راه‌اندازی 5 شهر نمونه کشاورزی در کشور

امین محمودی
خبرنگار
​​​​​​​



اشتغالزایی در کشور خصوصاً در مناطق محروم و در عین حال مستعد تولید محصولات کشاورزی از برنامه‌های دولت سیزدهم است به طوری که برای تحقق این امر طی یک سال اخیر گام‌های زیادی برداشته و میزان تسهیلات ارائه شده دولت برای اشتغالزایی طی بازه زمانی مذکور سه‌برابر شده است.
طرح احداث شهرهای مولد کشاورزی در نواحی ساحلی تازه‌ترین برنامه دولت برای اشتغالزایی و شکوفایی بخش کشاورزی کشور در مناطق محروم است. بر اساس آنچه از این طرح منتشر شده قرار است طرح مذکور به فوریت نهایی شده و در فاز نخست 5 نقطه ساحلی کشور تعیین و اجرای آن آغاز شود.
بر اساس این طرح زنجیره ارزش در شهرهای مولد کشاورزی حول محصولات کشاورزی، دامپروری و آبزی‌پروری خواهد بود و اولویت اشتغال در این مناطق بر اساس سند آمایش سرزمین مربوط به مناطق ساحلی تعیین خواهد شد.
از طرف دیگر شهرهای مولد کشاورزی شهرهایی هستند که الگوی جدیدی از زندگی را ارائه می‌دهند که می‌تواند به‌طور همزمان مزایا و جذابیت‌های زندگی شهری را در کنار امکان تولید کشاورزی، آبزی‌پروری و اشتغال و درآمد پایدار ایجاد کند.

اشتغالزایی و مهاجرت معکوس با ایجاد 5 شهر مولد کشاورزی
هفته گذشته محمد مخبر، معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه شهرهای بزرگ دنیا در کنار دریا و مناطق ساحلی هستند، گفت: باید در کنار سواحل کشور شهرهای مولد ایجاد کنیم به نحوی که این شهرها کاملاً هوشمند، علمی و برخوردار از امکانات روز دنیا باشند.
معاون اول رئیس‌جمهور از تمرکز امکانات در نقاط مرکزی و هدایت مردم مناطق ساحلی به مرکز کشور به عنوان اشتباهی تاریخی یاد کرد و افزود: اگر شهرها و مناطق ساحلی کشور به شهرهایی مرفه، مولد و تأثیرگذار تبدیل شوند، شاهد مهاجرت معکوس و ترغیب مردم به سکونت در این شهرها خواهیم بود.
مخبر با اشاره به طراحی و برنامه‌ریزی انجام شده برای ایجاد ۵ شهر ساحلی در فاز نخست طرح، تصریح کرد: باید فاز نخست با سرعت اجرایی و عملیاتی شود. البته ممکن است موانع و پیچیدگی‌هایی در مسیر اجرا وجود داشته باشد که این نواقص در فرایند اجرا مرتفع خواهد شد.
امکان‌سنجی 5 شهر مولد توسط قرارگاه تحول و پیشرفت وزارت جهاد
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ایجاد قرارگاه «تحول و پیشرفت» در وزارت جهاد کشاورزی گفت: این قرارگاه وظیفه شهرهای مولد را برعهده دارد و در حال حاضر در حال امکان‌سنجی 5 شهر بر اساس مصوبه است.
سیدجواد ساداتی‌نژاد اظهار کرد: حوزه شیلات حوزه‌ای است که نسبت به سایر بخش‌ها در سال‌های گذشته مورد غفلت بوده و نیاز به حمایت بیشتری دارد، از طرف دیگر میزان تولید در استان‌های داخلی برابر با استان‌های ساحلی است و این موضوع نشان می‌دهد که فعالیت‌های بسیاری را می‌توان در سواحل انجام داد.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین از ایجاد شهرهای مولد کشاورزی بر بستر شیلات و در فاز نخست 5 نقطه ساحلی در جنوب کشور خبر داد و گفت: 5 شهر مولد کشاورزی را بر پایه توسعه آبزی‌پروری و تولید محصولات شیلاتی راه‌اندازی کردیم که این شهرها به عنوان شهرک‌های نمونه آغاز به کار می‌کنند و خانه‌های این شهرک‌ها و شهرهای مولد خانه‌های مولد هستند که علاوه بر سکونت اشتغال نیز دارند.
وی افزود: هر خانه مولد در کنار سکونت، اشتغال و تولید را انجام می‌دهد و خرید نهاده‌ها و محصول عملاً توسط عامل توسعه انجام می‌گیرد؛ به‌نوعی در این شهرها کشاورزی قراردادی به‌عنوان یک بستر برای حمایت از اشتغال و اسکان آن منطقه داریم.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با این کار قصد داریم تولید قراردادی را در این شهرها انجام بدهیم به‌طوری که نهاده‌ها داده می‌شود و محصول از آنها برای بازار داخل یا صادرات خریداری خواهد شد.
ساداتی‌نژاد گفت: تلاش وزارت جهاد کشاورزی بر این بود که این 5 شهر از بین شهرهای ساحلی انتخاب شوند که زیرساخت‌های بهتری نسبت به دیگر شهرها داشته باشند.

جزئیات راه‌اندازی 5 طرح مولد کشاورزی
محمدهادی حاج محمد، رئیس قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص جزئیات راه‌اندازی پنج طرح مولد کشاورزی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در مرحله امکان‌سنجی 30 منطقه ساحلی را برای این امر شناسایی کرده که از بین آنها تا چندی دیگر پنج شهر معرفی خواهند شد.
وی افزود: با این حال چهار استان جنوبی کشورمان شامل خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در اولویت هستند.
رئیس قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در این طرح قصد داریم زمین و نهاده‌ها را به صورت رایگان در اختیار سرمایه گذاران قرار داده تا آنها به تولید محصولات کشاورزی خصوصاً محصولات شیلاتی و میوه‌های گرمسیری بپردازند و دولت تمامی محصول آنها را برای بازار داخل و صادرات خریداری خواهد کرد.
حاج محمد گفت: بدون شک تا قبل از عید کار شناسایی شهرها و زیرساخت‌ها به اتمام خواهد رسید و بعد از عید نیز عملیات اجرایی تولید و اشتغالزایی در این بخش آغاز خواهد شد. وی افزود: چون باید مجوز به بهره برداران داده، مسکن ساخته شود و اشتغالزایی در آنها صورت گیرد وزارتخانه‌های اقتصاد، کار و تعاون و راه و شهرسازی نیز در کنار وزارت جهاد کشاورزی در این طرح همکاری خواهند کرد.
این مقام مسئول در پاسخ به سؤالی در خصوص تفاوت شهرهای مولد با شهرک‌های صنعتی نیز گفت: شهرک‌های صنعتی صرفاً به اشتغالزایی مبادرت می‌ورزند ولی در طرح شهرهای مولد افراد در همان منطقه اسکان داده می‌شوند و در همان منطقه نیز به تولید محصولات کشاورزی خواهند پرداخت.
حاج محمد اظهار کرد: از طرف دیگر صنایع بسته بندی، فرآوری و امور مربوط به بازار و زنجیره ارزش محصولات تولید شده کشاورزی نیز در این شهرهای مولد ایجاد خواهد شد.
وی افزود: برنامه‌ریزی دوساله‌ای برای اتمام این پروژه انجام شده است و تأمین مالی آن به این صورت خواهد بود که زیرساخت‌های زیربنایی شهرهای مولد به صورت رایگان توسط دولت به افراد داده خواهد شد، با این حال در مسائل روبنایی برنامه‌ریزی به این صورت است که عامل توسعه سرمایه‌گذاری در کنار عامل توسعه تخصصی یک کنسرسیوم تشکیل داده و سرمایه‌گذار کلان نقش تأمین مالی را داشته باشد.
رئیس قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهاد کشاورزی در پایان گفت: برای سرمایه گذاران کلان نیز تسهیلاتی همچون در اختیار قرار دادن زمین‌های تجاری برای توسعه تولید در نظر گرفته شود.