پیش‌بینی ۳۰ نوع حمایت از کسب‌وکارها در پلتفرم‌های داخلی

نشست علنی صبح دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 192 نفر از نمایندگان، آغاز شد. عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، گزارشی از پیشرفت پروژه‌های مربوط به شبکه ملی اطلاعات را به شرح ذیل ارائه کرد. وی در ابتدا از حمایت نمایندگان در توسعه و پیشرفت و تحقق شبکه ملی اطلاعات که یک نیاز ملی است تشکر کرد.
زارع‌پور با بیان اینکه نیاز به ادبیات مشترک برای سنجش پیشبرد شبکه ملی اطلاعات داشتیم، گفت: 100 شاخص برای ارزیابی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به‌صورت کمی مورد موافقت قرار گرفت که براساس آخرین سنجش در ابتدای دولت سیزدهم و با گذشت 10 سال از اجرای شبکه ملی اطلاعات، طرح مذکور تنها پیشرفت 30 درصدی داشت و امروز با افتخار می‌گویم با تلاش شبانه‌روزی همکاران در وزارتخانه، شبکه ملی ارتباطات 59 درصد پیشرفت کرده است، به عبارتی در کمتر از دو سال پیشرفت آن دو برابر شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تشریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده حداکثر تا سال 1403 طرح مذکور به سرانجام می‌رسد اما باید توجه داشت شبکه ملی اطلاعات کار پویا و دائم است و باید متناسب با فناوری‌های روز توسعه پیدا کند تا خدماتی با کیفیت، متنوع و پرسرعت در پهنه ایران ارائه شود. اگر حمایت‌ها و پیشرفت‌های مجلس و دولت همچنان ادامه پیدا کند، شبکه ملی اطلاعات زودتر به سرانجام می‌رسد.
زارع‌پور در پاسخ به سؤال نماینده مردم تهران درباره زیرساخت‌های توسعه دیجیتال شبکه باکیفیت فیبرنوری گفت: از حمایت مجلس از اقداماتی که در وزارت ارتباطات انجام‌شده تشکر می‌کنم. یکی از هفت کلان‌پروژه شبکه ملی اطلاعات توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در کشور است. متاسفانه در حوزه ارتباطات ثابت ما جزو کشورهای انتهای جدول هستیم. البته در ۱۰ سال گذشته اتفاق افتاده و دلایلی دارد که از آن عبور می‌کنم اما برنامه ما این است که ان‌شاءالله تا پایان دولت سیزدهم ۸۰ درصد خانوارهای کشور را کسب‌وکارها را به فیبرنوری متصل کنیم که عملاً سرعت در آن نامحدود است.


وی با بیان اینکه زیرساخت‌های حقوقی توسعه فیبرنوری در 51 شهر و 12 استان شروع شده است، اظهار کرد: تاکنون 2 میلیون خانوار تحت پوشش قرار دارند و ارزیابی ما این است که تا آخر سال 2 برابر می‌شود، در نظر داریم سال آینده 7 میلیون خانوار جدید و تا سال 1403 در حدود 8 میلیون خانوار دیگر به فیبرنوری متصل شوند تا طعم شیرین سرعت چندصد مگابایتی را تا پایان دولت سیزدهم بچشند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اینکه روزانه افراد در حال پیوستن به پلتفرم‌های داخلی هستند، اظهار کرد: در یک روز شاهد پیوستن 17 میلیون کاربر به پلتفرم داخلی بوده‌ایم و در یک برنامه داخلی، کاربرها ماهانه بیش از 35 میلیون نفر از آن استفاده کردند و ترافیک اینترنت داخلی در مقابل شبکه‌های خارجی 60 به 40 شده است و این برای اولین‌بار است که ترافیک تولید داخل بیش از دو برابر شده که نشان می‌دهد مردم اقبال و اعتماد کرده‌اند.
زارع‌پور در مورد حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی توضیح داد: آیین‌نامه‌ای در این زمینه تدوین شده که بیش از 30 نوع حمایت از کسب‌وکارها و پلتفرم‌های داخلی پیش‌بینی شده است و به‌زودی اقدامات اجرایی آن شروع می‌شود و کام کسب‌وکارهای فعال در پلتفرم داخلی شیرین می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه حریم خصوصی خط قرمز وزارتخانه است، بیان کرد: مقام معظم رهبری در فتوایی نقض حریم خصوصی در پلتفرم‌های داخلی را مورد تاکید قرار دادند، بنابراین کسی حق ندارد به اطلاعات مردم در پلتفرم‌های داخلی دسترسی داشته باشد، هفته اخیر نیز ریاست قوه قضائیه در بخشنامه‌ای اعلام کرد طبق اصل 25 قانون اساسی احدی حق ندارد به اطلاعات مردم دست‌اندازی کند. از این رو برای حفاظت از داده‌های مردم لایحه‌ای آماده کرده‌ایم که به زودی به مجلس ارسال می‌شود و انتظار داریم با حمایت نمایندگان با قید دوفوریت تصویب شود.
زارع‌پور با اشاره به قابلیت‌های متنوع پلتفرم‌های داخلی تصریح کرد: امکان ارتباط صوتی و تصویری در شبکه‌های اجتماعی داخلی فراهم شده است و به‌زودی مردم می‌توانند با تلفن‌های ثابت نیز تماس بگیرند، تلاش می‌کنیم تمام نیازهای مردم را در پلتفرم‌های داخلی برآورده کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان بیان کرد: برای حمایت از کسب‌وکارها، عنوان شده که با ورود هر کسب‌وکار به پلتفرم داخلی دیگر نیازی به دریافت مجوز نیست و همین پیوستن به معنای صدور مجوز است و همچنین تاکید شده است که کسب‌وکارهای خرد خانگی که سابقه پرداخت مالیات ندارند، تا دو سال از معافیت مالیاتی برخوردار باشند.
مجتبی رضاخواه نماینده سؤال‌کننده از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نهایتا از توضیحات زارع‌پور به‌صورت مشروط قانع شد. رضاخواه گفت: از وزیر ارتباطات و اطلاعات می‌خواهم ظرف مدت سه ماه مشکلات کسب‌وکارهای اینترنتی را برطرف کرده و شرایطی را فراهم کنند تا این کسب‌وکارها بتواند در شبکه ملی اطلاعات و پیام‌رسان‌های داخلی فعالیت کنند.
ایجاد انگیزه در کاربران
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس و در جریان بررسی سؤال تعدادی از نمایندگان از وزیر ارتباطات پیرامون اقدامات انجام شده برای توسعه شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: امروز در حوزه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها دو موضوع حائز اهمیت است. امروز مردم، مجلس شورای اسلامی و دولت مهم‌‌ترین خواسته‌شان و توقع آنها این است که یک پلتفرم در حوزه شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم که پرسرعت و ارزان‌قیمت و باکیفیت باشد. بحث هزینه اینترنت حائز اهمیت است. امروز در حوزه شبکه داخلی گاهی قیمت‌ها سؤال‌برانگیز است. ما باید مزیت‌هایی را ایجاد کنیم که کسب‌وکارها تشویق به حضور در پلتفرم‌های داخلی شوند.
وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر تضمین امنیت کاربران بسیار مهم است، اخیرا رئیس قوه قضائیه آیین‌نامه‌ای را براساس فتوای مقام معظم رهبری درخصوص صیانت از اطلاعات کاربران به همه دستگاه‌های نظارتی ابلاغ کرده است. قطعا انتقال از یک پلتفرم خارجی به داخلی با کار دستوری امکان‌پذیر نیست بلکه ما باید یک‌سری تسهیلگری و انگیزه‌ای را برای انتقال کاربران و کسب و کارها به پلتفرم‌های داخلی فراهم کنیم.
سؤال از وزیر بهداشت
زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت در نشست علنی دیروز در تشریح گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص بررسی نحوه مدیریت زنجیره تامین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور و همچنین گزارشی از نحوه اجرای طرح دارویار گفت: جمع‌بندی بررسی‌های صورت گرفته در کمیسیون بهداشت و درمان موید آن است علی‌رغم آنکه در تفاهم‌نامه 42‌بندی اجرای طرح اصلاح سیاست‌های ارزی در حوزه سلامت وظایف هر یک از دستگاه‌های متولی برای مدیریت بهینه زنجیره تامین و توزیع دارو و اجرای بهینه طرح دارویار مشخص گردیده است، اما به‌دلیل وجود برخی از ناهماهنگی‌ها و ضعف‌های عملیاتی دستگاه‌های مسئول، امروز از یک‌سو شاهد افزایش قیمت برخی از اقلام دارویی و بعضاً افزایش پرداخت از جیب بیماران هستیم.
وی افزود: از سویی بهبود در امر سهولت دسترسی شهروندان به برخی اقلام دارویی صورت نگرفته و کمبودهای دارویی در بازار، موجب اخلال و رنج در زندگی روزمره مردم شده است.
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که مداخله تنظیم بازار در حوزه قیمت‌گذاری دارو و نبود یک متولی واحد در این خصوص موجب تشدید موانع موجود در مسیر قیمت‌گذاری صحیح اقلام دارویی شده است. مطابق با ارزیابی‌های صورت‌گرفته در این کمیسیون نقش برخی از شرکت‌های تولید‌کننده دارو از جمله تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک در زمینه کمبود دارو واضح و قابل تأمل بوده به‌گونه‌ای که علی‌رغم برخورداری این شرکت‌ها از مواد اولیه و حد واسط تامین شده با ارز ترجیحی و سودآوری فرآورده‌های تولیدشده در صورت فروش با قیمت‌های اعلامی در طرح دارویاری با انگیزه دریافت قیمت‌های بالاتر تولیدات خود را متوقف یا کاهش داده و نتیجه این اقدام سرگردانی خانوار در داروخانه‌ها بوده است.
وی افزود: بهبود در امر سهولت دسترسی شهروندان به برخی اقلام دارویی صورت نگرفته و کمبودهای دارویی در بازار، موجب اخلال و رنج در زندگی روزمره مردم شده است.
توضیحات وزیر بهداشت
بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هدف از اجرای طرح دارویار این است که وابستگی به ارز ترجیحی و رانت ناشی از آن به یک تولید پویا و غیروابسته به رانت ارز نیمایی برگردد و مشکل اساسی ما این بود که ارزهای ترجیحی بدون حساب و کتاب داده می‌شد و رانت‌هایی در این رابطه صورت می‌گرفت.
وی در ادامه با بیان اینکه مشکل، تخصیص ارز ترجیحی بی‌حساب و کتاب به تولیدکنندگان دارو بود، عنوان کرد: گاهی اوقات پیش‌فاکتورها واقعی نبودند و برخی تولیدکنندگان بیش از حد نیاز ارز ترجیحی دریافت می‌کردند. همچنین هدف دیگر شکوفایی و خروج از انحصارطلبی بود و باید یارانه در نهایت مستقیما به مصرف‌کننده نهایی می‌رسید که این موضوع در طرح دارویار دیده شد.
عین‌اللهی همچنین با اشاره به جلوگیری از قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار، یادآور شد: علاوه‌بر مصرف‌کنندگان داخلی 400 میلیون نفر از اطراف کشور نیز از داروها به‌صورت قاچاق استفاده می‌کردند که جلوی آن گرفته شد. از طریق نسخه الکترونیک، یارانه جدیدی تحت عنوان یارانه سلامت برای بیماران در نظر گرفته شد که اختلاف ارز ترجیحی و ارز نیمایی به خود بیمار تعلق می‌گرفت.
وی در ادامه با بیان اینکه طرح دارویار نتیجه همکاری میان همه دستگاه‌ها بود، گفت: تولید و تامین دارو فرآیند بین دستگاهی بوده و اگر همه سازمان‌ها هماهنگ باشند موفقیت حاصل می‌شود؛ وزارت بهداشت در این خصوص سیاست‌گذار، برنامه‌ریز و بهره‌بردار است.
عین‌اللهی با اشاره به ایجاد قرارگاه تدابیر ویژه دارویی از سوی وزارت بهداشت، افزود: ما از سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، بیمه‌گران و نهادهای نظارتی دعوت کردیم و مشارکتی ایجاد شد، همچنین مسئله مهم دیگر تخصیص کامل و به هنگام اعتبارات در بودجه 1401 به میزان 73 همت و پنج هزار میلیارد تومان برای بیماران خاص و شش هزار میلیارد تومان برای پوشش کامل بیمه همگانی بود که این بیمه همگانی از موفقیت‌های ما محسوب می‌شود.
پس از تذکرات و اظهارات تعدادی از نمایندگان در مورد گزارش کمیسیون بهداشت، عین‌اللهی در بخش دوم صحبت‌های خود اظهار کرد: هدف اصلی در وزارت بهداشت پوشش کامل خدمات بهداشتی و درمانی با نگاه عدالت محور و مبارزه با هرگونه فساد و رانت و تعارض منافع است. ما در کنترل بیماری کرونا یکی از کشورهای موفق در منطقه بودیم. اثرات عواملی مانند تحریم‌های ناجوانمردانه در تامین داروهای کشور را باید در نظر بگیریم. گزارشگر ویژه سازمان ملل که دو ماه پیش اینجا حضور داشتند، در مورد اثرات تحریم‌ها در صنعت دارویی کشورمان گزارشی دادند و گفتند پس از اعمال تحریم‌ها ایران تا حد زیادی دسترسی به مواد خام را از دست داد و کشورها با وجود تحریم‌ها نسبت به ارسال دارو به ایران خودداری می‌کنند؛ با این وجود و علی‌رغم تحریم‌های ناجوانمردانه، تلاش‌های شرکت‌های دارویی و دانشگاه‌ها و دانشمندان بوده که ما توانستیم اقدامات را انجام دهیم.
عین‌اللهی با اشاره به غیرقابل پیش‌بینی بودن شروع آنفلوانزا در این زمان از سال، خاطرنشان کرد: طی هفت ماه اخیر به اندازه ۱۲ ماه سال گذشته آنتی‌بیوتیک تولید شده است. ما به شرکت‌های تولیدکننده دارو گفتیم که اندازه سه برابر سال گذشته تولید را انجام دهند.
وزیر بهداشت با اشاره به سلسله اقدامات انجام شده برای تامین داروی مورد نیاز بیان کرد: رفع مشکلات مربوط به تامین مالی شرکت‌های دارویی و تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دارویی را انجام دادیم و ما همه تسهیلات و امکانات که می‌توانستیم برای تولید داخلی را انجام بدهیم را انجام دادیم. ما همچنین در این چند ماه اخیر تقریباً تمام داروخانه‌های کشور را حداقل یک بار نظارت انجام دادیم و با متخلفان قطعاً برخورد می‌شود.
وی افزود: در صورتی که تولیدات داخلی نیاز کشور را برطرف نکند، برای اینکه سلامت مردم برای ما مهم است، با عرض شرمندگی مجبور به واردات هستیم و تا آخر این هفته شش میلیون دُز آنتی‌بیوتیک مورد نیاز کشور وارد می‌شود و تا هفته آینده به‌طور کلی مشکل ما در مورد آنتی‌بیوتیک و سرم حل می‌شود و هر دارویی که تولیدات داخلی نتوانند مشکلات مردم را حل کند، ما موظف به واردات هستیم. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باعث افزایش ۴۸ درصدی تولیدات آنها شده است و ما که مجری قانون رفع موانع تولید هستیم به این قانون پایبندیم اما تولید داخل نیز باید بتواند نیاز کشور را تأمین کند.
سایر اخبار این روزنامه
چتر گسترده دیپلماسی ایران از غرب تا شرق چتر گسترده دیپلماسی ایران از غرب تا شرق آمریکا یا روسیه کدام طرف کوتاه می‌آید؟ (یادداشت روز) اخبار ویژه عملیات دو جوان فلسطینی در کرانه باختری 3 صهیونیست کشته و 2 نفر زخمی شدند امضای ۵ تفاهم‌نامه برای ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در تهران بی‌اعتنایی بازاریان به تقلای اغتشاشگران برای تعطیلی کسب و کارها تداوم بحران اقتصادی در غرب شرکت آمازون 10 هزار کارمند را اخراج می‌کند تحویل 500 دستگاه اتوبوس تولید داخل به ناوگان حمل‌ونقل شهری پیش‌بینی ۳۰ نوع حمایت از کسب‌وکارها در پلتفرم‌های داخلی قطر ورود اعضای شبکه تروریستی اینترنشنال به این کشور را ممنوع اعلام کرد سرود ملی نماد شکوه همبستگی یک ملت ۴۸ اخلالگر ارزی در تهران بازداشت شدند رأفت اسلامی درباره ۱۰۰ نفر از دستگیر‌شدگان اغتشاشات در سیستان و بلوچستان گزارش فیفا از تیم ملی فوتبال ایران به دنبال تاریخ‌سازی است چتر گسترده دیپلماسی ایران از غرب تا شرق چتر گسترده دیپلماسی ایران از غرب تا شرق