بازگشت بورس به کانال 4/1 میلیون واحد

گروه اقتصادی/ دیروز، روند صعودی شاخص‌های بازار سهام برای نهمین روز متوالی تداوم یافت و در حدود 18 هزار واحد دیگر به ارتفاع شاخص کل بورس افزوده شد.
با حساب رشد‌های روز سه‌شنبه، مجموع رشد شاخص کل بورس نیز به حدود 166 هزار واحد رسید تا این شاخص ضمن بازپس‌گیری محدوده مهم یک میلیون و 400 هزار واحد، بیش از 46 درصد از ریزش شش ماه گذشته خود را جبران کرده باشد.
آمار معاملات نشان می‌‌دهد، روز سه‌شنبه شاخص کل (هم‌وزن) نیز با رشد بیش از 3100 واحدی روبه رو شده است تا با قرار گرفتن در ارتفاع 396 هزار واحد، یک قدم دیگر تا بازپس‌گیری محدوده 400 هزار واحد فاصله داشته باشد.
این شاخص نیز طی 9 روز معاملاتی گذشته بیش از 35 هزار واحد رشد کرده و 41 درصد از ارتفاع از دست رفته شش‌ماهه خود را بازپس گرفته است.


در فرابورس نیز شاخص آیفکس به تبعیت از شاخص‌های بورسی، هشتمین روز صعودی خود را تجربه کرد تا این شاخص نیز بیش از 26 درصد از ریزش‌های خود را جبران کند. دیروز، هرچند که در ساعات پایانی بازار، بخش زیادی از روند رو به رشد شاخص فرابورس ازدست رفت اما این شاخص 117 واحد رشد کرد و در ارتفاع 18 هزار و 348 واحد به کار خود پایان داد.
براساس آمار، طی 9 روز معاملاتی گذشته از 674 نمادی که در بازارهای بورس و فرابورس مورد معامله قرار گرفته‌اند، تعداد 565 نماد با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند و به عبارتی دیگر بیش از 82 درصد بازار به رنگ سبز درآمده و تنها 18 درصد از نمادهای بازار کاهش قیمت را تجربه کرده است.
ارزش معاملات خرد به محدوده 7 هزار میلیارد تومان رسید
با شروع روند نزولی بازار از ابتدای اردیبهشت ماه، ارزش معاملات بازار نیز بتدریج کاهش یافت تا در مهرماه، میانگین آن به حدود 2 هزار و 400 میلیارد تومان برسد. این روند که در مجموع نقدشوندگی بازار را در محدوده بحرانی قرار داده بود و تعمیق روند رکودی در بازار را نشان می‌‌داد، در آبان ماه شروع به بهبود کرد و با شروع روند صعودی شاخص‌ها از هفته دوم آبان، این شاخص نیز بسرعت اوج گرفت و به بالای عدد 5 هزار میلیارد تومان بازگشت.
آمار معاملات روز سه‌شنبه نشان می‌‌دهد که روند افزایش ارزش معاملات همچنان ادامه دارد و این شاخص با افزایش 15 درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل، به محدوده 7 هزار میلیارد تومان وارد شده است.
بر اساس نظر کارشناسان، ورود ارزش معاملات خرد به این محدوده در کنار افزایش ورود پول حقیقی به بازار، دو عنوانی است که می‌‌تواند از بازگشت رونق به معاملات سهام خبر دهد و یک روند صعودی در روزهای آتی را تضمین کند.
کارشناسان براین باورند، درحال حاضر با توجه به نسبت‌های پایین قیمت به درآمد در بسیاری از سهام بنیادی و همچنین پتانسیل رشد سود سازی آنها در پی  افزایش نسبی تولید در سال 1401، می‌‌توان امیدوار بود در ادامه نیز قیمت سهام یک روند صعودی را طی کند و شاخص‌های بازار نیز به سطوح بالاتری راه یابند.
براساس آمار، روز سه‌شنبه هرچند که گروه‌های مهمی چون فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی با ورود پول حقیقی روبه‌رو شده‌اند اما مجموعه سهام موجود در بازار با خروج بیش از 440 میلیارد تومانی پول حقیقی روبه‌رو شده اند.
همچنین دیروز 324 میلیارد دیگر از صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت خارج شد تا مجموع خروج  پول از این صندوق‌ها از هفتم آبان ماه ، به 3 هزار و 400 میلیارد تومان برسد.
از بسته 10 بندی سازمان بورس چه خبر؟
11 روز از ابلاغ مصوبه 10 بندی حمایت از بازار سهام که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح شد می‌‌گذرد و با این حال هیچ گونه خبری از به ثمر رسیدن این طرح از طرف سازمان مخابره نمی شود.
با وجود گذشت مدت زیادی از طرح این بسته، هنوز تکلیف بیمه سهام و سایر اوراق موجود در بازار مشخص  نشده است و سازمان بورس درخصوص عملیاتی شدن سایر بندهای این بسته نظیر بازگشت ساعات معاملات فرابورس به 12 و 30 دقیقه و جلوگیری از عرضه‌های اولیه و پذیره‌نویسی تا بازگشت بازار به سطح تعادلی نیز اطلاع‌رسانی نکرده است. عدم اجرای این طرح درحالی است که قرار بود بیمه سهام از «طریق سهم یار» و در تاریخ 14 آبان ماه آغاز شود اما با کال تعجب همچنان با گذشت بیش از 3 روز از این تاریخ سهامداران درخصوص به نتیجه رسیدن این طرح در بلاتکلیفی قرار گرفته اند. از نظر فعالان بازار، رویه ناشفاف و غیر حرفه‌ای سازمان بورس در مورد اطلاع‌رسانی و اجرایی کردن این طرح می‌‌تواند باردیگر موج بی اعتمادی و نارضایتی را در بازار سهام به همراه داشته باشد.
ارزش سهام عدالت به 8 میلیون و 680 هزار تومان رسید
با شروع روند صعودی قیمت‌ها در بازار سهام ، ارزش سهام عدالت نیز با افزایش روبه‌رو شد. بر این اساس، درپایان معاملات روز سه‌شنبه، ارزش سهام عدالت 500 هزار تومانی با افزایش 304 هزار تومانی نسبت به روز معاملاتی قبل به حدود 8 میلیون و 680 هزار تومان رسید. همچنین ارزش سهام عدالت 490 هزار تومانی نیز با حدود 200 هزار تومان افزایش به حدود 8 میلیون تومان رسید.