«عمامه‌برداری» رفتاری دور از شأن اعتراض

سعيد شمس:
آرمان‌امروز: اخيرا رفتاري که از آن به عنوان «عمامه‌برداري» باب شده ، قابل‌بررسي است.گرچه عده‌‌اي اعتراض دارند و حق‌طبيعي‌شان است اعتراض خود را بروز بدهند. اما در اين ميان عده‌اي ناآگاه تحت‌تاثير تبليغات‌ سوء با سوءاستفاده از فضاي به‌وجود آمده است با ناديده‌گرفتن اصول اعتراض، بي‌اخلاقي‌هايي را مرتکب مي‌شوند که تحت‌هيچ‌شرايطي توجيه‌پذير نيست. به‌عنوان مثال در روزهاي اخير گروهي با ديدن يک‌روحاني، عمامه از سرش بر مي‌دارند که بايد گفت،‌ حرکتي مذموم است.  در اين‌ميان افراد متعددي به اين بدرفتاري واکنش نشان داده‌اند. از جمله احمدزيدآبادي تحليلگر سياسي به سکوت روشنفکران در قبال اين بدرفتاري معترض شده است. زيدآبادي در اين‌باره نوشته است: «روحانيوني که داراي پست‌هاي عالي در نظام هستند، معمولاً به سادگي در انظار عمومي ظاهر نمي‌شوند و اگر هم بشوند، از محافظت و مراقبت لازم برخوردارند. بنابراين، اين اقدام فقط جانب افراد بي‌گناه و بي‌پناهي را مي‌گيرد که تنها جرم‌شان پوشيدن عبا و قبا و عمامه است! چرا روشنفکران منصف و مداراجو نسبت به اين پديده‌ها هشدار نمي‌دهند؟» «آرمان‌امروز» در گفت‌وگو با سيد رضا اکرمي، عضو جامعه‌روحانيت‌مبارز، محمد تقي‌فاضل‌ميبدي، عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم و محمد تقي‌رهبر، امام‌جمعه موقت اصفهان به بررسي چرايي و تبعات اين بدرفتاري پرداخته است:
سيد رضا اکرمي، عضو جامعه‌روحانيت‌مبارز در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» در واکشن به برخوردهاي نامناسبي که اين روزها در معابر نسبت به روحانيون مي‌شود، اظهار داشت: روحاني در اسلام حرمت دارد. در واقع کسي که انتخابش اين بوده است که ملبس به لباس روحانيت شود تا ترويج و تبليغ دين را فعاليت اصلي خود ببيند، ارزشي است که کسي نمي‌تواند بي‌توجهي کند. پس بايد گفت،‌ اينکه کسي يا کساني بخواهند به اين قشر با هر دليل و بهانه‌اي بي‌حرمتي کنند، رفتاري مذموم است.
اين فعال سياسي در ادامه با اشاره به اتفاقات اخير کشور گفت: از هر 500 يا 600  هزارنفري که در روزهاي ناآرام کشور صداي اعتراضي‌شان را بلند کرده‌اند، عده‌‌اي درک و فهم مناسبي ندارند و به‌همين دليل خوب و بد را ياد نگرفته‌اند. خب!‌ از اين آدم‌ها چه توقعي مي‌توانيم داشته باشيم؟‌ البته گروهي هم با «دين» مشکل  دارند و به‌خاطر جهل زياد هر روحاني‌اي را که مي‌بينند، به‌خود واجب مي‌دانند حرف نامربوطي بزنند و رفتار زشتي با آن فرد معمم داشته باشند. اين بدرفتاري‌ها در حالي است که نمي‌دانند آن روحاني در عقيدتي سياسي‌ارتش يا فعاليت دارد، يا اساسا در جايي مشغول است که هيچ رابطه‌اي با نظام سياسي ندارد.


او افزود:‌ قرآن به ما توصيه کرده است، در هر شرايطي کرامت انسان‌ها را حفظ کنيم و به‌خود اجازه هتک‌حرمت نکنيم. لذا لباس شخص،‌ تضمين‌کننده شخص نيست، بلکه کرامت انساني او بايد مدنظر باشد. متاسفانه گروهي هستند که قرآن را هم آتش مي‌زنند و انگار نه‌انگار که رفتارشان شنيع است. اين کشور 85 ميليون جمعيت دارد که تعداد روحانيون زير يک‌درصد است تا بتوان اينطور گفت،‌ مقصر دانستن روحانيت در مشکلاتي چون بيکاري، گراني و ... جهل بارز است.
سيد رضا اکرمي در پايان گفت:‌ مرحوم کافي نقل قولي با اين مضمون دارند که بعضي‌ها کلا «بدآخوند» هستند و خودشان هم نمي‌دانند چرا از روحانيون بدشان مي‌آيد و چرا به‌راحتي به‌‌خود اجازه برخوردهاي ناصواب با روحانيت مي‌دهند.
محمد تقي‌فاضل‌ميبدي، عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» با انتقاد از پررنگ‌شدن نقش روحانيت در ساختار تصميم‌گيري و اجرايي کشور افزود:  هر چقدر که حضور روحانيت در بدنه اجرايي و دولت پررنگ شود، به‌همان ميزان از جامعه واکنش‌هاي منفي خواهد ديد. اساسا در روزهاي اول انقلاب قرار بر اين نبود که روحانيون کار اجرايي بگيرند و در عرصه تصميم‌گيري حضوري جدي داشته باشند. اما به‌هرحال روحانيت در همه حوزه‌ها پررنگ شد و در نتيجه، مردم گرفتاري‌ها را از چشم روحانيون مي‌بينند. البته اينکه کساني با روحانيون بدرفتاري کنند، عملي زيرسئوال است و با هيچ دليل و بهانه‌اي توجيه نخواهد شد.
او در ادامه گفت: روحانيون فارغ‌التحصيلان حوزه هستند و درس‌هايي که در حوزه‌هاي علميه تدريس مي‌شود،‌ مربوط به حوزه است و ربطي به مسائل ديگر ندارد. اينجاست که مردم حساس مي‌شوند و اين ذهنيت را دارند که چرا از افرادي که تخصص لازم را ندارند، در بدنه مديريتي کشور استفاده مي‌شود که بايد گفت، اين انتقاد به‌جا است و کسي نمي‌تواند آن را اظهارنظري غيرمنطقي بداند. اين توضيح‌ها ما را به اين سئوال مي‌رساند که « اينکه پاي روحانيت و دين و شرع و فقه را در همه چيز باز شود، چه دليلي دارد؟»
استاد دانشکده مفيد قم ادامه داد:‌ با همه اين تفاصيل، نمي‌توان به احدالناسي اين حق را داد که روحانيون را با الفاظ ناشايستي خطاب کند. شايد مردم نمي‌دانند بسياري از آناني که معمم هستند، شرايط اقتصادي بسيار سختي دارند و زندگي‌شان به سختي مي‌گذرد. اصلا شايد روحاني‌اي که به دليل مسايل اين‌روزها هتک حرمت مي‌شود، خودش هم با آن کسي که توهين مي‌کند، هم‌نظر باشد و انتقادات زيادي به اوضاع و تصميم‌هاي جاري داشته باشد.
محمد تقي‌فاضل‌ميبدي در پايان گفت:‌ اي‌کاش مساله‌اي را که موجب به‌وجود آمدن همه اين حرف‌وحديث‌ها شده است، بهتر مديريت مي‌کردند تا فضاي جامعه دچار درگيري، چنددستگي و در واقع بحران نمي‌شد.
محمد تقي‌رهبر، امام‌جمعه موقت اصفهان در گفت‌وگو با «آرمان‌‌امروز» با گفتن اينکه «مردم به روحانيت نق مي‌زنند» ادامه داد: مردم ما مردماني با ادب هستند و نبايد تر و خشک را باهم سوزاند      .
اينکه مردم به روحانيت نق مي‌زنند، محصول فشارهايي است که در زندگي تحمل مي‌کنند. به‌هرحال مشکلاتي نظير بيکاري، گراني و به‌ويژه بالا رفتن سن‌ازدواج جامعه را عصبي و پريشان کرده است. با اين‌حال بايد گفت، اينکه کسي بخواهد عمامه از سر يک‌آخوند بردارد، نه‌ در شان مسلمانان است و نه در شان يک فردي که ايراني است. توصيه من به مردم چيزي جز اين نمي‌تواند که با توجه به «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ‌» صبر کنند تا خداي ناکرده مرتکب خطايي نشوند که خودشان هم ناراحت شوند.
عضو جامعه‌روحانيت همچنين تصريح کرد: اعتبار روحانيت به اين است که به کش‌مکش‌هاي سياسي بي‌توجهي کند و خودش را درگير مسائل جناحي سياسي نکند. البته اين نافي اين نيست که نقد و نظري درباره تحرکات و اتفاقات نداشته باشند، چرا که روحانيون مي‌توانند مثل ساير اقشار مختلف دغدغه‌هاي‌شان را بازگو کنند و راه‌کار نشان بدهند.
 محمد تقي رهبر در پايان گفت:‌ اينکه روحانيون در عرصه‌‌هاي ممتاز حاکميت هستند،‌ دليلي نمي‌شود مردم فکر کنند، همه تقصيرها گردن روحانيت است و همه روحانيون در رفاه کامل و بي‌دغدغه هستند.