« ابتکار» ادعای ارسال سلاح و پهپاد از سوی ایران به روسیه را بررسی می کند شاهدی در کار نیست

گروه بین الملل - نماینده آمریکا در امور ایران با تکیه بر ادعاهای بی اساس علیه کشورمان به دخالت در امور داخلی ایران پرداخت. بنا بر گزارشی که روز گذشته خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است، رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در پیامی در صفحه توئیتر خود بخشی از مصاحبه اخیر خود با شبکه فرانس۲۴ را منتشر کرد که پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر امورخارجه ایران که گفته بود “آمریکا برای از سرگیری مذاکرات برجامی پیامی به تهران فرستاده است و برای حصول توافق عجله دارد” پاسخ می‌دهد و ادعا می‌کند که چنین چیزی صحت ندارد.
مالی در پیام توئیتری خود نیز با تکیه بر ادعاهای اخیر درباره نحوه برخورد نیروهای امنیتی با افراد حاضر در ناآرامی‌های جاری در ایران و همچنین اتهامات اثبات نشده استفاده از پهپادهای ایرانی توسط روسیه در حملات علیه اوکراین نوشت: پیام ما به ایران روشن است به کشتار مردم پایان دهید و ارسال پهپادها به روسیه را متوقف کنید.
ایران مخالف هرگونه جنگ است
صحبت های رابرت مالی در حالی منتشر شده که طی روزهای اخیر مقامات کشورمان به خصوص حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر خارجه ایران بارها تاکید کرده که ایران هیچگونه سلاحی به طرفین درگیر در روسیه و اوکراین ارسال نکرده و نمی کند. در همین راستا، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گوی تلفنی با وزیر امور خارجه اوکراین از آمادگی ایران برای برقراری آتش بس بین روسیه و اوکراین خبر داد.


وی در خصوص ادعاهای مطرح شده در خصوص استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین، ضمن رد قوی این ادعا تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تجربه جنگ تحمیلی هشت ساله را پشت سر گذاشته و از این رو مخالف جنگ در اوکراین، یمن و … است.
وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: ما با روسیه روابطی خوب داریم و از گذشته همکاری دفاعی داشته ایم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین، احترام به تمامیت ارضی کشورها، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است .
امیرعبداللهیان گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن و مبتنی بر استاندارد واحد و مخالفت با جنگ است و برای برگزاری جلسات فنی با حضور کارشناسان نظامی بین دو کشور بدون نیاز به هر گونه واسطه آمادگی داریم.
وی با بی اساس خواندن اظهارات برخی مقامات غربی با اشاره به تلاش های مکرر تهران برای کمک به برقراری آتش بس اظهار داشت: ما آماده کمک به برقراری آتش بس هستیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: معتقدم اوکراین بهتر است مراقب باشد که تحت تاثیر برخی سیاستمداران تندروی اروپا قرار نگیرد. دیمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین نیز در این گفت و گوی تلفنی، ضمن تقدیر از موضع جمهوری اسلامی ایران بر تاکید در عدم ارسال سلاح برای بکارگیری در جنگ علیه اوکراین گفت: گفت و گوی هیات فنی نظامی دو کشور دارای اهمیت است.
وی با اشاره به استقلال اوکراین در مناسبات خارجی گفت: ما تحت تاثیر دیگران عمل نمی کنیم. وزیر خارجه اوکراین ضمن تشریح آثار جنگ بر کشورش گفت: طبق کنوانسیون های بین المللی برای امنیت و فعالیت سفارتخانه ها اهتمام لازم را داریم.
داستان از کجا شروع شد؟
برای آگاهی از انگیزه و سناریو اتهام‌زنی‌های اخیر مقامات اروپایی و آمریکایی به جمهوری اسلامی ایران باید به تابستان سال جاری برگردیم. ۲۰ تیرماه سال جاری «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا با انتشار تصاویری، مدعی می‌شود که نظامیان روسیه در یکی از پایگاه های سپاه پاسداران در شهر کاشان در حال خرید پهپادهای شاهد ایران هستند و این درحالی است که تصاویر منتشر شده مربوط به  مسابقات نظامی پهپادی ۲۰۲۲ است که به گفته سردار «علی بلالی» سخنگوی این مسابقات، این تمرین‌های پهپادی با حضور کشورهایی چون بلاروس و ارمنستان برگزار شده است.
به گزارش ایرنا، در ادامه داستان و اواسط تابستان، رسانه‌های آمریکا از تحویل پهپادهای مهاجر و شاهد ایران به روسیه خبر می‌دهند اما همزمان تاکید هم می‌کنند که استفاده از این پرنده‌های پروازی با مشکلات فنی مواجه شده است! مهر ارتش اوکراین از اسقاط ۲۲۰ پرنده پروازی ایرانی در یک ماه گذشته خبر می‌دهد و رسانه‌های بین‌المللی مدام گزارش‌هایی از قصد تهران برای فروش بیشتر پهپاد و حتی موشک به روسیه سخن می‌گویند اما برای این نیت‌خوانی‌ها هم هیچ مدرکی در کار نیست.
روس‌ها ادعای دریافت پهپاد از ایران را رد کردند
در تازه ترین تحولات صورت گرفته در این خصوص نماینده روسیه در سازمان ملل ادعاها درخصوص استفاده این کشور از پهپادهای ساخت ایران در حملات علیه اوکراین را رد کرد.
واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت که شامگاه جمعه برگزار شد بار دیگر ادعاهای اثبات نشده مبنی بر اینکه مسکو از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده می‌کند را به‌طور قوی رد کرد.
بنابر گزارش ریا نووستی، نبنزیا در این نشست در پاسخ به ادعاهای گیلعاد اِاردان نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل بیانیه‌ای را قرائت کرد که مدعی شد، هیچ شکی وجود ندارد که اکنون از تسلیحات ساخت ایران در اروپا استفاده می‌شود.
نماینده روسیه در بیانیه خود تصریح کرد: امروز از شنیدن اظهارات دیکته شده نماینده دائم اسرائیل در مورد ادعای اثبات نشده استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین شگفت زده شدیم. ما این را تلاشی برای اعمال فشار بر شورای امنیت و دبیرخانه سازمان ملل متحد می‌دانیم که نشان‌دهنده تمایل آنها برای تحمیل عقیده خود به جامعه بین‌المللی به عنوان حقیقت نهایی است. ما پیش از این، چنین اظهاراتی را رد کرده‌ایم و اکنون نیز قاطعانه آنها را رد می‌کنیم.