مهاجرت ۳/۳ درصدی نرخ ورودی‌های به ایران است

پس از انتشار گزارش «جوان» با عنوان «وزارت علوم، کارخانه صادرات ارزان تحصیلکرده‌های گران!»، رصدخانه مهاجرت ایران توضیحات تکمیلی را به دفتر روزنامه ارسال داشته‌است.
متن توضیحات رصدخانه مهاجرت ایران نسبت به گزارش «جوان» به این شرح است:
روزنامه «جوان» در مطلبی به نقل از سازمان بین‌المللی مهاجرت ادعا کرد که تنها در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از ایرانیان یعنی ۳/۳ درصد از جمعیت کشور به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند. این در‌حالی است که عدد ذکر شده مربوط به جمعیت مهاجران ورودی به کشور (جمعیت تجمعی) طی سال‌های گذشته است و این عدد به هیچ‌وجه نشان‌دهنده جمعیت ایرانیان مهاجر در خارج از کشور نیست.
لازم به ذکر است که جمعیت ایرانیان (افراد متولد ایران) در ۲۰ کشور با بیشترین جمعیت ایرانی در جهان، با استفاده از آخرین داده‌های موجود از منابع سازمان‌های بین‌المللی یا از سرشماری‌های جمعیتی منتشر شده در مراکز آماری کشور‌های مقصد، حدود ۲ میلیون نفر تخمین‌زده می‌شود. همچنین سهم مهاجران ایرانی از کل جمعیت ایران حدود ۲/۲ درصد و سهم مهاجران خارجی ساکن در ایران از جمعیت کشور در حدود ۳/۳ درصد است.
شایان ذکر است آماری که روزنامه جوان به آن استناد کرده بود به نقل از خبری بود که «خبرگزارس جمهوری اسلامی (ایرنا)» در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ با کد خبری «۸۴۸۹۴۲۱۷» منتشر کرده است.