اعلام ۴ مخاطره اصلی پایتخت


گروه اجتماعی: شهردار تهران با اشاره به اینکه تهران مخاطرات متعددی دارد، گفت: زلزله، طوفان، سیلاب و فرونشست زمین چهار مخاطره اصلی شهر تهران هستند.
به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی امروز در آیین بهره برداری از دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: امروز بسته ای ارائه شد که هم برای پیشگیری بحران‌ها موثر است و هم در مورد فهم به موقع و اقدام به هنگام بحران های موثر در ابتدای هر بحرانی انجام می شود.
وی افزود: در این بسته پس از بحران، جنبه های التیام بخش را در بر می گیرد به این ترتیب این بسته در ابتدا، حین و پس از بحران را در بر می گیرد و مدنظر قرار می دهد.
شهردار تهران اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های مدیریت شهری در دوره ششم پیگیری مدیریت مشارکتی بوده که از این طریق توانستیم ظرفیت‌ها را به اشتراک بگذاریم و اقدامات مهمی را انجام دهیم. مردمی سازی در این دوره پیگیری شده و خواهد شد تا به سمت مردم موضوعات را سوق دهیم و در حقیقت مردم محور همه تلاش‌ها قرار گرفتند.



زاکانی با تاکید بر این‌که دانش و علم و بهره مندی از ظرفیت‌های دانشی کشور در همه حوزه‌ها در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: تکیه بر حوزه‌های دانش را برای خود یک اصل می‌دانیم و با نور علم و دانش گام‌های خود را بر می‌داریم. تهران مخاطرات متعددی دارد اما زلزله، طوفان، سیلاب و فرو نشست چهار مخاطره جدی هستند که هر یک چالش‌هایی را به شهروندان تحمیل می‌کند. بافت‌های ناپایدار که ۱۲ هکتار هستند نیز مخاطره دیگری است که ما به عنوان یک فرصت باید از آن استفاده کنیم و از این طریق مشکلات بزرگ شهر را حل و فصل کنیم. امروز گره ترافیکی روح و روان شهروندان را دچار اشکال کرده و معضلاتی همچون آلودگی هوا و بد مسکنی هم باید از دل فرصت‌های موجود حل و فصل شود.
وی ادامه داد: بسته‌ای امروز برای افتتاح آماده شده که در درون آن گروه‌های دوام مسجد محور به عنوان کارگسترده‌ای قلمداد می‌شود تا از طریق مساجد خانه به خانه جوانان ما آموزش ببینند و این آموزش به جامعه تسری داده شود تا بدین ترتیب شبکه‌ای داشته باشیم که آموزش جامعه را وظیفه خود بدانند و ما هم حمایت و پشتیبانی این گروه‌ها را انجام دهیم.
شهرداری تهران تاکید کرد: تیم‌های ارزیابی شامل ۲۲ تیم برای ایمنی کالبدی شهر به همراهی پنج دستگاه از درون شهرداری و چهار دستگاه خارج از شهرداری، برای بررسی ایمنی ساختمان‌های بالای شش طبقه و تهیه شناسنامه ایمنی برای آنها اقدام خواهند کرد. این ارزیابی‌ها تنها برای ایمنی حریق نخواهد بود و سایر حوزه‌های ایمنی شهر و ساختمان‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
البته این کار با اولویت ساختمان‌های بلندمرتبه و مهم آغاز خواهد شد. ما قصد نداریم به مردم اضطرابی وارد کنیم ولی ایمنی و آرامش را برای شهروندان به ارمغان خواهیم آورد.