برف و باران استان‌های مختلف کشور را فرا گرفت

روز گذشته در استان‌های مختلف مردم شاهد بارش باران، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید، بارش برف در مناطق کوهستانی و برخی مناطق شهری و روستایی بودند. در همین حال بنا بر پیش‌بینی سازمان هواشناسی بارش باران و برف طی امروز و فردا نیز در چندین استان کشور تداوم خواهد داشت.
رئیس‌مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی کشور به ایسنا گفت: دیروز یکشنبه در گیلان، مازندران، گلستان و برخی مناطق استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، همدان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، شمال مرکزی، سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش باران و وزش باد رخ داد و همچنین در برخی مناطق جنوب خوزستان، شمال بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، غرب فارس و هرمزگان افزایش ابر، گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت را شاهد بودیم.
همچنین سازمان هواشناسی از وقوع بارش باران، وزش باد شدید موقت، در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف، کولاک برف، رخداد پدیده مه، کاهش محسوس دما و در مناطق گرمسیر توام با رعدوبرق به شرح زیر خبر داد:
دوشنبه ۱۴/۹/۱۴۰۱: اردبیل، گیلان، مازندران، تهران، البرز، شمال قزوین، شرق خوزستان، جنوب چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی بوشهر، نیمه شمالی فارس، نیمه غربی کرمان و هرمزگان،


سه‌شنبه ۱۵/۹/۱۴۰۱: شمال و شرق اردبیل، گیلان، نوار شرقی و جنوب خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، فارس، بوشهر، هرمزگان و نیمه غربی کرمان،
چهارشنبه ۱۶/۹/۱۴۰۱: خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، نیمه غربی کرمان، جنوب یزد، جنوب اصفهان، اردبیل، گیلان و آذربایجان شرقی.
در اثر این شرایط لغزندگی کاهش شعاع دید در جاده‌ها، کولاک برف، اختلال در سفرهای بین شهری به‌ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال آبگرفتگی معابر به‌صورت محدود، احتمال تاخیر در پرواز، احتمال خسارت به سالن‌ها و تاسیسات گلخانه‌ای و احتمال اختلال در عملیات عمرانی پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی بر این اساس توصیه کرد؛ احتیاط در سفرهای برون شهری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی هنگام سفر، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، احتیاط در فعالیت کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها، اقدامات لازم برای فعالیت‌های عمرانی و بتن‌ریزی، تمهیدات لازم در حفظ ماشین‌آلات کشاورزی، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی راهداری به ویژه در گردنه‌های برف‌گیر مورد توجه قرار گیرد.
این سازمان همچنین برای کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، جنوب چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان، نیمه شمالی و غربی فارس، جنوب و شرق خوزستان در روز سه شنبه و روز چهارشنبه در بوشهر، نیمه شمالی و غربی فارس، جنوب کهگیلویه و بویراحمد؛ بارش باران و برف، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف و در نقاط مستعد تگرگ پیش‌بینی کرد که منجر به مسدود شدن محورهای روستاهای سردسیر، خسارت به زیر ساخت‌ها به ویژه قطعی برق در روستاهای صعب‌العبور و سردسیر، اختلال در سفرهای بین شهری، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تاخیر و احتمال لغو پرواز و خسارت به صنعت کشاورزی می‌شود لذا پرهیز از سفرهای برون شهری، عدم فعالیت کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی زمستانی در ناوگان حمل‌ونقل و راهداریها، عدم تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و اطراف مسیل‌ها، پاک‌‌سازی و لایروبی شبکه کانال‌ها و آب راه‌ها، آمادگی دستگاه‌های امدادرسان توصیه می‌شود.
همچنین وزش باد نسبتاً شدید تا شدید‌،رگبار و رعدوبرق و افزایش ارتفاع موج بین 1.5 تا 2.5 متر از سه شنبه تا پنجشنبه در خلیج‌فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و خوزستان پیش‌بینی می‌شود که باعث اختلال در ترددها و فعالیت‌های دریایی خلیج‌فارس، خطر غرق شدن شناورها به‌ویژه شناورهای سبک و نیمه سنگین، پاره شدن تورهای صیادی، خطر غرق شدن شناگران، خطر خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحلی می‌شود. لذا خودداری از ترددهای دریایی به ویژه تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، ممنوعیت شنا، تمهیدات لازم برای پیشگیری از هر گونه خسارت احتمالی توصیه می‌شود.
گفتنی است، دیروز بارش برف در حرم مطهر رضوی در مشهد نیز صحنه‌های زیبایی را پیش چشم زائران این آستان مقدس به نمایش گذاشته بود.
سایر اخبار این روزنامه
کارنامه دیکتاتورهای کوچک از وحشی‌گری خیابانی تا اعتصاب اجباری فالوده با گرگ گریه با چوپان! (یادداشت روز) اخبار ویژه تیر خلاص روسیه به آخرین امیدهای نفتی غرب مسکو: اروپا نفت ما را فراموش کند تحویل 12500 واحد مسکونی به خانواده‌های صاحب 2 معلول و بیشتر عظیم‌ترین واحد پالایشی کشور در آبادان آماده بهره‌برداری شد نشنال اینترست: جنگ دوم داخلی آمریکا شروع شده است برف و باران استان‌های مختلف کشور را فرا گرفت آینده کشور از آنِ شما است خود را برای هرچه بهتر ساختن آن آماده کنید سالانه یک میلیون نفر از خدمات درمان هسته‌ای بهره‌مند می‌شوند مراقب جنازه برجام باشید! (نگاه) پیکر مطهر 100 شهید تازه تفحص‌شده دفاع مقدس پنج‌شنبه وارد کشور می‌شود 4 عضو شبکه اراذل و اوباش مرتبط با «موساد» به دار مجازات آویخته شدند تور اطلاعات سپاه برای اغتشاشگران در قم با رصد پهپادی و لحظه‌ای کارنامه دیکتاتورهای کوچک از وحشی‌گری خیابانی تا اعتصاب اجباری کارنامه دیکتاتورهای کوچک از وحشی‌گری خیابانی تا اعتصاب اجباری