استمرار حضور چهره‌های سیاسی در دانشگاه‌ها

گروه سیاسی/ بازگشت آرامش به فضای دانشگاه‌ها با رونق گرفتن برگزاری نشست‌هایی برای گفت‌وگوی مسئولان با دانشجویان، پاسخ دادن به سؤالات و ابهامات‌شان و در عین حال شنیدن نظرات دانشجویان همراه شده است. حضور چهره‌های مطرح، دولتمردان و نمایندگان مجلس در دانشگاه‌ها که در جریان اغتشاشات اخیر و رسیدن شراره‌های آن به ساحت دانشگاه با ابتکار علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در دانشگاه‌های مختلف آغاز شد، حالا از سوی چهره‌های سیاسی دیگر استمرار یافته است.
روز گذشته علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، سید محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری، علیرضا زاکانی شهردار تهران و وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس میهمان دانشجویان دانشگاه‌های مختلف بودند. پیش از این جلسات نیز سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد در جمع دانشجویان حاضر شده بود. همچنین عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در نشست روز شنبه  و احمدامیرآبادی فراهانی، سیدنظام‌الدین موسوی و محسن دهنوی در نشست عصر دوشنبه دانشجویان دانشگاه شریف با دانشجویان به گفت‌وگو پرداختند.
 دانشگاه‌ها در حالی محل این گفت‌وگوها هستند که کلاس‌های درس برقرار است و تعداد دانشجویان که به شهادت رؤسای دانشگاه نه در درون دانشگاه بلکه در بیرون آن بازداشت شده و هنوز آزاد نشده‌اند، با توجه به اظهارات سخنگوی دستگاه قضا، انگشت‌شمار است. تغییر وضعیت دانشگاه‌ها از کانون بروز اغتشاش به مکانی برای تضارب آرا در شرایطی است که جریان‌های معاند کشور سعی داشتند با دامن‌زدن به فضای خشن، درگیری و فحش‌های رکیک در دانشگاه‌ها، به جریان آشوب و اغتشاش در خیابان کمک برسانند تا از این منظر ایران قدرتمند را در مسیر پیشرفت علمی متوقف نمایند. به همین خاطر بود که تحریک و تشویق به درگیری و تنش در سطح دانشگاه‌ها که بعضاً منجر به زخمی شدن تعدادی از دانشجویان با سلاح سرد شد، از جمله برنامه‌های جدی رسانه‌های ضدانقلاب طی آشوب‌های اخیر بود.
 بهادری جهرمی: این دولت اهل شنیدن حرف مردم است


علی بهادری جهرمی دیروز در نشست پرسش و پاسخ  با بیان اینکه اغتشاشگر و معترض را باید از هم تفکیک کنیم، گفت: ما پاسخ دشمن خارجی را حتماً می‌دهیم و شک نکنید اگر یکی بخوریم دو تا می‌زنیم، فقط شاید بعضی‌ها را نتوانیم بگوییم.
وی افزود: سؤال می‌شود که چرا با آشوبگران داخلی مماشات صورت می‌گیرد؟ باید بگویم من اصولاً معترضین را دشمن نمی‌دانم و اصل بر این است که این جوانان که به خیابان می‌آیند فرزندان خطاکار ما هستند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جهرمی گفت: استراتژی دشمن این است که دولت را به جان بچه‌های خودش و این بچه‌ها را به جان دولت بیندازد. اتفاقاً دولت طی ۴۵ روزی که از وقایع اخیر می‌گذرد تمام تلاش خود را کرده که در تله دشمن نیفتد و دلیل اینکه گفته می‌شود با اغتشاشگران مماشات صورت می‌گیرد این است که در تله دشمن نیفتیم. 
بهادری جهرمی عنوان کرد: برای دولت مثل آب خوردن بود که از همان روز‌های اول اجازه دهد تا نیروی انتظامی از گلوله‌های جنگی استفاده کند و هر کسی را به خیابان آمد بزنند و این طور مردم بترسند و از خانه خارج نشوند؛ اما این دولت هرگز چنین کاری نمی‌کند؛ چون معترضین را بچه و خانواده خود می‌داند و اصلاً کلی سرمایه‌گذاری روی این افراد صورت گرفته تا آنها مشکلات کشور را برطرف کنند.
وی اظهار کرد: بخش زیادی از اعتراضات امروز نتیجه سیاست‌های غلط اقتصادی، حکمرانی و سیاسی دولت قبل بوده است.
جهرمی با بیان اینکه دولت سابق بین خودش و مردم دیوار کشید، گفت: دولت سابق بین خودش و مردم دیوار کشید و حرف آنها را نشنید و با آنها امنیتی برخورد کرد و صدای آنها را خفه کرد. 
دولت قبل اجازه نداد صدای مردم شنیده شود و همین مسأله باعث شده تا حجم زیادی از اعتراض تجمیع شود و حالت انفجار به خودش بگیرد. پس مسائل قدیمی را نباید به پای دولت سیزدهم حساب کنیم، چون این دولت از همان روزی که روی کار آمد وسط مردم رفته به گونه‌ای که رئیس‌ جمهور طی یک سال ۳۱ سفر استانی داشته و با احتساب سفر‌های دیگر هر ماه سه سفر انجام شده است.
بهادری جهرمی در پایان گفت: این دولت اهل شنیدن حرف مردم و رفتن به دانشگاه خواهد بود و تاکنون نیز حدود ۵۵ دانشگاه فقط از بنده دعوت کرده‌اند. 
جلیلی: برای دانشگاه مأموریت تعریف شود
سعید جلیلی نیز در جمع دانشجویان دانشگاه شاهد گفت: برای دانشگاه‌های ما، مأموریت تعریف نشده است، این موضوع را در یک‌سال گذشته هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام و هم در نامه‌ به دولت بیان کردم. یک مطالبه واقعی این است که در همین لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم که در یکی دو ماه آینده دولت قرار است به مجلس بدهد و مجلس تصویب کند، باید نقش و جایگاه دانشگاه مشخص شود، این هم حق و هم مأموریت دانشگاه است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در سیاست‌های برنامه هفتم که اخیراً در مجمع تشخیص بحث و از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، رشد هشت درصدی تعریف شده است. این رشد هشت درصدی نیاز به کار جدی دارد تا مباحثی که مورد انتظار است فراهم شود و لازمه‌ آن پای کار آمدن دانشگاه است، دانشگاه در این باره  باید برنامه و مأموریت داشته باشد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر وظیفه و سهم دانشگاه از این هدف مشخص شود موجب یک نشاط علمی و اجتماعی در دانشگاه خواهد شد و دانشجو و استاد احساس می‌کند که در روند پیشرفت کشور و جامعه نقش دارد و تأثیرگذار است.
شریف به جای فحاشی، تجمع آرام را تجربه کرد
همچنین عصر دیروز مراسمی به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف در سالن استاد جباری این دانشگاه برگزار شد. در این مراسم که با حضور چند نفر از اساتید این دانشگاه نظیر عادل فردوسی‌پور، آزادگان، اردلان، اجتهادی و شریفی‌زارچی برگزار شد، تجمع‌کنندگان خواستار آزادی کلیه دانشجویان بازداشتی شدند. این درحالی است که طی مدت آشوب‌‌های اخیر اساساً هیچ دانشجویی به دلیل فعالیت‌های درون دانشگاه دستگیر نشده است؛ اگرچه تعدادی از دانشجویان در بحبوحه اغتشاشات در خیابان‌ها دستگیر شدند که به گفته سخنگوی قوه قضائیه، تعداد آنها انگشت‌شمار است. این دانشجویان همچنین خواستار رفع ممنوع‌الورودی افرادی شدند که پیش از این به دلیل درگیری در دانشگاه و تخریب اموال، از سوی کمیته انضباطی فراخوانده شده بودند.
آزادگان در بخشی از سخنان خود گفت: ما از یک دانشگاه خاموش به این نقطه رسیدیم و همه به دنبال تقویت جامعه مدنی هستیم. مسیری که برای آزادی اندیشه، برای حضور نخبگان در حاکمیت و سایر اصلاحات انتخاب‌ می‌کنیم، باید اخلاقی باشد. اردلان، دیگر استاد این دانشگاه در این تجمع افزود: شبکه وسیعی از جاسوسان امریکا و انگلیس در ایران کار می‌کنند، مواظب باشید خواسته آزادی شما با برنامه براندازی اسرائیل و امریکا همراه نشود.
اجتهادی نیز در این تجمع گفت: همه ما یک خواسته مشترک داریم؛ آزادی. ولی نکته‌ای که هست این است که احتمالاً اختلاف سلیقه‌هایی بر نحوه رسیدن به این خواسته وجود دارد. در اوایل انقلاب، کشتی‌گیری با حریف اسرائیلی مبارزه نکرد و اسرائیل پاتک آن را یاد گرفت. وقتی با یک فن قرار است به زمین بروم، حریف پاتک آن را یاد می‌گیرد. کلاس نرفتن هم یک فن است. این فن اگر زیاد استفاده شود، تکراری می‌شود و اثرش را از دست می‌دهد.
شریفی‌زارچی دیگر استاد حاضر در دانشگاه نیز طی سخنانی گفت: فرقی نمی‌کند فردی در خیابان کشته شده یا در شاهچراغ؛ هر دو محکوم است. صادقانه می‌گویم که هیچ موقع نسبت به آینده ایران به اندازه الان این‌قدر خوشبین و امیدوار نبودم.
عادل فردوسی‌پور دیگر استاد دانشگاه شریف نیز طی سخنانی با تأکید بر آزادی دانشجویانی که به گفته او در بازداشت هستند، گفت مطالبه دانشجویان این دانشگاه را برای آزادی همه دانشجویان بازداشتی پیگیری می‌کند.
این تجمع بعد از سخنرانی چند استاد دانشگاه بدون هیچ تنش یا درگیری خاصی به پایان رسید.
دیروز همچنین نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه شریف و مناظره‌ای بین عبدالکریمی و شجاعی‌زند از اساتید دانشگاه به همت بسیج دانشجویی در این دانشگاه برگزار شد.


بــــرش
واکنش به تحریف سخنان ضرغامی
مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با انتشار اطلاعیه‌ای در پی برخی شبهات ایجاد شده نسبت به سخنان اخیر عزت‌الله ضرغامی واکنش نشان داد. مطابق اطلاعیه این مرکز، وزیر میراث فرهنگی که عصر یکشنبه میهمان دانشجویان دانشگاه شریف بود، در پاسخ به ادعایی که از سوی ضدانقلاب مطرح شده مبنی بر اینکه «در صورت کشف حجاب، کل نظام دومینووار سقوط می‌کند»، گفته بود: «دیدید که چند نوجوان روسری را برداشتند و اتفاقی نیفتاد و نظام فرونریخت! نظام درخت تناوری است که شاخ و برگ و میوه آن تمام دنیا را فراگرفته است.» پس از این واکنش ضرغامی بود که برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب با انتشار تقطیع شده سخنان وزیر سعی داشتند سخنان او را تحریف کنند؛ مسأله‌ای که با استقبال رسانه‌های معاند نیز همراه شد.