پایان میراث دردسرساز احمدی‌نژاد

موافقت 2 کمیسیون مجلس با لایحه تفکیک 3 وزارتخانه
پایان میراث دردسرساز احمدی‌نژاد
معاون رئیس‌جمهور: لایحه تفکیک با نظر کارشناسان ارائه شده است
آرمان: بررسی‌های دولت درمورد ادغام سه وزارتخانه که در دوران احمدی‌نژاد رخ داد، نشان می‌دهد که این ادغام‌ها خروجی مثبتی نداشته و باعث شده‌اند که عملکرد این وزارتخانه‌ها از سطح مطلوب فاصله بگیرد. نتیجه این بررسی‌ها نیز همان طرحی بود که هیات دولت تدبیروامید تقدیم مجلس دهم کرد تا طبق این طرح سه وزارتخانه «صنعت‌، معدن و تجارت»، «ورزش و جوانان» و «راه و شهرسازی» تفکیک شوند تا به این صورت کارایی این سازمان‌ها افزایش پیدا کند. این طرح در سال جدید به مجلس فرستاده شد و مورد موافقت کمیسیون برنامه و کمیسیون اجتماعی قرار گرفت. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره لایحه تفکیک سه وزارتخانه و مراحل رسیدگی به این لایحه با توجه به اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت در صورت به تصویب نرسیدن تا مرداد ماه آن را از دستور کار خارج می‌کند، به ایلنا گفت: لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها با دو فوریت تقدیم مجلس شد که یک فوریت آن رأی آورد و در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی است. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: نظر بر این است که دولت دوازدهم بر اساس ساختار جدید شکل بگیرد. او ادامه داد: با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، آقای عزیزی، به‌شخصه گفت‌و‌گویی را انجام دادم تا هرچه زودتر این لایحه در دستور کار قرار گیرد و تعیین تکلیف شود. امیری تاکید کرد: مهم آن است که هرچه زودتر لایحه تکلیف وزارتخانه‌ها در کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس مورد بررسی و تعیین تکلیف قرار بگیرد. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: قطعا دولت از لایحه‌ای که داده است، دفاع خواهد کرد. امیری تاکید کرد: لایحه تفکیک سه وزارتخانه با نظر کارشناسی مطرح شده است، اما در مورد اینکه رأی مجلس چیست، باید صبر کنیم و منتظر بمانیم که این لایحه در صحن مجلس با چه سرنوشتی روبه‌رو خواهد شد. او در پایان گفت: برای ما مهم این است که هرچه زودتر تکلیف این لایحه مشخص شود تا ان‌شاءا... دولت دوازدهم بر اساس ساختار جدید شکل بگیرد.


دلواپسی دلواپسان!
اما در این میان نکته جالب مخالفت بخشی از اصولگرایان و دلواپسان است که به هر نحوی تلاش می‌کنند برنامه‌های دولت اجرا نشود. تفکیک این سه وزارتخانه طبق اذعان صاحبنظران می‌تواند باعث تمرکز بهتر و موثرتر در حوزه اجرایی شود، به‌گونه‌ای که هر بخش کار خود را با دقت و سرعت بهتری انجام دهد.‌ تجربه نشان داده که در وزارتخانه‌ای مانند صنعت، معدن و تجارت، به دلیل فاصله‌ای که حوزه‌های تحت نظر وزارتی با هم دارند، وزیری که انتخاب می‌شود، تمرکز خود را بر هر حوزه‌ای که قرار دهد، لاجرم به حوزه‌ای کمتر پرداخته می‌شود، اما با تفکیک این وزارتخانه تمرکز بیشتری صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، همین طرح تفکیک باعث ایجاد اشتغال و به‌کارگیری نیروهای انسانی را به همراه خواهد داشت. مخالفت این گروه با طرح تفکیک سه وزارتخانه شاید بیشتر از اینکه به صورت علمی صورت گرفته باشد، رویکردی جناحی دارد، چرا که رئیس دولت‌های نهم و دهم دست به ادغام این سه وزارتخانه زده بود. گفته می‌شود که احمدی‌نژاد به‌خاطر رویارویی و مواجهه با مجلس نهم دست به این کار زد. از سوی دیگر، احمد خُرم، وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات معتقد است که 21 وزارتخانه را به 17 وزارتخانه تبدیل کردن عوامفریبی است و کشور در حال توسعه باید بار مسئولیت‌ها را تقسیم کند. اما حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر و از چهره‌های شناخته‌شده پایداری در مجلس نظر دیگری دارد. او با اشاره به لایحه دولت در رابطه با تفکیک ۳ وزارتخانه صنعت، راه و شهرسازی و ورزش‌ و جوانان، اظهار داشت: در این رابطه متاسفانه باید گفت که دولت و مجلس مردم را سرگرم ادغام و ایجاد کرده‌اند و بدون اینکه براساس اهداف تعیین‌شده عمل کنند، در یک دوره ۱۰ساله ابتدا اقدام به تجزیه یک وزارتخانه می‌کنند، اما پس از یک دوره مجددا پیشنهاد ادغام همان وزارتخانه را می‌دهند. وی افزود: به بیان دیگر، کار وزارتخانه‌ها و مجموعه دولت در این رابطه تجزیه و ترکیب شده و مرتبا به دنبال نام وزارتخانه‌ها هستیم. حاجی‌دلیگانی گفت: از طرفی ایجاد و جداسازی یک وزارتخانه معضلات خاصی برای کشور به وجود می‌آورد که بعضا همراه با هزینه‌های سنگینی برای کشور خواهد بود. از جمله این هزینه‌ها این است که با ایجاد یک وزارتخانه جدید به‌رغم اینکه دولت قصد افزایش زیرساخت‌ها و نیروی انسانی را ندارد، اما این موضوع امری اجتناب‌ناپذیر است. نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که امروز با آن روبه‌رو هستیم، تداخل در وظایف و اختیارات وزارتخانه‌هاست، تصریح کرد: به‌طور مثال وزارتخانه جهاد کشاورزی تصمیم می‌گیرد تا جهت حمایت از تولیدات داخلی واردات یک محصول را ممنوع کند. این در شرایطی است که اختیار ممنوعیت واردات در دست وزارت صنعت است و برای ممنوعیت واردات یک محصول باید مکاتبات زیادی میان دو وزارتخانه انجام شود که علاوه بر اتلاف وقت، باعث تحمیل شدن هزینه‌های بیهوده برای دولت می‌شود. وی ادامه داد: این در شرایطی است که در کشورهای پیشرفته امور مربوط به اقدامات تجاری و همچنین تولیدی در یک سازمان یا وزارتخانه متمرکز شده است. حاجی‌دلیگانی در حالی این بحث را مطرح کرد که پیش از این، وزرا و نزدیکان احمدی‌نژاد هم طرح ادغام را مضر می‌دانستند.
اشتباه بزرگ و هیولا!
محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات دولت قبل در همین خصوص گفت: دولتی که در دو سال آخر خود قرار داشت، نباید چنین اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شد. وزارتخانه‌های صنعت، معدن و بازرگانی را با هم ادغام کرده و یک هیولا درست کردند. برای دولتی که دو سال بیشتر از عمرش باقی نمانده، این کار اشتباه بزرگی بود. این کار را انجام دادند، اما نتوانستند آن را مدیریت کنند و این وزارتخانه وبال گردن دولت شد. می‌خواستند سه وزارتخانه ارتباطات و راه و مسکن را با هم ادغام کنند که وزارت ارتباطات را موفق نشدند، ولی دو وزارت دیگر ادغام شد و هیولایی دیگر درست شد. می‌خواستند وزارت نیرو و نفت را ادغام کنند که این اتفاق هم نیفتاد، اما به هر حال قدمی برداشته شد.