بلند شو و مرگ را دريبل‌كن پله

ادسون آرانتس دوناسيمنتو، معروف به پله؛ اين شايد بزرگ‌ترين و مشهور‌ترين نامي باشد كه دنياي فوتبال به خود ديده و شنيده است؛ وقتي صحبت از فوتبال شود مطمئنا نام او به عنوان برند و نماد اين ورزش، از سرزمين قهوه به گوش مي‌رسد تا حتي آنها كه سن و سال‌شان هم‌سن نوه‌هاي اوست، از اسطوره برزيلي سخن بگويند و لب به تمجيدش بگشايند. 
بي‌شك پله يكي از افرادي است كه در همه دوره‌ها‌‌ نزد فوتبالي‌ها به عنوان نماد اين رشته به شمار مي‌رفته و نامش مترادف است با بازيكني كه مي‌تواند بهترين در تاريخ لقب بگيرد. مهاجم برزيلي كه موفق شد طي سال‌هاي ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۱ با پيراهن زرد سلسائو در مستطيل سبز دلبري كند، با اين تيم سه جام جهاني را فتح كرد، در ۱۸ سالگي جوان‌ترين گلزن برزيل در جام جهاني شد، سه سال وزير ورزش كشورش شد و از فيفا لقب برترين را گرفت. 
پله در همه سال‌هاي بازي و بعد از بازي يكي از افرادي بود كه از حاصل رنج و تلاش خود بهره برد. كسي كه موفق شده بود از دل سختي‌ها بر بام دنيا برسد و همين موضوع باعث شد تا چهره و وجهه او قابل احترام‌تر باشد؛ چراكه در روزهايي در دنياي فوتبال درخشيد كه اين عرصه كمتر ستاره درخشاني مانند او داشت.
اگرچه او هيچ‌گاه موفق به كسب عناويني همچون توپ طلا نشد، چراكه در سال‌هاي نخست اهداي اين جايزه فقط اروپايي‌ها مي‌توانستند آن را تصاحب كنند، اما مطمئنا نام او براي هميشه و با حروف طلايي در تاريخ فوتبال به ثبت رسيده است؛ از دوناسيمنتو هميشه در كنار مارادونا به عنوان برترين‌هاي تاريخ فوتبال ياد مي‌شود اما پله در زندگي خود بعد از دوران قهرماني شيوه بهتري در پيش گرفت و سال‌ها قابل احترام زندگي كرد تا شمايل يك اسطوره را حفظ كند.


با اين اوصاف، اين روزها كه جام جهاني در قطر برگزار مي‌شود پله، اسطوره اين مسابقات در حالي كه بايد از جايگاه ويژه نظاره‌گر هنرنمايي بازيكنان كشورش مي‌بود، روي تخت‌هاي بيمارستان با مرگ دست و پنجه نرم مي‌كند تا اين‌بار با شرايطي سخت‌تر از گذشته، تا يك قدمي آن هم پيش رفته باشد؛ در همين روزها كه جهان خيره به قطر است تا بازي‌هاي جام جهاني را رصد كند، هر بار از سلامتي پله خبري ضد و نقيض منتشر مي‌شود كه يك بار از فوت و بار ديگر از ادامه حيات او حكايت دارد.
طبق آخرين گزارش‌ها پله كه با بيماري سرطان روده بزرگ مواجه بوده و چندي عمل جراحي را نيز 
پشت سر گذاشته اكنون در شرايط نسبتا وخيمي به‌سر مي‌برد. در اين گزارش‌ها آمده است: «پله ۸۲ ساله روز سه‌شنبه براي ارزيابي مجدد درمان سرطان خود در بيمارستان بستري شد و براساس گزارش‌هاي پزشكي تشخيص داده شد كه به عفونت تنفسي مبتلا شده است. شيمي درماني فعلا انجام نمي‌شود و پله تحت مراقبت‌هاي ويژه قرار دارد.»
اما درحالي كه خبرها حاكي از وخامت اوضاع و 
به كما رفتن اسطوره فوتبال برزيل مي‌داد او با منتشر كردن پستي چنين چيزي را رد كرد. او نوشت: «دوستان قبل از هر چيزي مي‌خواهم آرامش همه را حفظ كنم و آنها را در شرايط مثبت قرار دهم. من هنوز اميد زيادي دارم و مثل هميشه درمان خود را دنبال مي‌كنم.»
او در ادامه نوشت: «از همه كادر درمان به خاطر توجه ويژه‌اي كه به من داشته‌اند تشكر مي‌كنم. من ايمان زيادي به خداوند دارم. پيام‌هاي زيادي كه براي من از سراسر جهان آمده است باعث شده تا انرژي زيادي به من بدهد و البته ديدن بازي‌هاي برزيل مثل هميشه به من انرژي مي‌دهد. از همه شما تشكر مي‌كنم.»
مطمئنا هر چه كه باشد، پله تا هميشه اسطوره بزرگ فوتبال دنياست؛ اسطوره‌اي كه اين‌بار و در مصاف 
تك به تك با مرگ، چه بتواند دريبل‌هاي دو طرفه‌اش را بزند و چه دروازه خالي را گل نكند، نامش براي هميشه در ذهن فوتبال و فوتبال‌دوستان جاودانه مي‌ماند؛ يك اسطوره واقعي كه تاريخ فوتبال، بخش بزرگي از احترام و عزتش را مديون هنر و جادوي اوست. 
در روزهاي گذشته و مخصوصا در جام جهاني فوتبال خيلي از هواداران فوتبال به پله اداي احترام كردند. برگزار‌كنندگان مسابقات نيز روي برج‌هاي شهر دوحه تصاويري از اين اسطوره بي‌بديل دنياي فوتبال به نمايش گذاشتند.
فوتبال سال گذشته يكي از دو قطب كلاسيك دنياي فوتبال يعني مارادونا را از دست داد و حالا تحمل از دست دادن قطب ديگر، آن‌هم درست وسط جام جهاني، مسابقاتي كه پله سه بار جام قهرماني آن را بالاي سر برد بسيار سخت است.