«باکو» مرکز توطئه علیه «ایران»

آرمان امروز، گروه ديپلماسي: پس از اينکه مقامات جمهوري آذربايجان در مورد خطوط مرزي ارمنستان و ايران ادعاهايي را مطرح کردند، مقامات ايراني هم تصميم گرفتند از راه ديپلماتيک و البته برگزاري رزمايش نظامي به اقدامات اين کشور واکنش نشان دهند. اختلافات ايران و آذربايجان اما به همين هفته‌هاي اخير و مناقشه آنها بر سر قره‌باغ و ... باز نمي‌گردد بلکه تاريخ اين درگيري‌ها و تهديدها را بايد از روزي دانست که شوروي سقوط کرد و ناتو در کنار مقامات اسرائيلي تصميم به نفوذ در منطقه قفقاز جنوبي گرفتند. رفته رفته با گسترش ارتباطات اقتصادي و نظامي و تعريف پروژه‍‌هاي نظامي مشخص از سوي اسرائيلي‌ها و آمريکايي‌ها، بايد بگوييم که اين همسايه شمالي ايران حالا به يکي از کشورهايي تبديل شده است که تحت کنترل کامل اين نيروها قرار گرفته است.
حقيقت‌پور معتقد است با توجه به اينکه مردم جمهوري آذربايجان اشتراکات بسياري با مردم ما دارند ولي مسئولان‌ آنها باعث شده‌اند که بگوييم اين کشور همسايه نانجيب محسوب مي‌شود و از دهه‌ها پيش خاک اين کشور را به محلي براي توسعه ناتوي شرقي و سياست‌ها صهيونيست‌هاي اسرائيل اختصاص داده است. در ادامه مشروح اين گفت‌وگو را مي‌خوانيد.
«منصور حقيقت‌پور»، تحليلگر مسايل بين‌الملل و عضو سابق کميسيون امنيت ملي مجلس در پاسخ به اين سوال که چرا کشور آذربايجان همواره به‌عنوان تهديدي براي ايران محسوب مي‌شود، به‌خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «پيش از هرچيز بايد به اين موضوع اشاره کنيم که تحرکات اين روزها در جمهوري آذربايجان که همواره ايران را تهديد مي‌کند به سال‌ها و هفته‌هاي اخير باز نمي‌گردد. از روزي که اتحاديه جماهير شوروي سقوط کرد برنامه‌ريزي‌ها و البته خطراتي که ايران را همواره تهديد مي‌کند از سوي نيروهاي آمريکايي و صهيونيست‌هاي اسرائيل شروع شد. نزديک به سه دهه است که صهيونست‌ها با حمايت آمريکا براي نفوذ به جمهوري آذربايجان شعار «نيل تا فرات» را به «نيل تا خزر» تغيير داده‌اند. اين شعار خود مي‌تواند گوياي اين باشد که نفوذ به منطقه قفقاز جنوبي نه‌تنها به تئوريي نوشته‌ شده توسط نيروهاي صهيونيست-آمريکايي است بلکه رفته رفته چهره عريان‌ترشان براي همه آشکار تر مي‌شود.»
او در همين رابطه و با اشاره به ادعاهايي مطرح شده ادامه مي‌دهد: «صهيونيست‌هاي اسرائيل با اين ادعا که يهوديان، بومي اين منطقه هستند حاشيه غربي خزر تا داغستان را وادي مقدس يهوديان مي‌دانند و همين موضوع را به‌عنوان بهانه‌اي براي قدرت گرفتن در منطقه مي‌دانند. اگر اين تئوري بي‌اساس را در کنار پروژه نفوذ ناتو در شرق قرار دهيد مي‌توانيم به علت تهديد همسايه شمالي ايران پي ببريم. البته روابط گسترده اقتصادي جمهوري آذربايجان و البته خريد و فروش انواع سلاح و ابزارهاي جنگي هم نبايد ناديده بگيرم. در برنامه نفوذ ناتو به شرق مي‌بينيم که براي کنترول کل منطقه قفقاز جنوبي نقشه‌هايي در سر دارند. اگر نگاهي به برنامه‌هاي سه دهه اخير صهيونيست‌ها در منطقه قفقاز جنوبي بيندازيم مي‌بينيم که اين نيروها از سال‌ها قبل اقدام به خريد زمين‌هاي مسکوني و کشاورزي کرده‌اند و همين حالا هم در پوشش کشاورزي در نزديکي مرزهاي شمالي ايران و در خاک جمهوري آذربايجان حضور فعال دارند.»


حقيقت‌نژاد که در اويل دهه هفتاد شمسي تجربه حضور مستشاري در جمهوري آذربايجان داشته است در همين رابطه اضافه مي‌کند: «در زمان حضورم در جمهوري آذربايجان همواره شاهد رفت و آمد نزديک نظاميان اسرائيلي بودم و در اين رابطه همواره به مسئولان ايران هشدار داده‌ام که چه خطري از سوي همسايه شمالي، ايران را تهديد مي‌کند. متاسفانه بايد بگوييم که جمهوري آذربايجان را بايد همسايه نانجيب بخوانيم. توجه داشته باشيد که در اين کشور برخي به سياست‌هاي ضد ايراني الهام همواره انتقاد دارند ولي قبل از اينکه خبرهايي از اين دست به خارج برسد آنها را سرکوب مي‌کنند. در جنگ سوم قره‌باغ که بين آذربايجان و ارمنستان در گرفت، شاهد حضور تروريست‌هاي نزديک به عربستان و ترکيه بوديم. اين يک اقدام جدي است که هر لحظه مي‌تواند ايران را تهديد کند. اگر جمهوري آذربايجان به همين رفتار خود ادامه دهد و بخواهد قاعده بازي منطقه را برهم بزند و به منافع کشور ما ضربه وارد کند و تماميت ايران را تهديد کند بايد برخوردي در خور از سوي ايران صورت گيرد.»