آخرین شرایط سفر به جام جهانی ۲۰۲۲ سختی‌های سفر به قطر

بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر از ۲۰ نوامبر یا ۲۹ آبان ماه آغاز می‌شود و تا ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) ادامه دارد و قطعاً به دلیل نزدیکی مکان برگزاری به ایران، بسیاری از تماشاگران ایرانی نیز به این کشور سفر می‌کنند، اما این بار سفر آن‌ها به محل برگزاری مسابقات به دلیل کوچک بودن قطر با ضوابط ویژه‌ای همراه است.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، از ماه‌ها قبل برنامه ریزی برای میزبانی از مهمانان جام جهانی آغاز شده و قرار است افراد زیادی از سراسر جهان به کشور کوچک قطر بروند. در این میان شرایط میزبانی از مهمانان جام جهانی متفاوت‌تر از همیشه و متفاوت از کشورهای دیگر است چون این کشور تنها حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد بنابراین تعداد هتل‌ها و مراکز اقامتی و ظرفیتی که می‌تواند جوابگوی این مسابقه جهانی باشد زیاد نیست.
بنابراین تماشاگران ایرانی هم باید بدانند سفر به این کشور آن هم در مدت یک ماهه جام جهانی چه ویژگی‌هایی دارد و چه تفاوت‌هایی با مسابقات قبل خواهد داشت. مهمترین نکته برای سفر به قطر این است که اگرچه دولت قطر با خیلی از کشورها قرارداد روادید رایگان یا فرودگاهی بسته اما در این مدت به گردشگران بقیه کشورها ویزای گردشگری نمی‌دهد این بدان معنی است که در این دوره کسی نمی‌تواند تنها به قصد گردش به قطر برود.
حتی الان هم که هنوز مسابقات جام جهانی شروع نشده، ویزای گردشگری به کسی داده نمی‌شود چون هتل‌های این کشور در اختیار فیفا قرار گرفته و پذیرش برای مسافر معمولی ندارند مگر به شرط و شروطی. از جمله پذیرش افرادی که از طرف دولت ویزا گرفته اند تا برای ماموریتی وارد این کشور شوند.


اما این کشور اعلام کرده که پس از پایان دوره جام جهانی یعنی از ۲۳ دسامبر می‌تواند میزبان گردشگران باشد و برای آن دسته از کشورها که باید ویزا بگیرند روادید گردشگری صادر خواهد کرد. این نکته نیز حائز اهمیت است که برای سفر ایرانی‌ها به قطر به ویزای فرودگاهی رایگان به شرط داشتن بلیت برگشت و وچر هتل نیاز است.
**هیاکارت حیاتی!
در زمان جام جهانی هر گردشگری می‌تواند با دریافت کارت هواداری یا همان هیاکارت وارد این کشور شود. دارنده این کارت حتماً تماشاگر فوتبال است و بلیت بازی‌ها را خریده بنابراین می‌تواند با این کارت از حمل و نقل عمومی قطر به صورت رایگان در دوحه استفاده کند. در واقع در زمان جام جهانی هر کسی که وارد قطر می‌شود باید این کارت را داشته و از قبل در سایت آن ثبت نام کرده باشد.
همچنین متولیان گردشگری قطر در دستورالعملی که برای میزبانی از تماشاگران جام جهانی نوشته اند اعلام کرده اند هر دارنده هیا کارت می‌تواند یک تا سه نفر را با خود همراه کند این افراد لزوماً بلیت بازی‌ها را در اختیار ندارند. این افراد می‌توانند تا ۲۳ ژانویه ۲۰۲۳ در قطر بمانند یا با این کارت چندین بار ورود و خروج داشته باشند. چون خیلی از افراد از جمله ایرانی‌ها ممکن است بخواهند در یک روز بازی فوتبال ایران را تماشا کرده و شب به کشور برگردند. در این صورت می‌توانند با همین کارت تا هر زمان بخواهند وارد شده یا خارج شوند.
**فرجه به کسانی که هیاکارت ندارند
در خبرهای جدیدی که از سوی دولت قطر منتشر شده آمده که پس از اتمام بازی‌های با نام شاتل بین شرکت‌های هواپیمایی اجرا شده که رفت و آمد متعدد تماشاگران به قطر را تسهیل می‌کند. در این طرح از هر مبدایی یک نرخ واحد در نظر گرفته می‌شود تا تماشاگر در رفت و آمد باشد. این طرح نیاز به رزرو محل اقامت در کشورهای همسایه را از بین می‌برد از آن طرف باید محل اقامت توسط تماشاگران در قطر مشخص و از قبل رزرو شده باشد. ضمن اینکه چنین نرخی به نفع مسافر نیز هست. اما ایران به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند جزو طرح شاتل قرار گیرد. به همین دلیل پرواز با ایرلاین ایرانی اکنون گران‌تر تمام می‌شود. الان در بازار ایران نرخ بلیت هواپیما برای جام جهانی با پرواز داخلی حدود ۲۳ میلیون تومان است. درحالی که با یکی از هواپیمایی‌های این کشورها نرخ بلیت کمتر از ۱۵ میلیون تومان است.
تدابیری برای سفر ایرانی‌ها نیز اندیشیده شده است. برای سفر تماشاگران ایرانی به قطر در حال حاضر ۶ شرکت از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری که دارای شرایط برگزاری تور هستند، انتخاب شده و سایر دفاتر یا شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری دارای مجوز صرفاً در صورت انعقاد قرارداد با یکی از شرکت‌های مذکور و اخذ عاملیت رسمی می‌توانند نسبت به فروش تور جام جهانی اقدام کنند.
**پروازهای ایرانی گران‌تر از خارجی!
شرایط خرید تور جام جهانی از این آژانس‌های مسافرتی چند نکته دارد. یکی از آژانس‌های مسافرتی که نامشان در اطلاعیه وزارت میراث فرهنگی نیز آمده، زیر مجموعه یکی از وزارتخانه هاست. این آژانس در واقع چارتر کننده اصلی پرواز ایرانی است و آژانس‌های دیگر از طریق این آژانس برای بلیت پرواز ایرانی اقدام می‌کنند.
از این آژانس می‌توان بلیت پرواز ایرانی را خرید. در زمان جام جهانی نرخ بلیت با پرواز ایرانی از ۲۲ میلیون تومان به بالاست اما جالب اینجاست که قیمت بلیت هواپیمای قطری در همین روزها تا ۱۴ میلیون تومان هم قابل خریداری است البته این نکته را باید در نظر گرفت که قطعاً تاریخ نزدیک به بازی‌های ایرانی برای این ایرلاین خارجی نیز گران است و در واقع چون در این روزها ایرانی‌ها برای دیدن مسابقه به قطر می‌روند بلیت گران می‌شود. با این حال تفاوت نرخ بلیت به روزهای برگزاری مسابقات نیز بستگی دارد و تغییر می‌کند.
**تور جام جهانی چند؟
همچنین از طریق همین شش دفتر خدمات مسافرتی می‌توان تور جام جهانی خرید. این تورها حدود ۱۵۰۰ دلار برای دو شب در اتاق دبل هتل سه ستاره و دیدن یک بازی تا هفت هزار دلار برای اقامت ده شب در اتاق سینگل هتل ۵ ستاره و دیدن سه بازی ایران تفاوت دارد. همچنین روی این تورها خدماتی از جمله صدور هیاکارت، ترانسفر رفت و برگشت. و بیمه مسابقات نیز دارد ضمن اینکه بلیت بازی نیز بسته به اینکه کجای استادیوم و در چه درجه‌ای باشد تغییر می‌کند و از ۳۲۰ تا ۹۰۰ دلار قیمت دارد.
آژانس دیگری در معرفی تورهای خود نوشته: سه شب و چهار روز اقامت در هتل ۴ ستاره و بلیت بازی ایران و انگلیس در حد استاندارد حدود دو هزار و ۷۰۰ دلار هزینه دارد. اما ده شب اقامت در هتل ۵ ستاره به صورت وی آی پی با سه بلیت بازی ایران ده هزار و ۵۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. اقامت چهار روزه در هتل چهار ستاره با در اختیار داشتن بازی بلیت بازی ایران و انگلیس و ولز در جایگاه استاندارد حدود ۳ هزار و ۴۰۰ دلار نرخ دارد. هزینه این تورها بسته به این که چند بلیت بازی داشته باشد و بلیت‌ها در حد استاندارد یا وی آی پی باشند متفاوت است.
**هر جایی نمی‌توان اقامت کرد
از طرفی تنوع مراکز اقامتی در دوحه زیاد است. هتل آپارتمان‌های دوحه نیز قراردادهایی با برندهای هتلی بسته‌اند تا بتوان از این ظرفیت‌ها نیز استفاده کرد. همچنین زون هایی برای اقامت در دوحه در نظر گرفته شده که شامل چادرهای مجهز هتلی است. این نکته باید در نظر گرفته شود که هیچ فردی در دوحه نمی‌تواند خارج از چارچوب در جایی چادر بزند یا در اقامتگاه‌های غیر رسمی اقامت کند. برای حل مشکل اقامت در دوحه تعدادی از کشتی‌های کروز در حاشیه جزیره قطر قرار گرفته اند تا به مشکل اقامت این کشور کمک کنند منتها استفاده از همه آنها برای ایرانی‌ها مقدور نیست. در واقع چون اقامت در این کروزها نیاز به کریدیت کارت دارد یا برخی از آنها تحت تاثیر تحریم‌ها هستند نمی‌توانند به ایرانی‌ها خدمات اقامت ارائه کنند.
از مدتها پیش نیز اعلام شده ایران به قطر یک کشتی اقامتی می‌فرستد حتی اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان نیز اعلام کرد که یک کشتی به دستور وزیر میراث فرهنگی همین روزها عازم قطر خواهد شد که در ۸ طبقه ۳۱۶ تخت دارد و می‌تواند ۸۰۰ مسافر را جابه جا کند و فاصله کیش تا قطر را ده ساعته برود. اما هنوز مشخص نیست آیا این کشتی هم می‌تواند در قطر پهلو بگیرد یا نه چون قطر اعلام کرده فعلاً نمی‌تواند پذیرای کشتی‌های کروز دیگری باشد.
قطر کشور کوچکی است که توانسته با برنامه ریزی های حساب شده و دقیق از پس یک تورنمنت جهانی برآید به همین دلیل تماشاگران این مسابقات نیز باید از چم و خم شرایط این جزیره با خبر شوند تا بتوانند از دیدن مسابقات لذت ببرند. اطلاع رسانی درباره شرایط سفر هم به عهده آژانس‌های گردشگری گذاشته شده است و هم مراجعه به سایت‌های قطری این نیاز را برطرف می‌کند.