گفت‌وگوی شفاف و صریح مسئولان با دانشجویان

در حالیکه مراسم روز دانشجو امروز با حضور رئیس‌جمهوری در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، بسیاری از دانشگاه‌ها از روز گذشته به استقبال روز دانشجو رفتند. دیروز رئیس مجلس در دانشگاه تربیت مدرس حضور یافت، سخنگوی دولت در دانشگاه علم‌وصنعت، سخنگوی شورای نگهبان در دانشگاه علامه و شهردار تهران در دانشگاه صنعتی شریف. در این میان سخنان و حواشی  صحبت‌های زاکانی در دانشگاه شریف حاشیه‌های بیشتری داشت و مورد توجه فضای رسانه‌ای و مجازی قرار گرفت.
قالیباف در دانشگاه تربیت مدرس: به مطالبات اساسی مردم توجه شود
محمدباقر قالیباف روز سه‌شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با یادآوری فلسفه نامگذاری ۱۶ آذر به نام روز دانشجو و شهادت سه دانشجوی دانشگاه تهران آن هم چند ماه پس از کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد، اظهار داشت: «از اینکه انقلاب اسلامی این فرصت را به ما داده تا روز دانشجو را گرامی بداریم، باید درس بگیریم و از فلسفه و مناسبت این روز فاصله نگیریم.»رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به مطالبات اساسی و جدی مردم توجه شود، تاکید کرد: «رفتارهای امروز آمریکا علیه ملت ایران از جنس رفتارهای این کشور در دهه ۳۰ است که با روش‌ها، تکنولوژی و ابزارهای دهه سوم قرن ۲۱ اجرا می‌شود.»
بهادری جهرمی در دانشگاه علم‌وصنعت: دیوار بین دولت و مردم برداشته شده است



سخنگوی دولت دیروز به دانشگاه علم‌وصنعت تهران رفت و در جمع دانشجویان ضمن بیان دستاوردها و موفقیت‌های دولت سیزدهم گفت که دیوار بین دولت و مردم برداشته شده و صدای اعتراض را هم می‌شنویم. علی بهادری‌جهرمی خطاب به دانشجویان گفت: «چه خوب است که بدانیم آینده چگونه رقم می‌خورد و جامعه ایرانی این‌گونه است که می‌خواهد خودش آینده‌اش را رقم بزند. جوان ایرانی در سال 57 آینده‌ای متفاوت از آینده‌ای که نظم جهانی برایشان تدوین کرده بود، رقم زد. آن زمان نظم نوین جهانی بر مبنای شورای امنیت و حق وتو و همچنین به پشتوانه دلار شکل گرفته بود؛ البته به دروغ گفتند که پشتوانه‌ دلار، طلا خواهد بود ولی پشتوانه‌ دلار، بمب اتمی بود که در هیروشیما استفاده شده بود.»سخنگوی دولت ادامه داد: «نظم نوین جهانی در نظر گرفته بود که کشور ما باید ژاندارم منطقه باشد. مردم کشور ما که عادت داشتند آینده‌شان را بسازند، قیام کردند و این قیام هندسه قدرت جهانی و نظم جهانی طراحی‌شده را به‌هم زد. »
علیرضا زاکانی در دانشگاه شریف: آنقدر غیرت داشتم بروم دادگاه؛ شما حاضرید یک سیلی بخورید؟
دیروز اما جلسه دانشجویان دانشگاه شریف با علیرضا زاکانی، شهردار تهران به مناسبت روز دانشجو یک جلسه جنجالی بود. شهردار تهران در ابتدای سخنان خود گفت: «امروز را که روز ۱۶ آذرماه است، به شما عزیزان تبریک می‌گویم.» اشتباه عمدی یا سهوی زاکانی در ذکر تاریخ با واکنش دانشجویان مواجه شد و شهردار تهران در واکنش به اعتراض دانشجویان در ذکر غلط تاریخ گفت: «می‌خواستم از شما تست هوش بگیرم و متوجه شوم که حواس‌تان اینجا هست یا خیر.»همهمه موجود در سالن جابر دانشگاه شریف مانع از صحبت زاکانی شد و بر همین اساس شهردار تهران خطاب به دانشجویانی که مانع صحبت او شدند، گفت: «کسی که نمی‌گذارد دیگری حرف خود را بزند دیکتاتور است، اگر دیکتاتور هستید، بگویید تا بدانم.»  
سروصدا بار دیگر در سالن جابر دانشگاه شریف آغاز شد و بالا گرفت؛ زاکانی با خطاب قرار دادن طیف معترض از حضور او در دانشگاه گفت: «شما هم مانند فرزندان من هستید، ما قدردان شما هستیم اما از شما می‌خواهم که قدر خود را بدانید.»
این گزاره از سخنان زاکانی سبب شد تا آرامش بار دیگر به سالن جابر بازگردد. علیرضا زاکانی در میانه سخنان خود زمانی که درمورد اقداماتش  در زمان نمایندگی در خصوص مبارزه با فساد صحبت می‌کرد، با واکنش برخی دانشجویان مواجه شد و با عصبانیت به آنها پاسخ داد که «آنقدر غیرت داشتم بروم دادگاه؛ شما حاضرید یک سیلی بخورید؟» پاسخ دانشجویان به این اظهارات اما زاکانی را خشمگین‌تر کرد.
زاکانی خطاب به برخی از دانشجویان گفت: « شما شعارضد فساد می‌دهید و من ۲۰ سال برای مبارزه با فساد دادگاه می‌روم. فاسد کسی است که چاقو در جیب می‌گذارد و به دانشگاه می‌آید و به ارکان نظام فحاشی می‌کند. » زاکانی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به دانشجویی که درباره سخنان زاکانی گفت ما می‌خواهیم انقلاب کنیم گفت: «اینکه بچه‌بازی است، وقتی می‌خواهی اسم انقلاب را ببری گلویت را خوب بمال تا در گلویت گیر نکند. »
شهردار تهران در ادامه اشخاصی را که در سالن جابر مانع از صحبت کردن او می‌شدند   گروه فشار خطاب کرد و در عین حال زمانی‌که این اشخاص قصد خروج از سالن را داشتند، گفت: «فرار نکنید و صحبت‌های مرا که آمده‌ام از حق انقلاب دفاع کنم، بشنوید. »او خطاب به همه دانشجویان گفت: «به میدان بیایید و گریبان مفسدین را بگیرید و آنها را پایین بکشید. اگر خواستید من مفسدان را به شما معرفی می‌کنم. »