شرط بندی «بن سلمان» روی اسب بازنده

آرمان امروز- سرويس بين الملل: با اعلام رسمي تصميم ترامپ براي ورود به رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري 2024 زمزمه‌هايي درباره تعميق روابط خاندان سعودي با رئيس جمهور سابق آمريکا و حمايت‌هاي پنهان آنها از او بلند شده و گفته مي‌شود وليعهد سعودي ترجيح مي‌دهد ترامپ بار ديگر به قدرت بازگردد. جاد لگام، در وبلاگ اطلاعات مردمي خود، ميزان پولي را که پادشاهي عربستان سعودي به خانواده ترامپ سرازير کرده است - بيان کرد. گزارش لگام شامل پوشش بسيار انتقادي از نتايج ضعيف نامزدهاي مورد تاييد او در انتخابات ميان‌دوره‌اي 2022 و همچنين برخي مسائل ديگر از جمله نقش او در شورش کنگره و تحقيقات جنايي فدرال در مورد مديريت او و بردن اسناد طبقه بندي شده به خانه‌اش است.
يکي از مهم ‌ترين تحولات پس از خروج ترامپ از کاخ سفيد ناديده روابط مالي رو به گسترش او با عربستان سعودي است. از زماني که ترامپ قدرت را ترک کرد، نهادهاي تحت کنترل دولت سعودي، ميلياردها دلار براي ترامپ و اعضاي خانواده‌اش فرستاده‌اند. تخمين زده مي شود که کل سرمايه‌ گذاري سعودي‌ها روي ترامپ چند ميليارد دلار بوده است. صندوق سرمايه گذاري عمومي عربستان ميلياردها دلار براي ايجاد يک تور گلف جديد هزينه کرده است. دو تورنمنت از هشت تورنمنت تور گلف در سال 2022 در زمين‌هاي گلف متعلق به ترامپ برگزار شد، از جمله مسابقات قهرماني پايان فصل، سپس سرمايه‌گذاري بر روي داماد ترامپ، جارد کوشنر، از طريق تجارت املاک و مستغلات وي نيز در دستور کار قرار گرفته است.
براساس اين گزارش هيئت مديره PIF به رهبري محمد بن سلمان، وليعهد سعودي، توصيه کميته را رد کرد و تصميم گرفت 2 ميليارد دلار سرمايه‌ گذاري کند. در اين معامله، کوشنر 25 ميليون دلار هزينه مديريت سالانه به اضافه درصدي از سود دريافت مي ‌کند. اين قرارداد به رغم مخالفت مقامات PIF، مورد تاييد خانواده سلطنتي عربستان قرار گرفت.
همچنين ترامپ با يک شرکت املاک مستقر در عربستان قراردادي منعقد کرده تا مجوز نام آن را براي يک پروژه مسکن و مجموعه گلف که در عمان ساخته خواهد شد، دريافت کند. اين توافق با يکي از بزرگترين شرکت ‌هاي املاک و مستغلات عربستان سعودي، براي اين پروژه انجام شد. بر اساس اين توافق، ترامپ در ازاي اجازه استفاده از نام آن، درصدي از درآمد فروش آپارتمان يا زمين گلف دريافت خواهد کرد. درآمد حاصل از اين پروژه مي‌ تواند قابل توجه باشد زيرا برآورد مي ‌شود که اين پروژه 1.6 ميليارد دلار هزينه داشته باشد و حدود 3500 واحد مسکوني، خرده فروشي لوکس و 450 اتاق در هتل‌ها را شامل شود. همه اين ها در حالي صورت مي ‌گيرد که گزارش‌هايي مبني بر اينکه وليعهد سعودي ترامپ را به عنوان رئيس‌جمهور ترجيح مي‌ دهد و به ‌طور خصوصي جو بايدن را به تمسخر گرفته، منتشر شده است.


همچنين عربستان سعودي براي کاهش توليد جهاني نفت توسط اوپک ميانجي گري کرده است، اين اقدام تلاشي عمدي براي آسيب رساندن به اقتصاد اين کشور و کاهش اثربخشي تحريم‌ هاي اروپا عليه روسيه به دليل تهاجم به اوکراين توصيف شده است.
حسن هاني زاده، تحليلگر ارشد مسائل بين الملل و ديپلمات پيشين ايراني در اين خصوص مي گويد: عربستان سعودي در سال هاي اخير در حوزه سياست خارجي نتوانسته عملکرد قابل توجهي داشته باشد و همواره روي اسب بازنده شرط بندي کرده است که مهم ترين نمونه آن انتخابات سال 2020 ايالات متحده آمريکا بود. بن سلمان در انتخابات 2020 شکست سختي خورد زيرا هزينه هاي زيادي براي ترامپ کرد که هيچ کدام از اين هزينه ها نتيجه مطلوبي نداشت.
وي افزود: اين سرمايه گذاري عظيم بن سلمان براي پيروزي دونالد ترامپ سبب شد تا اختلافات ميان دموکرات ها و بن سلمان افزايش پيدا کرده و هنوز هم آثار اين اختلافات در عرصه هاي مختلف قابل مشاهده است. جو بايدن بر همين اساس در ماه هاي اخير تلاش کرده تا بن سلمان را منزوي کند. بايد توجه داشت که پيروزي دموکرات ها در مجلس سنا در سال 2022 بسيار مهم است به شکلي که حتي بن سلمان را نيز در حالتي سخت قرار داده و نمي داند که با اين روند آيا ترامپ شانسي براي پيروزي در انتخابات 2024 دارد يا خير. اين شک به قدري زياد شده است که شايد حتي ساير چهره هاي مهم جمهوري خواه نيز در اين عرصه نتوانند موفق شوند و ممکن است چهره اي دموکرات به قدرت برسد. با اين وجود اما بن سلمان باز هم سعي مي کند تا جمهوري خواهان و به خصوص دونالد ترامپ به قدرت برسد و تعاملات مالي و تجاري نيز که با او داشته نيز گواه بر همين موضوع است.
هاني زاده ادامه داد: در انتخابات 2022 شاهد بوديم که چهره هاي مهم نزديک به ترامپ موفق نبودند و راي نياوردند و همين امر سبب شده تا ترامپ در انتخابات 2024 شانس کم تري داشته باشد و از همين امروز بسياري بر اين باور باشند که بار ديگر بن سلمان در جايگاهي متزلزل در عرصه بين الملل قرار مي گيرد.
سفير پيشين ايران در لبنان تصريح کرد: نبايد فراموش کرد که دموکرات ها نيز بي کار ننشسته اند و تلاش مي کنند تا سرمايه هاي بن سلمان را به سمت خود جلب کنند تا شانس آن ها در انتخابات 2024 بيشتر شود. نبايد فراموش کرد که اگر صادرات نفت توسط عربستان کاهش پيدا کند، قيمت انرژي در آمريکا بيشتر مي شود و شانس پيروزي دموکرات ها کاهش پيدا مي کند. بر همين اساس دموکرات ها به بن سلمان در خصوص پرونده خاشقجي مصونيت دادند تا بتوانند دل او را به دست آورده و به جاي اين که بن سلمان به سمت جمهوري خواهان سوق پيدا کند، در کنار دموکرات ها در دو سال آينده قرار گيرد. امري که مي تواند هم به نفع دموکرات ها و هم به نفع شخص بن سلمان باشد تا کم تر زير فشار حقوق بشري آمريکا در پرونده هاي خاص قرار گيرد.
نبايد فراموش کرد که زماني که عربستان تصميم گرفت تا ميزان صادرات نفت خود را به همراه روسيه کاهش دهد، بسياري بر اين باور بودند که اين يک ضربه بزرگ به دموکرات هاست و مشخصا به نفع جمهوري خواهان تمام مي شود و بر همين اساس به نظر مي رسد هر اتفاقي که رقم بخورد باز هم بن سلمان تمايل دارد تا يک چهره جمهوري خواه و ترجيحا دونالد ترامپ به قدرت برسد.