درخواست سفر به استان مجازي

يكي از مواردي كه دولت جديد و آقاي رييسي براي خود برجسته مي‌دانند سفرهاي استاني است. مهم‌ترين دليل دفاع از اين سياست، آشنا شدن مستقيم با مشكلات مردم و رفع و حل آنها است.‌ گرچه با اين سياست موافق نيستم و آن را منتج به نتيجه مزبور نمي‌دانم، ولي فرض مي‌كنيم كه ماجرا همين گونه است كه گفته‌اند. لذا بر همين مبنا از ايشان و ديگر مسوولان مربوط دعوت مي‌كنيم كه سري هم به استان بزرگ مجازي بزنند، استاني كه بيش از ۵۰ ميليون نفر ساكن آن هستند و گوشه‌اي از درد دل‌هاي ساكنان اين استان محروم را بشنوند.
جهت اطلاع آقايان عرض مي‌شود كه در حال حاضر حدود ۷۵ درصد افراد بالاي ۱۸ سال كشور، عضو حداقل يكي از شبكه‌هاي اجتماعي اين استان هستند. البته كسان ديگري هم هستند كه از سرچ گوگل يا ايميل، يا... استفاده مي‌كنند ولي در اين شبكه‌ها حضور ندارند. چند شهر مهم اين استان عبارتند از واتساپ، تلگرام و اينستاگرام كه در كنار آنها شهرهاي مهم ديگري هم هستند. ۶۴ درصد افراد در واتساپ، ۴۵ درصد در اينستاگرام و ۳۶ درصد در تلگرام ساكنند و از آنها استفاده مي‌كنند. اينها آمار ۱۹ ماه پيش است كه الان بيشتر هم شده است. اين رقم ميان جوانان تا ۸۳ درصد مي‌رسد. افراد تحصيلكرده‌تر نيز به نسبت بيشترند. ولي بد نيست بدانيد كه حدود ۲۰ درصد آنان به نوعي از اين حضور بهره اقتصادي مي‌برند و مشغول به كار هستند.
اين فقط تعداد بهره‌مندان مستقيم از اقتصاد در اين استان است. بسياري ديگر در حال تحقيق، سرچ مطلب، انجام كارهاي اداري و شخصي و خانوادگي و حتي احوالپرسي‌هاي خانوادگي، ارسال رسيدهاي مالي، خريد مايحتاج، تامين سرگرمي، كسب اطلاعات درباره بيماري‌ها و ويژگي‌هاي خوراكي و... و هزاران كار هستند كه متاسفانه سرعت و زيرساخت اين استان مجازي در ايران در مقايسه با جوامع پيشرفته چيزي در حد پرايد در مقايسه با خودروهاي با كيفيت بالاي جهاني است. بدتر اينكه يك ماه است به دلايل واهي چهار چرخ اين پرايد را باز كرده و به جاي بنزين داخل باك آن آب و گازوييل ريخته و مي‌خواهند مردم با همين حركت و زندگي كنند. تازه در آن را هم بسته‌اند و كساني هستند كه با قيمت گزاف VPN مي‌فروشند تا بتوان داخل اين لگن شد. البته اين ميليون‌ها نفر ساكن اين استان، هر لحظه به دعاي مسوولان محترم مشغول هستند.
حالا ببينيم منطق و نتيجه اين فيلترينگ و قطع راه‌هاي ارتباطي و زندگي مردم اين استان چيست؟ يك تصور باطل. يكي مي‌گويد ۹۰ درصد فضاي مجازي دست دشمن است، خب دوستان خود را هم ساكن كنيد. پاسپورت و ويزا كه نمي‌خواهد. مگر كسي مانع است؟ به علاوه آيا ۹۰ درصد اين ساكنان دشمن هستند؟ پس ديگر براي كي و به كي حكومت مي‌كنيد؟ مي‌خواهيد بدانيد كه اين كار اثر بازدارنده هم نداشته است؟ كافي است به تعداد كاربران و ديدن پست‌هاي منتشره طي اين يك ماه مراجعه كنيد، تا ببينيد چگونه موافقان خود را تضعيف و منتقدان و مهم‌تر از آن براندازان را تقويت كرده‌ايد.


حداقل ۲۰ درصد اين مردم از راه اين شهر نان مي‌خورند و پول در مي‌آورند. آيا دركي از تورم ۴۰ درصدي داريد كه مانع از اشتغال و درآمدزايي اين 10 ميليون نفر مي‌شويم؟ اينها بايد از كجا زندگي خود را تحت اين تورم وحشتناك تامين كنند؟ همه اينها يك طرف، اصولاً براي چه اين كار را انجام مي‌دهيد؟ براي بقاي چه چيزي؟ حكومت بدون مردم، مجموعه تهي محسوب مي‌شود. اول مردم بايد باشند، بعد دولت و حكومت. چرا توجه نمي‌كنيد كه  محدوديت اينترنت به معناي وضعيت اضطراري در حكومت است و اين با توصيف غير مهم بودن اين حوادث سازگاري ندارد و براي كشور هزينه دارد. رييس كميسيون اقتصاد ديجيتال اتاق بازرگاني معتقد است كه اين قطعي‌ها ۸۰ هزار ميليارد تومان خسارت به اقتصاد زده است، آيا دركي از اين ارقام وجود دارد؟ مي‌دانيد كه بخش اصلي صنعت پوشاك از طريق اين استان مجازي خريد و فروش مي‌شود؟ آقاي معاون وزير فرموده‌اند كه صاحبان كسب و كارهاي اينترنتي بايد از قبل فكرش را مي‌كردند كه نبايد از اين شبكه‌ها استفاده كنند. تا حالا به اين جملات فكر كرده‌ايد؟ يعني مردم بايد متوجه مي‌شدند كه دولتي خواهد آمد كه براي يك دستمال قيصريه را آتش مي‌زند و نبايد ساكن اين قيصريه شوند؟ لطفا يك ساعت را بگذاريد براي ديدار از اين استان ‌گرچه نيازي به ديدار نيست، همه مشكلات معلوم است و طبعا اراده معطوف به ايجاد اين مشكلات در دولت محترم است.
راستي به قول يكي، ‏آقاي رييسي در مناظرات انتخاباتي درباره وضعيت اينترنت، نگران وقفه در بازي گيمرها بود. الان از يه سرچ ساده تو گوگل محروم شديم!!