کاهش 3/5 میلیون تنی واردات گندم

گروه اقتصادی / یکی از ویژه‌ترین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در تولید محصولات اساسی را باید سیاستگذاری در جهت خودکفایی در تولید گندم که راهبردی‌ترین محصول غذایی در کشور محسوب می‌شود، قلمداد کرد. این وزارتخانه با عبور از آمارهای پایین تولید و خرید تضیمنی گندم در سال گذشته، خرید تضمینی را از مجموع ۴ میلیون و 700 هزار تن در سال قبل به 7 میلیون و 500 هزار تن در سال‌جاری رساند؛ اگرچه پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل خرید تضمینی به حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسد. این افزایش خرید تضمینی گندم، واردات این محصول استراتژیک را نیز کاهش داده است.
با توجه به عدم تکافوی تولید داخلی گندم و برای تأمین نیاز داخلی و حفظ ذخایر استراتژیک، بخشی از گندم مورد نیاز کشور از محل واردات تأمین می‌شود. بر همین اساس و طبق اعلام آخرین آمار گمرک در پایان شش ماهه امسال 2 میلیون و 700 هزار تن گندم به ارزش یک میلیارد و 190 میلیون تومان به کشور وارد شده است. این در حالی است که در سال گذشته در حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم به کشور وارد شده بود و برآورد می‌شود با افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم امسال ۲ تا ۳ میلیون تن گندم به کشور وارد شود.
نیاز سالانه کشور به گندم برای تولید نان و مصارف صنف و صنعت، در مجموع حدود ۱۱ میلیون تن است و طبق آمارهای موجود در سال‌جاری 11 میلیون تن گندم در سراسر کشور تولید شده است. ضمن اینکه کشت در استان‌های شمال غرب و سردسیر همچون اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان از اول مهر آغاز شده است.
دولت نرخ خرید تضمینی گندم در سال 1400 را از 5 هزار تومان در سال قبل به 11 هزار و 500 تومان رساند که رشد 130 درصدی را نسبت به سال 1399 نشان می‌دهد. دولت برای سال زراعی 1402-1401 نیز نرخ خرید گندم را برای 13 هزار تومان برای هر کیلو درنظر گرفته است.


خرید گندم امسال در مقایسه با سال قبل از رشد 60 درصدی برخوردار شد که حاصل اعتماد کشاورزان در کاشت و فروش گندم به دولت است. با توجه به هدفگذاری در افزایش تولید گندم، سال آینده میزان خرید تضمینی گندم به بیش از ۹ میلیون تن خواهد رسید و در صورت بارش مناسب، رسیدن به خودکفایی در تولید گندم در سال آینده دور از انتظار نیست.
عطاء‌الله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفته است: برآوردها حاکی از آن است که سطح زیرکشت گندم دیم با افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار و سطح زیرکشت گندم آبی به ۲ میلیون هکتار برسد. وزارت جهاد کشاورزی اجرای کشت قراردادی گندم در بیش از ۱۵۲ هزار هکتار با حدود ۱۲ هزار کشاورز در ۷ استان را در دست اقدام دارد که در قالب این طرح بیش از ۳۵۶ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.
وزارت جهاد کشاورزی با اقداماتی از جمله اجرای کشت قراردادی، کاهش 45 درصدی قیمت نهاده‌ها، افزایش بیش از دو برابری نرخ خرید تضمینی گندم به 11 هزار و 500 تومان و پرداخت بموقع مطالبات گندمکاران تلاش کرد انگیزه و رغبت کشاورزان را برای تولید بیشتر گندم افزایش دهد.
دولت در سال قبل 22 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم پرداخت کرد و امسال آن را به 83 هزار میلیارد تومان رساند و همه بدهی خود به گندمکاران را نیز تسویه کرد. پرداخت بیش از 80 هزار میلیارد تومانی به گندمکاران حاکی از رشد 263 درصدی پرداخت در مقایسه با سال 1400 است.
خرید تضمینی گندم در سال‌جاری نسبت به سال گذشته با وجود کاهش بارش‌ها در 28 استان مثبت بوده و این افزایش در برخی استان‌ها حتی به بیش از 4 برابر رسیده است که کارشناسان دلیل آن را ایجاد سازکارهای تشویقی و حمایتی دولت می‌دانند.