یک بیانیه و چند نکته

داود علی‌بابایی پژوهشگر تاریخ معاصر در جلسه علني روز يکشنبه 15/8/1401 بيانيه 227 نماينده مجلس براي برخورد با اغتشاشگران به شرح زير منتشر شد : 227 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بيانيه‌اي از قوه قضائيه درخواست کردند تا با تحريک کنندگان اغتشاشات اخير برخورد قاطع داشته باشند. در اين بيانيه آمده است ما نمايندگان اين ملت از تمامي مسئولان کشور از جمله قوه قضائيه مي‌خواهيم که هر چه سريع‌تر با محاربين که مانند داعش با سلاح‌هاي سرد و گرم به جان و مال مردم تعرض کرده‌اند برخورد عبرت‌آموز کرده و حکم الهي را نسبت به محاربين در هر لباس و صنف و دستور حيات بخش قصاص را اجرا کنند تا به همگان ثابت شود. جان، مال، امنيت و نفوس مردم عزيزمان خط قرمز اين نظام بوده و در اين امر با هيچ‌کس مماشات نخواهد کرد. (روزنامه آرمان ملي – 16/8/1401).
درباره بيانيه فوق نظر خوانندگان را به نکات زير جلب مي‌نمايم‌:
1- انگار سياست‌زدگي بر تمامي شئون جامعه سايه انداخته است و گويا مجلس شوراي اسلامي نيز از اين مساله در امان نيست.
2- در بيانيه مذکور اين افراد خود را نماينده ملت ناميده‌اند در حالي که خود مي‌دانند که در انتخابات مجلس بنا به برخي مسائل از جمله ردصلاحيت برخي اصلاح‌طلبان مشارکت در سطح مطلوب نبود و درصد بالايي از رأي دهندگان در انتخابات مشارکت نکردند.


3- وظيفه يک نماينده مجلس دو چيز است : الف) قانون‌گذاري در جهت رفاه و آسايش مردم به خصوص حوزه انتخابيه نمايندگان، ب) نظارت بر اجراي امور مملکتي و نيز تحقيق و تفحص از بخش‌هاي اجرايي تا شفاف‌سازي شود که در آن بخش چه اتفاقاتي رخ داده است.
4- اگر چه نمايندگان مجلس بر اساس اصل‌هاي84 و 86 مي‌توانند نظرات خود را در مورد مسائل مملکتي و معضلات جامعه بيان کنند و ليکن اين مساله باعث نمي‌شود که هر اظهار نظر گروهي را در قالب بيانيه‌اي ايراد نمايند. اگر شما نمايندگان چنين بيانيه‌اي صادر هم نمي‌کرديد قوه قضائيه کار خود را به بهترين نحوه انجام مي‌داد.
5- بهتر آن است که نمايندگان مجلس بيش از پيش به فکر معيشت و اقتصاد خرد مردم باشند. آيا نمايندگان تاکنون نتوانسته‌اند براي رفع مشکلات اقتصادي کلان کشور مصوبه‌اي در خور، ارائه دهند؟