امضای ۵ تفاهم‌نامه برای ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در تهران

به گزارش خبرنگار شهر، شهردار تهران در حاشیه «آیین امضای پنج تفاهم نامه برای ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران» گفت: سال گذشته قرارگاه مسکن راه‌اندازی شد، هدف گذاری این بود که به عنوان خادم شهروندان، خدمتگزاری و وظیفه خود را انجام دهیم تا مشکلات افرادی که در حوزه مسکن با مشکلاتی رو‌به‌رو هستند را حل کنیم و اجازه ندهیم سوداگری‌ها به زندگی مردم آسیب بزند. همچنین هدف گذاری دیگر این است که اقتصاد کشور در بعد حرکت بر مدار مسکن، رونق ویژه و جدیدی پیدا کند.
علیرضا زاکانی با اشاره به امضای تفاهم نامه برای ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکن، افزود: ساخت این ۱۵۰ هزار واحد مسکن نیاز به مقدمه ‌سازی بسیاری دارد که یکی از این مقدمه ‌سازی‌ها منطبق بر معرفی زمین است. این‌گونه نیست که ابتدا تفاهم‌نامه امضاء شود و سپس به دنبال زمین بگردیم. از پیش کارهایی نظیر یافتن اراضی، بارگذاری و... انجام می‌شود. برای مثال تفاهم‌نامه‌ای با نیروی هوایی ارتش انجام شد تا پادگان دوشان تپه که انقطاعی میان خیابان پیروزی و دماوند ایجاد می‌کرد به فضاهای عمومی و محل ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن تبدیل شود.
زاکانی درباره اینکه هر تعداد واحد مسکن توسط چه نهادی ساخته می‌شود، اظهارداشت: ساخت حدود ۱۵ هزار واحد از ۱۵۰ هزار واحد مسکن با نیروی هوایی ارتش، ۸ هزار و ۸۰۰ واحد که درباره پنج هزار واحد آن امروز صحبت شد و سه هزار و ۳۰۰ واحد آن با فراجا است، ۲۰ هزار واحد با سپاه، ۱۰ هزار واحد با تأمین اجتماعی و ۱۰۰ هزار واحد با بخش خصوصی است.
وی عنوان کرد: با توافقات صورت گرفته، به سرعت مسیر اصلاح در کمیسیون ماده ۵ و مجوزهای آن صادر خواهد شد. این اقدام امکانی را ایجاد می‌کند تا کسری یک میلیون واحد در بازار مسکن تهران تأمین شود و همچنین مسکن از حوزه سوداگری خارج شود و سنگینی بار ساخت مسکن از روی دوش مردم برداشته شود.


شهردار تهران ضمن اشاره به تفاهم‌نامه‌های متعدد برای ساخت بالغ بر ۴۰۰ هزار واحد مسکن تا به امروز، یادآور شد: از تفاهم‌های صورت گرفته، حدود ۲۵ هزار واحد مسکن در بخش غیر از شهرداری و حدود ۹ هزار واحد هم توسط سازمان نو‌سازی شهرداری تهران آغاز شده است. به فضل الهی تا دو ماه آینده، ساخت ۲۰ هزار واحد مسکن دیگر توسط سازمان نو‌سازی شهرداری تهران آغاز خواهد شد.
به گفته زاکانی، سازمان نو‌سازی شهرداری تهران از ۱۵ سال گذشته تا سال ۱۴۰۰، حدود پنج هزار واحد مسکن ساخته بود اما در یک بازه یک ساله ساخت ۹ هزار واحد مسکن آغاز شده و از دو ماه آینده ساخت ۲۰ هزار واحد دیگر شروع می‌شود.
وی این اطمینان را به شهروندان تهرانی داد که نهضت ساخت مسکن به کمک دولت انقلابی و اراده رئیس‌جمهور، بار مسکن را از روی دوش مردم سبک خواهد کرد.
شهردار تهران درباره قیمت واحدهای مسکن توضیح داد: شرایط به گونه‌ای تنظیم می‌شود تا بتوانیم قیمت تمام شده منطقی داشته باشیم و در مسیر پیش رو به کسانی ‌که می‌خواهند در حوزه ساخت و ساز مسکن ورود کنند، کمک کنیم. این کمک‌ها به صورت مشوق‌های عمومی (عموم مردم) و خاص (برای انبوه سازان) اعلام می‌شود.
زاکانی با تأکید بر اینکه هیچ انحصار و رانتی برای ساخت مسکن وجود ندارد و درِ ساخت و ساز برای ورود بخش خصوصی باز است، افزود: اگر حوزه ساخت و ساز به صورت شفاف و عادلانه درنظر گرفته نشود، تبدیل به رانت می‌شود اما در این حوزه ما خودمان از بخش خصوصی درخواست کرده‌ایم که ورود پیدا کند. برداشتن این بار توسط بخش خصوصی و نهادهای دیگر یک لطف است.
وی بیان داشت: بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای شهر تهران پروژه سرمایه‌گذاری تعریف شده است که یک رونمایی در دو روز، ۲۳۱ پروژه در قالب ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بود که باز هم پس از آن پروژه سرمایه‌گذاری تعریف شد لذا هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در شهر تهران نداریم.
به گزارش فارس، در آیین امضای پنج تفاهم نامه برای ساخت۱۵۰هزار واحد مسکونی در شهر تهران علاوه‌بر شهردار تهران، نماینده سپاه، فرمانده نیروی هوایی ارتش، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، مدیرعامل شستا و شرکت برنا تهاتر ایرانیان حضور داشتند.
سایر اخبار این روزنامه
چتر گسترده دیپلماسی ایران از غرب تا شرق چتر گسترده دیپلماسی ایران از غرب تا شرق آمریکا یا روسیه کدام طرف کوتاه می‌آید؟ (یادداشت روز) اخبار ویژه عملیات دو جوان فلسطینی در کرانه باختری 3 صهیونیست کشته و 2 نفر زخمی شدند امضای ۵ تفاهم‌نامه برای ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در تهران بی‌اعتنایی بازاریان به تقلای اغتشاشگران برای تعطیلی کسب و کارها تداوم بحران اقتصادی در غرب شرکت آمازون 10 هزار کارمند را اخراج می‌کند تحویل 500 دستگاه اتوبوس تولید داخل به ناوگان حمل‌ونقل شهری پیش‌بینی ۳۰ نوع حمایت از کسب‌وکارها در پلتفرم‌های داخلی قطر ورود اعضای شبکه تروریستی اینترنشنال به این کشور را ممنوع اعلام کرد سرود ملی نماد شکوه همبستگی یک ملت ۴۸ اخلالگر ارزی در تهران بازداشت شدند رأفت اسلامی درباره ۱۰۰ نفر از دستگیر‌شدگان اغتشاشات در سیستان و بلوچستان گزارش فیفا از تیم ملی فوتبال ایران به دنبال تاریخ‌سازی است چتر گسترده دیپلماسی ایران از غرب تا شرق چتر گسترده دیپلماسی ایران از غرب تا شرق