احیای برجام به سختی امکان‌پذیر است

آرمان ملي: برجام و احياي توافق وين اين روزها به حاشيه رفته است. البته برخي اخبار غير‌رسمي از تمايل آمريکايي‌ها در ارتباط با ادامه مذاکرات منتشرشده است اما آمريکايي‌ها نيز به صورت رسمي اعلام کرده‌اند که برجام و مذاکره در اين ارتباط از دستور کار آنها خارج شده است. از سوي ديگر بعد از وقايع اخير در ايران تحريم‌هايي از سوي اروپايي‌ها عليه تهران وضع شده است که به اعتقاد برخي اين تحريم‌ها موجي از بي‌اعتمادي را در فضاي بين ايران و غربي‌ها به وجود خواهد آورد که آينده هرگونه مذاکره را با چالش جدي مواجه مي‌کند. به نظر مي‌رسد شرايط براي ادامه مذاکرات به منظور حل و فصل مسائل باقي‌مانده خصوصا مسائل مربوط به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هنوز مهيا نيست و با در نظرگرفتن تمامي اين موارد بايد در ارتباط با آينده برجام و احياي توافق هسته‌اي با احتياط رفتار کرد. البته در مقابل برخي نيز اعتقاد دارند چون تحريم‌هاي اخير اقتصادي نبوده در آينده و بعد از برگزاري انتخابات کنگره آمريکا شاهد ادامه مذاکرات خواهيم بود و برجام بعد از انتخابات آمريکا احيا خواهد شد. «آرمان ملي» به منظور بررسي احتمال احياي برجام در آينده دور و يا نزديک با احمد دستمالچي، کارشناس روابط بين‌الملل به گفت‌وگو پرداخته است. دستمالچي اعتقاد دارد برجام به آخر خط خود رسيده است و احياي آن هم در شرايط فعلي سخت به نظر مي‌رسد.
اخيرا اروپايي‌ها مواضع نه چندان مطلوبي را در ارتباط با برجام و احياي آن اعلام کرده و به بهانه وقايع اخير در ايران تحريم‌هايي را عليه مقامات تهران و چندين نهاد ايراني وضع کرده‌اند. در شرايط فعلي تا چه ميزان احتمال ايجاد آرامش در روابط دو طرف وجود دارد؟
حوادث اخير براي چندمين بار نشان داد، همان‌طور که مقام معظم رهبري بارها اشاره فرمودند غرب به خصوص آمريکا قابل اعتماد نيست و نمي‌توان نسبت به قول و رفتار آنها اعتماد داشت. درحال حاضر رفتارهاي دوگانه‌اي که غربي‌ها و به خصوص اروپايي‌ها از خود نشان دادند مؤيد آن است که آنها هيچ‌گاه با صداقت و يکرنگي با ايران کنار نيامدند. اين رفتارها نشان مي‌دهند اروپايي‌ها دنباله‌رو آمريکايي‌ها هستند و هر بار آمريکا به اروپايي‌ها اعلام مي‌کند که بايد به تهران فشار آورد، اروپايي‌ها اقدام به وضع تحريم عليه ايران مي‌کنند. مجموعه غرب شامل اروپا و آمريکا، مجدد در برابر ايران به اعمال سياست چماق و هويچ بازگشته‌اند تا بتوانند امتياز يک‌طرفه از ايران بگيرند. در حالي که بارها به اثبات رسيده است که جمهوري اسلامي ايران و مردم ايران در برابر فشار تسليم نشده و نخواهند شد. اين سياست مورد پيگيري غربي‌هاست و به وضوح در تظاهرات‌هاي مختلف در خارج از کشور نشان دادند براي اين سياست هزينه مي‌کنند. به طوري که اپوزيسيون را جمع و ساماندهي کنند و به عنوان اهرم فشار از آنها عليه مردم ايران استفاده کنند. شبکه‌هاي متعددي با پول و سرمايه آنها در آمريکا در حال فعاليت هستند و مزدور‌هاي وابسته با آنها عليه مردم ايران سم‌پاشي مي‌کنند. اين موارد نشان مي‌دهد غربي‌ها هيچ‌گاه در برابر مردم ايران صداقت نداشتند.
در برابر اين رفتار غربي‌ها ايران بايد چه موضعي بگيرد؟


همان طور که مقام معظم رهبري همواره تاکيدکردند. نبايد به غربي‌ها اعتماد کرد مگر اينکه در يک معامله برد برد و واقعي، غربي‌ها تضمين‌هاي لازم را در ارتباط با مطالبات مردم ايران ارائه دهند.
در روز‌هاي اخير وزير امور خارجه اعلام کردند که آمريکايي‌ها در ارتباط با برجام پيام ارسال کرده و خواستار ادامه مذاکرات شده‌اند و تهران هم اعلام کرده البته دنبال احياي برجام است اما زياده خواهي‌‌هاي غربي‌ها را نمي‌پذيرد. رويکرد دوگانه غربي‌ها در برجام چگونه ارزيابي‌ مي‌کنيد؟
آمريکايي‌ها به دنبال چانه‌زني از پايين و فشار از بالا هستند تا بتوانند به نيت‌هاي خود در ارتباط با پرونده هسته‌اي دست پيدا کنند. آمريکايي‌ها در حقيقت به دنبال آن هستند که نقد را گرفته و نسيه را تحويل دهند. در حالي که اين معادله در شرايط فعلي حل نخواهد شد. به عبارت بهترآمريکايي‌ها به دنبال معامله مجاني و مفت با ايراني‌ها هستند که شدني نيست.
مقامات روسي اعلام کرده‌اند که مذاکرات در بعد از انتخابات آمريکا برگزار خواهد شد. حال اينکه اروپايي‌ها به دنبال اعمال فشار بر تهران هستند. موضع شرق را در ارتباط با برجام چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
اين دست اقدامات نوعي چانه‌زني است که محافل ديپلماتيک و بنگاه‌هاي خبري انجام مي‌دهند. آنها درحال القاي اين مورد هستند که آمريکايي‌ها در ابتدا بايد از گردونه انتخابات کنگره رها شوند تا بتوانند در مورد برجام تصميم بگيرند. اين موارد تنها گمانه است ولي به نظر اکثر محافل سياسي برجام تنها يک قرارداد مرده است که احياي آن بسيار سخت است و در شرايط فعلي که آمريکايي‌ها به دنبال مديريت حوادث تهران هستند نبايد انتظار احياي برجام را داشت. اگر آمريکايي‌ها در ارتباط با مسائل داخلي ايران اظهار نظر نمي‌کردند آنگاه شايد مي‌توانستيم به اين موضوع بينديشيم که آنها نيز به دنبال احياي توافق هسته‌اي با تهران هستند. در حالي که از موضع‌گيري‌هاي آنها عکس اين برداشت قابل درک است.