سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد آغاز محاکمات در سراسر کشور

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به وضعیت پرونده بازداشتی‌های ناآرامی‌های اخیر گفت: در سراسر کشور محاکمات شروع شده است و تهران و البرز و اصفهان و کردستان به عنوان پیشتازان در این زمینه بودند و پرونده‌ها را از دادسرا به دادگاه ارسال کردند.
مسعود ستایشی در نشست خبری دیروز درباره اصل ایده گفت وگو گفت: اصل طرحی که رئیس قوه قضائیه درباره گفتگو ارائه کردند، مورد استقبال همه صاحب نظران واقع شد. رییس قوه قضاییه از ابتدای مسئولیت بارها و بارها از مجاری مختلف این ایده را دنبال کردند و حتی ساختارهایی را ارائه کردند.‌ افراد مشخص سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و ... در مدت یک سال اخیر بارها با رییس قوه قضاییه دیدار و پیشنهادات را ارائه کردند و این پیشنهادات به نحو کارشناسانه مورد ابلاغ و تاکید رییس قوه قضاییه و سایر مسئولان واقع شده است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره تعداد افراد بازداشت شده در اعتراضات اخیر و اینکه ایا آنها دسته بندی شدند و چه زمانی محاکمه می شوند؟ گفت: ما در بیانیه‌ای اعلام کردیم غربالگری و تفکیک کسانی که در این اغتشاشات و مرتکب جرم شدند شروع شده و ادامه دارد. افرادی که کم گناه هستند و مرتکب جرم خفیف شدند و جرم خشن و قتل عمدی و جرح عمدی و تخریب نشده باشند و اشوب ایجاد نکرده باشند و امنیت  مردم را مورد تعرض قرار نداده باشند،  این افراد کسانی هستند که مورد رافت اسلامی قرار می‌گیرند. اما کسانی که مرتکب قتل و تعرض به حقوق مردم شده باشند بدانند که قوه قضاییه نسبت به آنها برخورد عبرت آموز و بازدارنده دارد و به اشد مجازات خواهند رسید؛ البته رسیدگی به جرم و اعمال مجازات در دادگاه است و قطعا حکم شرعی نسبت به انها  در این طبقه بندی اعمال می سود.
وی ادامه داد: در سراسر کشور محاکمات شروع شده است و  تهران و البرز و اصفهان و کردستان به عنوان پیشتازان در این زمینه بودند و پرونده‌ها را از دادسرا به دادگاه ارسال کردند.


ستایشی تصریح کرد: در جرایم خفیف در این زمینه  این طور نیست که  مورد رافت قرار گیرند و آزاد شوند بلکه در مورد آنها قرار تامین لازم صادر می شود اگر مرتکب جرم شده باشند. در پرونده ارسالی به دادگاه نظر دادسرا منعکس می شود و در دادگاه هم شرایطشان مورد بررسی قرار می گیرد. اگر وضعیت مطلوب باشد و پشیمان شده باشند در دادگاه مورد ارفاق قرار می‌گیرند و اگر محکوم شوند باز تحت رصد هستند.
سخنگوی قوه قضائیه درباره اینکه در حادثه اوین آیا عاملین شناسایی و پرونده تشکیل شده است؟ گفت: دراین زمینه پرونده هایی در دادسرای ناحیه عمومی انقلاب تهران ویژه امور جنایی تشکیل شد و کسانی که در مورد تحریق عمدی نقش داشتند و مرتکب جرم شدند شناسایی شدند و کسی از چنگ قانون در نمی رود و انها تفهیم اتهام شدند و پرونده در حال تحقیقات است و در اینده نتیجه تحقیقات اعلام می شود.
وی افزود: در این حادثه دلخراش ۸ نفر فوت شدند و ۲۵ شناسایی شدند و برای آنها پرونده تشکیل شده است و ممکن است که به این تعداد اضافه شود یا از این تعداد کم شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده دانشجویان بازداشتی در اعتراضات اخیر گفت: این موضوع به دادستان کل کشور محول شده است.  قریب به اتفاق  دانشجویان آزاد شدند و تعداد محدود و انگشت شماری بازداشتند. کسانی که بازداشتند براساس اطلاعات موثق اولا در میدان اغتشاشات بودند و نیز ارتباط خاصی با برخی شبکه های تابلودار جنایت پیشه داشتند و  مسایلشان در دست بررسی است  و اطلاع رسانی می شود.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: دادستانی کل با وزیر علوم نشست داشتند و موضوع را  پیگیری کردند. ستایشی یادآور شد: ۲۰۰ نفر از همکاران ما  به موضوع ورود کردند، در بازداشتگاه‌ها حضور یافتند و افراد را تفکیک کردند و  کسانی هم که زیر ۱۸ سال سن دارند تعیین تکلیف شدند.