انتخاب شهردار برنامه‌محورنيست

آرمان- یاسمین طالقانی: شورای شهر پنجم شورایی یکدست و خالی از عضوی با اندیشه متفاوت است که البته محسن هاشمی، منتخب نخست این شورا اعتقاد دارد ضرری از ناحیه حضور مخالف متوجه شورا نخواهد بود. اصلی‌ترین برنامه شورای شهر پنجم انتخاب شهردار است که تا به امروزگزینه‌های زیادی برای تصدی کرسی قالیباف که 12 سال در بهشت حضورداشت، مطرح شده‌ است، اما در کنار این نام‌ها نشانی از برنامه‌های آنها برای مدیریت شهر و رفع مشکلات وجود ندارد. محسن هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا این مشکل را چنین تشریح کرده است: «شورا باید برنامه‌محور باشد نه شخص‌محور، یعنی شهردار را براساس ویژگی‌ها و الزامات برنامه‌های مورد نظر خودش انتخاب کند. در غیر این صورت اینکه ابتدا به شخص رسیده و خود شخص براساس توانمندی‌هایش برنامه را تدوین کند، در عمل فروکاستن از قدرت سیاستگذاری شوراست.»
برنامه‌محوری
محسن هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا تمایلی برای شهردار شدن دارید، گفت: «تمایل بنده احترام به نظر اکثریت شوراست و اعضای شورا هر تصمیمی بگیرند، در عمل تابع آن خواهم بود.» و درباره فرایند انتخاب شهردار و آنچه مدنظر منتخبان پنجم شوای شهر است، توضیح داد: «این فرایند گامی رو به جلو محسوب نمی‌شود؛ با این حال از این جهت که مصوب اکثریت اعضای شورای منتخب است، ما به آن احترام گذاشته و در چارچوب آن حرکت می‌کنیم. از نظر من شورا باید برنامه‌محور باشد نه شخص‌محور.» وی ادامه داد: «وقتی شهردار بدون تعیین اولویت و برنامه توسط شورا انتخاب شود، طبیعی است که شخص منتخب براساس توانمندی‌های خودش برنامه‌ریزی می‌کند و شورا در مقام سیاستگذاری نمی‌تواند برنامه و اولویت‌های توسعه شهر را مشخص کند.»
منتقد؛ بی‌ضرر


 ارزیابی محسن هاشمی از یکدست بودن شورا چنین است: «یکدست بودن شورا مزایا و معایبی دارد. مهم‌ترین امتیاز یکدست بودن شورا پیام سیاسی آن است که در این دوره از انتخابات به‌خوبی شنیده شد، اما اینکه در عمل وجود یک یا دو عضو منتقد چه تاثیری در عملکرد شورا دارد، جای تامل دارد. باید پرسید این یکدست شدن موجب انسجام و کارایی بیشتر اکثریت می‌شود، یا اینکه به منتقدان فرصت انتقاد و بزرگنمایی معضلات شورا و شهرداری را می‌دهد. هیچ زمان از وجود منتقد در درون سیستم ضرر نکرده‌ایم، چرا که منتقد با زیر سوال بردن تصمیمات اکثریت موجب افزایش عمق کارشناسی و دقت آنها می‌شود.» موضوع دیگری که محسن هاشمی به آن اشاره دارد، ویژگی‌های لازم برای یک شهردار است. او می‌گوید: «علاوه بر شاخص‌هایی که برای شهردار آینده توسط شورای پنجم تصویب شد، فردی که این سمت را برعهده می‌گیرد، باید از معضلات تهران هم شناخت کافی داشته باشد.»
مشکلات و راهکارها
محسن هاشمی به سبب تجاربش به‌خوبی با مشکلات تهران آشناست و در این باره می‌گوید: «چالش اول شهردار آینده تهران، مشکلات و تعهدات سررسیده مالی شهرداری است که باید به‌سرعت تنظیم، استمهال و تامین اعتبار شود. چالش دیگر تهران معضل ترافیک و لزوم تقویت حمل‌ونقل عمومی است؛ مشکلی که در فصل پاییز دوباره به اوج خود خواهد رسید و آلودگی هوا تشدید خواهد شد. چالش سوم شهردار آینده تهران هم مشکلات موجود در عرصه اجتماعی و فرهنگی است؛ درحقیقت صدای مطالبات عمومی و مردمی در انتخابات شنیده شد و اکنون زمان آن رسیده که به آنها پاسخ داده شود.» زمانی که از این منتخب تهران درباره نظارت بر بودجه شورا سوال شد، او چنین پاسخ داد که «یکی از دلایل عدم موفقیت شورا در این زمینه، این بود که گزارش عملکرد بودجه با تاخیر به دست شورا می‌رسید. در گذشته هم مجلس شورای اسلامی در زمینه ارائه گزارش‌های تفریغ بودجه سالانه دچار همین مشکل بود. خوشبختانه در سال‌های اخیر تهیه گزارشات به‌روز شده و اختلاف زمان از چند سال به چند ماه رسیده‌ است.» وی افزود: «شورا از ابزارهای نظارتی که در اختیار دارد، استفاده نکرده و همین را می‌توان از دلایل اصلی آن دانست.» وی که عضو کمیسیون موقت حمل ونقل و ترافیک شورای پنجم است، درباره فعالیت این کمیته می‌گوید: «کمیسیون حمل‌ونقل شورای پنجم، خوشبختانه فعال‌ترین کمیسیون این شورا بوده و طی فرصت محدودی که در اختیار داشت، توانست ۱۲ جلسه برگزار کند و با استفاده از کارشناسان و توانمندی اعضای کمیسیون، برنامه‌ای در ۱۱۰۰ صفحه آماده کرده تا به شورا ارائه کند. متاسفانه، هم‌اکنون حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر فقط دو و نیم میلیون سفر را انجام می‌دهد و این عدد در ۵سال گذشته رشد چشمگیری نیافته است. با توجه به شرایط موجود باید در ۴سال آینده یک برنامه فشرده‌ تهیه شود تا میزان حمل و نقل عمومی انبوه‌بر با تامین امکانات، تجهیزات و زیرساخت‌های مورد نیاز دو برابر شود.» وی که 13سال مدیریت مترو را بر عهده داشت، در مورد عملکرد قالیباف در این بخش توضیح می‌دهد: «توسعه مترو تهران در چندسال اخیر در بخش حفر تونل، به‌خاطر دستگاه‌های پیشرفته حفاری و سازنده تونل که در دهه قبل خریداری شده‌ بود، پیشرفت خوبی داشت، اما باید توجه کرد که برخی اقدامات مانند حفر تونل تنها بخشی از عملیات احداث مترو است و فعالیت‌های فراوان دیگری ضروری است. اگر خطوط مترو بدون این بخش‌ها احداث و افتتاح گردد، عمدتا کارکردی نمایشی و تبلیغاتی داشته و نمی‌تواند ظرفیت جابه‌جایی مسافر را ارتقای جدی ببخشد. متاسفانه تابه‌حال به‌رغم آنکه از نظر طولی مقادیر زیادی افتتاح شده‌است، خطوط تکمیل نیست.» محسن هاشمی در پاسخ به این سوال که «شهردار تهران ادعا می‌کند بزرگ‌ترین چالش حمل و نقل عمومی تهران عدم پرداخت تعهدات مالی دولت در این عرصه است؛ نظر شما در این مورد چیست؟» گفت: «در دولت‌های اخیر همواره شهرداران این موضوع را طرح کرده‌اند، البته تا حدودی درست است و دولت‌ها می‌توانستند به مترو منابع بیشتری تخصیص بدهند، به‌خصوص دولت‌های نهم و دهم که به‌دلیل بالا بودن قیمت نفت منابع ارزی فراوانی در اختیار داشت، اما سوال اینجاست، فرض کنیم تامین ارز مورد نیاز مترو اولویت دولت‌ها نبود، آیا مترو اولویت نخست شهرداری تهران بوده است؟ اگر میزان منابع مالی را که مثلا به پروژه اتوبان صدر تخصیص داده شده، با کل اعتبارات مترو در طول دهه گذشته مقایسه کنیم، مشخص ‌‌می‌شود، مترو چقدر در اولویت شهرداری قرار داشته است!»