یوزها با قدرت به قطر می روند

گروه ورزش /  در روزهای گذشته، برخی رسانه‌های فارسی زبان خارج نشین و رسانه ها و شبکه های خارجی به ویژه انگلیسی و ایتالیایی‌ با مطرح کردن احتمال حذف تیم ملی ایران در جام جهانی به دنبال ایجاد حاشیه برای فوتبال ایران بودند و برخی تلاش کردند با ارسال نامه‌هایی به فیفا این نهاد بین المللی را تحت فشار قرار دهند. حتی در این باره یک گروه اسپانیایی نامه ای به اینفانتینو رئیس فیفا ارسال کرد و در ادامه هم کمپینی توسط مخالفان کشورمان به راه افتاد که هدفش تحت فشار گذاشتن فیفا برای حذف ایران از جام جهانی قطر بود. اخبار و شایعات زیاد و متناقضی هم در این باره به گوش می رسید و باعث نگرانی فوتبال دوستان ایرانی بابت حذف یوزها از جام جهانی شده بود. البته این شایعات حتی خود فدراسیون فوتبال را هم هدف قرار داد و برخی سکوت مهدی تاج و دیگر مسئولان این فدراسیون و وزارت ورزش را مشکوک قلمداد می کردند. این در حالی بود که بالاخره سینا کلهر و در ادامه تاج به موضوع واکنش داشتند و اطمینان دادند که فیفا چنین تصمیم اشتباه و عجیبی نخواهد گرفت. با این همه طبق اعلام رسانه های خارجی، قرار بود فیفا روز گذشته درباره مسائل مختلف جلسه ای در نیوزیلند داشته باشد و یکی از مباحث هم طبق گفته آن ها حذف ایران از جام جهانی به دلایل سیاسی بود. در حالی که چشم و گوش فوتبال دوستان ایرانی به رسانه ها دوخته شده بود تا از این نشست خبری بیرون بیایند، نشست شورای عالی فیفا با مطرح کردن مباحثی که از پیش تعیین شده بود، برگزار شد و هیچ بحثی درباره حذف تیم ملی فوتبال ایران از رقابت های جام جهانی قطر در این جلسه مطرح نشد. نشریه معتبر و اسپانیایی مارکا هم با تاکید بر این موضوع نوشت: «جلسه صبح شنبه شورای عالی فیفا در اوکلند نیوزیلند برگزار شد که طی آن هیچ گونه بحثی مبنی بر حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی قطر جزو برنامه از پیش تعیین شده این جلسه نبوده است، بنابراین حضور تیم ملی فوتبال ایران برخلاف شایعات اخیر در جام جهانی قطعی خواهد بود.» در بیستمین اجلاس فیفا آن چه موضوعیت داشت مباحث مالی بود و با حضور اینفانتیو درباره قوانین پولی بحث و بررسی شد. رئیس فیفا تأیید کرد: «فوتبال باید یک سیستم نقل و انتقال ایجاد کند که با مسئولیت هدایت شود و از توزیع مجدد عادلانه در تمام سطوح بازی حمایت کند».
نباید سیاست را در فوتبال
دخیل کرد

همان طور که از چند روز پیش و با به راه افتادن کمپین حذف ایران از جام جهانی، فوتبال دوستان ایرانی هم وارد کارزار شدند و به این هجمه غیرورزشی و هدفمند تاختند، بسیاری از چهره های سرشناس ورزشی هم به نکوهش تلاش برخی برای حذف تیم ملی ایران از جام جهانی قطر پرداختند. حسن غفاری عضو سابق کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا هم یکی از این افراد است. او با انتقاد از کمپین حذف تیم ملی ایران از جام‌جهانی می‌گوید، شعار فیفا مصونیت فوتبال از سیاست است و این نهاد با حذف ایران وجهه خود را خراب نمی‌کند و نکرد. حسن غفاری گفت: فیفا همیشه سعی کرده طبق شعار خودش، سیاست را با فوتبال درنیامیزد و جدا نگه‌ دارد. این یکی از شعارهای اصلی فیفاست که مسائل سیاسی دخالتی در فوتبال نداشته باشد. فیفا اگر به شعار خود پایبند باشد، نام خود را خدشه‌دار نمی‌کند. در این مرحله که تیم‌ها مشخص شده و خیلی‌ها بلیت خریده‌اند و هتل رزرو کرده‌اند و از قاره‌های مختلف راهی قطر خواهند شد، حذف ایران به دلیل مسائل سیاسی وجهه بدی از فیفا می ساخت و در این صورت برعکس شعار خودش می شد که می‌گوید: «نباید سیاست را در فوتبال دخیل کرد».
بحث حذف تیم ملی فوتبال ایران از مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با ارسال درخواست کمپینی به فیفا، در روزهای اخیر بالا گرفته بود و ابتدا بیان شد که بعضی از بازیکنان پیشین تیم ملی ایران از جمله علی دایی هم نامه مربوط به این کمپین را امضا کرده اند. این در حالی است که علی دایی نیز در گفت وگو با «یورونیوز» فارسی امضای نامه حذف تیم ملی را تکذیب کرد. دایی در ابتدای گفت وگوی خود در واکنش به تهیه دادخواست تحریم تیم ملی گفت: من مصاحبه نمی کنم. وی سپس در واکنش به این که اسم شما در این کارزار آمده و با شما بد برخورد شده است، گفت: چه کسی آورده؟ امضای من است؟ هرکسی آورده بی‌خود کرده است. همچنین ادعای امضای نامه از سوی چهره‌هایی همچون مهدوی‌کیا و چند چهره معروف ورزشی دیگر تکذیب شد.