، محسن خجسته‌مهر در حاشیه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تأمین خدمات شناوری مورد نیاز نفت با بیان اینکه در ...

گروه اقتصادی/ در روزهای اخیر شنیده شد که ایران و ترکمنستان ابتکار جدیدی را در زمینه سوآپ (دریافت انرژی در یک مرز و تحویل در مرز دیگر) شروع کرده‌اند که در این راستا نفت کوره ایران با بنزین ترکمنستان سوآپ ناهمنام می‌شود. این دومین توافق ایران و ترکمنستان در زمینه سوآپ انرژی در یک سال اخیر محسوب می‌شود. ابتدای زمستان پارسال سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک ایران رقم خورد که علاوه‌ بر احیای روابط گازی 2 کشور، به پایداری شبکه گاز شمال ایران کمک کرد. حالا سوآپ ناهمنام نفت کوره ایران با بنزین ترکمنستان نیز بدون ارزبری آغاز شده و این موضوع به تأمین پایدار بنزین مصرفی کمک خواهد کرد.


در این راستا مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تکذیب خبر واردات بنزین از ترکمنستان  گفت: «اصولاً در خصوص فرآورده، صرفاً سوآپ انجام می‌دهیم. کار سوآپ را از مبدأ ترکمنستان انجام دادیم که اقدام خوبی است و تراز تجارت را افزایش خواهد داد.»
به گزارش وزارت نفت، محسن خجسته‌مهر در حاشیه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تأمین خدمات شناوری مورد نیاز نفت با بیان اینکه در بحث گاز و فرآورده قائل به تجارت هستیم، ادامه داد: «در همکاری‌ها با کشور روسیه نیز علاوه‌ بر توسعه میادین نفتی و گازی -که اکنون در فرایند انجام مطالعات مهندسی مخزن و مطالعات پایه هستیم- سوآپ انرژی از جمله فرآورده‌های نفتی نیز مطرح شده است که در این زمینه در حال دریافت محموله‌هایی هستیم که شامل سوآپ همنام و غیرهمنام می‌شود.»
برنامه توسعه مشترک میادین مشترک با همسایگان
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین با اشاره به انجام مذاکرات با کشورهای همسایه برای توسعه مشترک میادین نفت و گاز بیان کرد: «فاز مطالعاتی برای توسعه مشترک یک میدان نفتی را با یکی از کشورهای همسایه آغاز کرده‌ایم.»
حفر 20 حلقه چاه در آزادگان
خجسته‌مهر همچنین در این همایش به موضوع توسعه میدان آزادگان اشاره کرد و گفت: «در دولت سیزدهم وعده دادیم که برداشت از این میدان را به ۵۷۰ هزار بشکه در روز برسانیم که تاکنون ۲۰ حلقه چاه تازه برای این میدان حفر و قرارداد تأمین ۷۰ درصد تجهیزات از شرکت‌های داخلی محقق شده است.»
او تأمین مالی طرح‌ها با مشارکت بانک‌های کشور در توسعه میدان‌ها را ابتکاری از سوی دولت سیزدهم خواند و ادامه داد: «توسعه این میدان نیازمند ۷ میلیارد دلار سرمایه بود که با توجه به تحریم‌ها امکان تأمین آن از منابع خارجی وجود نداشت و ظرفیت داخلی برای تأمین آن فراهم نبود، بر همین اساس با به‌کارگیری مباحث تخصصی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شد تا سرمایه‌گذاران داخلی تنها با تأمین ۲.۵ میلیارد دلار و با تولید زودهنگام، این پروژه را پیش ببرند.
نیاز شرکت نفت به 100 شناور
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این همایش با اشاره به نیاز ۱۰۰ شناور در شرکت ملی نفت ایران بیان کرد: «در حال حاضر ۱۵۰ سکوی نفتی و گازی داریم که ۱۰۰ شناور کار پشتیبانی را انجام می‌دهند و بیشتر خارجی هستند. اکنون شرکت ملی نفت ایران یک ظرفیت سرمایه‌گذاری برای ساخت ۱۰۰ شناور را روی میز می‌گذارد که برآورد اولیه آن یک میلیارد یورو است و می‌تواند به فعلیت برسد. برای ساخت این ۱۰۰ شناور، ۴۵ شرکت ایرانی متقاضی سرمایه‌گذاری شدند و شرکت‌های دانش‌بنیان از اولویت برخوردارند.»
خجسته‌مهر از تضمین خرید ۱۰ ساله خدمات شناوری از سرمایه‌گذاران و سازندگان ایرانی سازنده شناور خبر داد و گفت: «معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تأمین خدمات شناوری شرکت ملی نفت، بخش کوچکی از این برنامه‌ریزی است.»