باید مذاکرات وین را کامل کنیم


گروه سیاسی: نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفت‌وگویی با «نابهنگام» تلقی کردن قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، گفت که این اقدام «حداقل موقتا» روند مذاکرات وین را تضعیف می‌کند. به گزارش خبرگزاری ریانووستی، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در بخشی از گفت‌وگو با این خبرگزاری با انتقاد از قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران گفت: این قطعنامه بسیار نابهنگام بود. ماه‌هاست که در مذاکرات احیای برجام [توافق هسته‌ای] در وین اتفاقی نیفتاده است و این عمدتا به خاطر انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکاست.
اولیانوف در ادامه گفت: با توجه به این که انتخابات به پایان رسیده، وقت آن است دوباره گرد هم بیاییم و ماراتن مذاکره را کامل کنیم، تمامی شرایط برای این کار فراهم است. او افزود: [رویکرد] ایران سازنده است و مذاکره‌کنندگان غربی هم این را می‌دانند اما به جای نهایی کردن توافق، قطعنامه‌ای را ارائه می‌کنند که حتما یا حداقل موقتا روند مذاکرات وین را تضعیف می‌کند.
اولیانوف در همین راستا گفت: نکته‌ی متناقض این است که این قطعنامه با حمایت چهار کشور غربی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای انجام شد، از جمله آمریکا که در گذشته رویکرد کمی مسئولانه‌تری نسبت به اروپایی‌ها نشان داده بود. این دیپلمات روس با انتقاد از رویکرد تروئیکای اروپا [آلمان، انگلیس و فرانسه] در این باره گفت: تروئیکای اروپا به دلایلی به این قطعنامه‌ها متکی است، اگرچه تجربه نشان داده است که غیرسازنده هستند.
اظهارات نماینده روسیه در وین در پی این مطرح می‌شود که هفته گذشته، در جلسه شورای حکام پیش‌نویس قطعنامه‌ای انتقادی که از سوی آمریکا و تروئیکای اروپا [آلمان، فرانسه و انگلیس] درباره همکاری‌های ایران با آژانس تهیه شده بود، پس از یک رای‌گیری صادر شد.



پاسخ قاطع ایران به قطعنامه ضدایرانی
در سطحی دیگر، اظهارات اولیانوف در شرایطی مطرح می‌شود که در ارتباط با آخرین وضعیت برجام، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در حاشیه هیئت دولت گفته بود، همان‌طور که قبلا اعلام‌کردیم، رفتار سیاسی و فشار سیاسی و اقداماتی که از جنس عدم توجه به روند توافق و مذاکرات بوده دارای یک عمل متقابل خواهد بود و سازمان انرژی اتمی در راستای قانون اقدام راهبردی در سایت فردو و نطنز ظرفیت جدیدی را برای غنی سازی ایجاد کرد که کل این عملیات در چارچوب موازین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. اسلامی ادامه داد: در نطنز ظرفیت جدید و زنجیره های جدید گازدهی آن شروع شده است و در فردو ظرفیتی که تولید ۲۰ درصد می‌کرد را به ۶۰ درصد رساندیم و در گام‌ تکمیلی که در حال اقدام است از سانتریفیوژهای نسل جدید استفاده و نسل ششم را جایگزین نسل اول خواهیم‌ کرد. وی تصریح کرد: فشار سیاسی و قطعنامه راه‌حل موضوع نیست و ملاک و معیار برای حل و فصل موضوعات، این نوع رفتارها نیست که به موارد اتهامی دامن بزنند و رفتار حرفه‌ای آژانس را می‌طلبد. رییس سازمان انرژی اتمی گفت: آمریکا که از این سند خارج شده نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده، بلکه مانع اقدامات دیگران هم شده است، امیدواریم روزی اگر بخواهند به تفاهم پایبند باشند به همان‌ متن و به همان ضوابط و چارچوب برگردند و بیش از این با عملیات روانی و جوسازی سیاسی حقوق ملت ایران را تضعیف نکنند. علاوه بر اظهارات در هیات دولت، محمد اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه برنامه توسعه صنعت هسته‌ای ایران در چارچوب پادمان جامع است و این حق قانونی ماست و مطابق قوانین آژانس طرح‌های توسعه‌ای خود را پیش می‌بریم، افزود: ما این برنامه را با وجود تحریم‌های بیست ساله پیش می‌بریم. وی‌ با بیان اینکه در مذاکرات برجامی جمع‌بندی این بود که مطالعات ادعایی در قالب پی ام دی کنار گذاشته شود، گفت: در مذاکرات و اسناد نهایی نوشتند که شواهدی که نشان دهد ایران انحرافی از برنامه صلح آمیز داشته است، وجود ندارد. از این رو، طرح دوباره این مباحث جایگاهی ندارد.
رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ایران می‌خواهد به این رفتار با استاندارد دوگانه پایان دهد. ما در چارچوب قانون راهبردی ظرفیت هسته‌ای مان را پیش می‌بریم و بارها هم گفتیم صدور قطعنامه یا استفاده ابزاری از قطعنامه در شورای حکام نمی‌تواند نتایجی به دنبال داشته باشد. اسلامی تاکید کرد: هر قطعنامه‌ای حتما عکس‌العملی دارد و پیش‌تر و از آنجایی که در این قطعنامه باز به مسایلی پرداخته شده که اساسا موضوعیت ندارد و قبلا حل‌ و فصل شده، اعلام کرده بودیم اگر قطعنامه‌ای صادر شود به آن واکنش نشان می‌دهیم، از این روز با حضور بازرسان آژانس برخی اقدامات هسته‌ای انجام شد از جمله گازدهی به زنجیره‌های جدید در نطنز و شروع تولید اورانیوم ۶۰ درصد در فردو. وی‌ اعلام کرد که تولید اورانیوم ۶۰ درصد در فردو برای اولین بار و با همان ماشین‌های نسل جدید (IR-۶) انجام می‌شود. رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ما همواره گفته‌ایم که با آژانس برای رفع ابهامات همکاری کرده و می‌کنیم. ما انتظار نداریم یک بخشی از آنچه در سند ۲۰۱۵ برجام که یک بسته جامع و ملاک عمل است به فراخور مطرح شده و کاری موازی دوباره شکل گیرد. ما همه مسایل‌مان را با آنها در سند ۲۰۱۵ تعیین تکلیف کردیم و اگر طرف‌های مقابل اراده لازم را داشته باشند و این منطق را بپذیرند که به سند ۲۰۱۵ برگردند، ما هم آماده تعامل و همکاری با آنها هستیم.