تعظیم مورد قبول

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، اگر اهل فضای مجازی و رسانه‌ای باشید، امکان ندارد طی ساعات گذشته تصاویر تعظیم هاجیمه موریاسو، سرمربی تیم ملی ژاپن مقابل هواداران فوتبال این کشور را مشاهده نکرده باشید. مربی‌ای که تیمی قدرتمند را روانه جام جهانی کرد و با برد مقابل آلمان و اسپانیا نامش را بر سر زبان‌ها انداخت و اگر کمی خوش‌شانس بود، جواز حضور در جمع 8 تیم برتر جام جهانی را نیز به دست می‌آورد.

موضوعی که باعث شده نام سرمربی 54 ساله سامورایی‌ها در کل دنیا بیش از قبل مطرح شود، نه عملکرد خوب ژاپن که رفتار او بعد از پایان بازی با کرواسی. تعظیم کامل و 90 درجه‌ای و 6 ثانیه‌ای موریاسو بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مطرح جهان داشته و بسیاری به تمجید از او پرداخته‌اند.

عملکرد فوق‌العاده ژاپن با سرمربی بومی

در حالی که اکثر کشورها در جام جهانی با سرمربیان غیربومی و مطرح خارجی شرکت کردند،‌ ژاپنی‌ها به سرمربی هموطن خود اعتماد داشتند و تیم ملی کشور خود را با هاجیمه موریاسو به تورنمنت فرستادند. این مربی البته در چهارمین سال فعالیت به عنوان سرمربی ژاپن هم به خوبی جواب اعتماد مدیران فدراسیون کشورش را داد و با وجود کسب بهترین نتایج بین تیم‌های آسیایی در قطر، اگر کمی خوش‌شانس بود، می‌توانست یک اتفاق تاریخی را هم رقم بزند.



با توجه به همگروهی با آلمان و اسپانیا کمتر کسی برای ژاپن قبل از جام جهانی شانس صعود قائل بود، اما سامورایی‌ها همه معادلات را بر هم زدند و در نهایت به عنوان صدرنشین صعود کردند. آنها در عین ناباوری در بازی اول آلمان را شکست دادند. اگرچه در ادامه جام یک شکست عجیب مقابل کاستاریکا را تجربه کردند، اما در نهایت آنها اسپانیا را هم از پیش رو برداشتند تا ضمن عبور از دو قدرت مطرح جام، صدرنشین و موجب حذف آلمان شوند.

در مرحله حذفی مقابل کرواسی هم ژاپنی‌ها دور از انتظار ظاهر شدند. آنها با عملکردی فوق‌العاده در طول 120 دقیقه بارها دروازه نایب قهرمان دوره گذشته جام جهانی را به خطر انداختند و شاید اگر دروازه‌بان کرواسی خوب عمل نمی‌کرد در وقت معمول از سر این تیم می‌گذشتند. بدشانسی در ضربات پنالتی اما شانس صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی را از سامورایی‌ها گرفت تا موریاسو و شاگردانش با حسرتی بزرگ قطر را ترک کنند. آنها می‌توانستند برای اولین‌بار در تاریخ به جمع 8 تیم برتر مسابقات راه یابند، اما ضربات مرگ‌بار پنالتی این فرصت ایده‌آل را از آنها سلب کرد.

بازتاب گسترده یک تعظیم

بعد از سوت پایان بازی ژاپن و کرواسی موضوعی که هاجیمه موریاسو را به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های حاضر در جام جهانی تبدیل کرد، رفتار او در قبال هواداران کشورش بود. موریاسو پس از حذف از مسابقات جام‌ جهانی، مقابل سکوهای استادیوم الجنوب حاضر شد و با تعظیم به هواداران ژاپن، ضمن تشکر از حمایت‌ آنها، به خاطر شکست برابر کرواسی عذرخواهی کرد. تعظیم موریاسو توجه رسانه‌های مختلف جهان را به خود جلب کرده است.

روزنامه کره‌ای «هانکیوره» با تیتر «درود بر هواداران؛ 90 درجه و به مدت 6 ثانیه»، نوشته است: «به آرامی به سمت جایگاهی که هواداران ژاپنی بودند، رفت و پس از قرار دادن دست روی سینه‌اش، کمرش را 90 درجه خم کرد و 6 ثانیه به هوادارانی که تا پایان مسابقه از او حمایت کردند، تعظیم کرد.»

توییتر رسمی رسانه انگلیسی «VBET News» نیز با کلمه «فرد درجه یک» به تمجید از سرمربی تیم ملی ژاپن پرداخت. همچنین روزنامه «آ.اس» اسپانیا اقدام هاجیمه موریاسو را مودبانه توصیف کرد و نوشت: «این سرمربی 54 ساله به سکوهای هواداران ژاپنی نزدیک شد و تعظیم کرد و سعی کرد از حمایت بی‌قید و شرط آنها تشکر کند.»

بسیاری از رسانه‌های معتبر دنیا نیز به این اتفاق پرداختند و رفتار مودبانه موریاسو در قبال هواداران خودی را اقدامی حرفه‌ای و کم‌نظیر در دنیای فوتبال خواندند.

مصاحبه‌ای پر از جملات امیدوارکننده

در کنار این مساله، صحبت‌های سرمربی سامورایی‌ها در پایان بازی هم جملات جالبی را در خود داشت. موریاسو در نشست خبری بعد از دیدار با کرواسی ضمن تمجید از شاگردانش گفت:‌«بازیکنان ژاپن ذهنیتی داشتند که از هیچ‌کس نباید ترسید. آنها مطمئن بودند که در هر سطحی می‌توانند با هر تیم و هر ستاره‌ای از موضع برابر رقابت کنند. بازیکنان ما آینده ژاپن را به دنیا نشان دادند. شروع عصری جدید.»

او ادامه داد: «ما هم آلمان را بردیم و هم اسپانیا را. دو تیمی که قهرمان دنیا شده بودند. اگر ذهنیت‌مان همین باشد و به جای در جا زدن دائما به فکر پیشرفت باشیم آینده ما مسلما روشن خواهد بود. بازیکنان ژاپن در این بازی و در این تورنمنت از جان و دل مایه گذاشتند. دوباره نتوانستیم از سد مرحله حذفی عبور کنیم، ولی بازیکنانم نشان دادند عصر جدیدی آغاز شده است. اگر فوتبال ژاپن به همین شکل ادامه بدهد شک ندارم که در آینده تیم ملی ما از این سد هم عبور خواهد کرد.»

مقایسه میان سرمربیان ژاپن و ایران

اقدام ویژه سرمربی ژاپن در بین مخاطبان ایرانی هم بازتاب داشت، اما شکل پرداختن به این موضوع متفاوت بود. بسیاری از افرادی که در فضای مجازی تصویر تعظیم موریاسو را منتشر کردند به مقایسه این مربی موفق ژاپن با کارلوس کی‌روش پرداختند. سرمربی پرتغالی ایران در جام جهانی 2022 بعد از کنار رفتن از تورنمنت همچون مسابقات قبلی که تیمش موفقیتی به دست نیاورده بود، کلامی از عذرخواهی از هواداران فوتبال ایران بر زبان نیاورد و همین موضوع دستمایه مقایسه رفتار او با همتای ژاپنی شده است. برخی رسانه‌ها نیز با همین دست فرمان به انتقاد از کی‌روش و تمجید از موریاسو پرداختند.

***

موریاسو، مظهر وفاداری در ژاپن

بد نیست در فضایی که چهره مطرح ژاپنی‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته به سوابق او که سراسر وفاداری به کشورش را نشان می‌دهد نیز اشاره کنیم. هافبک سابق ژاپنی‌ها اگرچه فقط 35 بار پیراهن تیم ملی کشور خود را بر تن کرد، اما سابقه بازی کردن جلوی ستاره‌های نسل 98 ایران مثل احمدرضا عابدزاده، کریم باقری، علی دایی، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی‌کیا و … را دارد. او در دوران ملی‌پوش بودن خود یک گل هم به ثمر رساند.

نکته قابل توجه در کارنامه موریاسو این است که در 16 سال دوران بازی حرفه‌ای خود از کشور ژاپن بیرون نرفت و همیشه در تیم‌های این کشور بازی کرد. عجیب‌تر اینکه سرمربی کنونی ژاپنی‌ها فقط پیراهن 3 تیم باشگاهی را پوشید که یکی از آنها (کیوتو سانگا) به عنوان یار قرضی و برای مدت کوتاه بود. او 14 سال برای تیم سانفریس هیروشیما توپ زد و در این مدت 271 بازی برای این تیم کرد تا وفادارترین بازیکن سانفریس لقب بگیرد. در سال آخر فوتبالش هم برای وگالتا سندای بازی کرد و وارد عرصه مربیگری شد.

طبیعی است به واسطه خدماتش برای سانفریس هیروشیما اولین تجربه سرمربیگری موریاسو همین تیم باشد. 3 سال نشستن روی نیمکت سانفریس و علاقه زیاد به کار کردن با جوانان باعث شد فدراسیون فوتبال ژاپن او را به تیم‌های پایه ملی خود ببرد و بعد از هدایت تیم‌های نوجوانان، جوانان و زیر 23 سال در نهایت به سرمربیگری تیم ملی بزرگسالان رسید.

به عبارت بهتر، موریاسو بازیکنانی را که از جوانی زیر نظر خودش کار می‌کردند به عنوان نسل جدید فوتبال ژاپن انتخاب کرد و در نهایت طی 4 سال گذشته آنها را در تیم بزرگسالان بازی داد تا در جام جهانی قدرتمندترین تیم قاره کهن لقب بگیرند. مظهر وفاداری در فوتبال ژاپن باید هم این‌گونه آبرومندانه از جام جهانی خداحافظی کند.

//انتهای پیام